• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Maddera

Har inte alls läste de andra inläggen, men jag måste säga att jag inte alls tycker att man ska straffa barn.. Inte på något sätt alls. Jag själv har aldrig blivit straffad och inte heller mitt barn. Lösningen här har varit en dialog.. prata med varann. Och det har ALLTID fungerat.
    Hur straffar du dina vänner eller din sambo när de varit dumma? Stänger du in dem med på rummet?
    Förstår du vad jag menar? 

Hoppas iaf du kommer fram till en bra och sund lösning!
    Lycka till :)

• tristania

Inte ens 3 år och straffar? Varför? Han är ju ett litet , litet barn!  Han måste få trotsa för att utvecklas!

Gå ner på hans nivå istället......Prata med pojken, avled honom när han "trotsar". Te x "Om du gör som mamma säger så gör vi detta (något kul)"! Det brukar funka när dom inte är äldre än din.

Lycka till.

• april08mysan

Om han blir uppbrusad, hjälp honom att lugna ned sig, tex hålla om o prata lugnande. låt saker ta tid!

• astro

Här igen. Plutten drömde en mardröm, stackarn. Det var det fler i familjen som gjorde i natt, kanske något med vädret.

Ok,
    problem 2:

Barnet stjäl godis av andra barn.
    Lösning: Undvik att ritualisera godiset. Lördagsgodis är bra för tänderna, kanske, men det skapar inte sunda vanor i övrigt. Serverar man godis vid speciella tillfällen eller tidpunkter gör man det till en "big deal" i onödan.  Låt det vara "en slump" istället när godiset dyker upp.
    Och så måste du bryta det negativa beteende som redan dykt upp. Det gör du genom att sabotera belöningskänslan som godiset ger. Se till att servera något precis innan som barnet blivit riktigt mätt av (något "onyttigt" om du måste, bara se till att barnet ätit så mycket h*n tål). Eller se till att det finns mer godis än det går att äta utan att må dåligt (jo, det är osunt, men det är inte något du kommer att behöva upprepa många gånger innan det fungerar). Eller se till att det bara finns godis som barnet inte alls tycker om. Det du gör här är att du bryter lustsignalen som barnet får att av stjäla godis. När det väl är gjort kan du grunda ett nytt, bättre beteende.
    Du märker att du nått målet när barnet inte blir upphetsat av att godiset dyker upp (eller innan). Inget skuttande, inget tjoande, inga knuffar.

Problem 3:  Barnen bits, slåss, bråkar, grinar och tjafsar.
    Anledning: Oftast är det trötthet, stress, frustration i botten.
    Lösning: Börja med att se om du kan underlätta barnens dag på något sätt. Går det att få in en extra sovtimme? Kan man stryka en aktivitet? Få in mer ledig och avslappnad tid någonstans?
    Akut lösning mitt i bråket: Släpa ut samtliga barn på en promenad i så raskt tempo som ungarna klarar. Trötta ben orkar inte bråka. 
    Dela på barnen, hjälpligt (så att de inte når att slå varandra), och sätt på musik så högt att de inte kan höra varandra prata. Tar udden av många bråk.
    Förslå något roligt. Det går bara om de inte är för trötta och inte har hunnit såra varandra för mycket, men i lindrigare fall kan det fungera med sconesbak eller något liknande. 
    Tänk på att vara positiv och gärna belöna barnen så fort bråket är över. Om du fortsätter vara irriterad kan inte de slappna av heller. Och bråken minskar om man markerar att det positiva är att INTE bråka.

Kom ihåg när du jobbar med den här situationen att den troliga anledningen är stress och trötthet. Tänk på vad du själv behöver när du är stressad och trött. Och på vad som inte fungerar. 

• Alisa
    astro skrev 2010-09-05 01:55:24 följande:
    Det här är ett typexempel på varför barnuppfostran är svårt.

Vuxna beter sig inte "bättre" än barn bara för att de är mognare, utan också för att de har större självbestämmande. De behöver inte mygla för att få välja själva, men så blir det ofta för barn och det är då man får "ja mamma" men sedan gör de tvärtom i alla fall.

Här kommer  några praktiska tips i en anda av lite friare, och staffri, uppfostran:

1) Barnet krånglar vid påklädning, läggdags och annat som innebär att man byter från en aktivitet (eller miljö) till en annan.
    Anledning: Barnet har växt till en ny nivå av att vilja välja själv, men får inte öva den färdigheten.
    Lösning: Ge barnet fler egna val. Låt barnet välja promenadväg, välja middag i affären (jo, det fungerar även med riktigt små barn om man är lite slug och ger vettiga alternativ), välja skor, tandkräm, saga. Det ska gärna vara saker som innefattar resten av familjen också (som middagen).

2) Barnet "stjäl" frukt, godis eller annat ätbart från andra barn.
    Anledning: Barnet tycker sig ha fått för lite, eller för sent, eller inte det h*n ville ha, och har en vana att använda makt för att förbättra situationen. Den erövrade godbiten ger större belöning än eventuellt skäll ger motsatsen.
    Lösning: 

Får återkomma. Min plutt vaknade.
    astro skrev 2010-09-05 10:54:04 följande:
    Här igen. Plutten drömde en mardröm, stackarn. Det var det fler i familjen som gjorde i natt, kanske något med vädret.

Ok,
    problem 2:

Barnet stjäl godis av andra barn.
    Lösning: Undvik att ritualisera godiset. Lördagsgodis är bra för tänderna, kanske, men det skapar inte sunda vanor i övrigt. Serverar man godis vid speciella tillfällen eller tidpunkter gör man det till en "big deal" i onödan.  Låt det vara "en slump" istället när godiset dyker upp.
    Och så måste du bryta det negativa beteende som redan dykt upp. Det gör du genom att sabotera belöningskänslan som godiset ger. Se till att servera något precis innan som barnet blivit riktigt mätt av (något "onyttigt" om du måste, bara se till att barnet ätit så mycket h*n tål). Eller se till att det finns mer godis än det går att äta utan att må dåligt (jo, det är osunt, men det är inte något du kommer att behöva upprepa många gånger innan det fungerar). Eller se till att det bara finns godis som barnet inte alls tycker om. Det du gör här är att du bryter lustsignalen som barnet får att av stjäla godis. När det väl är gjort kan du grunda ett nytt, bättre beteende.
    Du märker att du nått målet när barnet inte blir upphetsat av att godiset dyker upp (eller innan). Inget skuttande, inget tjoande, inga knuffar.

Problem 3:  Barnen bits, slåss, bråkar, grinar och tjafsar.
    Anledning: Oftast är det trötthet, stress, frustration i botten.
    Lösning: Börja med att se om du kan underlätta barnens dag på något sätt. Går det att få in en extra sovtimme? Kan man stryka en aktivitet? Få in mer ledig och avslappnad tid någonstans?
    Akut lösning mitt i bråket: Släpa ut samtliga barn på en promenad i så raskt tempo som ungarna klarar. Trötta ben orkar inte bråka. 
    Dela på barnen, hjälpligt (så att de inte når att slå varandra), och sätt på musik så högt att de inte kan höra varandra prata. Tar udden av många bråk.
    Förslå något roligt. Det går bara om de inte är för trötta och inte har hunnit såra varandra för mycket, men i lindrigare fall kan det fungera med sconesbak eller något liknande. 
    Tänk på att vara positiv och gärna belöna barnen så fort bråket är över. Om du fortsätter vara irriterad kan inte de slappna av heller. Och bråken minskar om man markerar att det positiva är att INTE bråka.

Kom ihåg när du jobbar med den här situationen att den troliga anledningen är stress och trötthet. Tänk på vad du själv behöver när du är stressad och trött. Och på vad som inte fungerar. 
    Skål

Härligt med någon som inte förenklar barns beteende!
    Så underbart att läsa!
  • Plutteli
    TwistedSister skrev 2010-09-05 00:12:44 följande:
    Plutteli, mmm belöningssystem används på många olika sätt men jag tycker inte man kan ha som belöning något som barnet borde ha rätt till ändå bara genom att det lever och existerar, som att delta i gemenskapen, sociala aktiviteter, lyssna på musik som du säger. Sånt har barnet rätt till ändå. Jag skulle absolut hålla mig till saker som belöning, i stil med leksakerna man får väja mellan när man har varit hos tandläkaren. Ett klistermärke, en studsboll eller liknande. 

Sen har inte alla barn blivit lika begåvade med konsekvenstänk. Man kan tycka att en sjuåring ska förstå, men gör sjuåringen inte det så spelar det ingen roll hur mycket man än tycker. 
    Nej, alla barn är ju unika och man får ju finna den väg som passar just sitt barn bäst, men jag tror ju ändå att inget barn behöver eller mår bra av att bestraffas med att uteslutas ur familjen (stängas in i rummet eller dyl) eller fysiska bestraffningar av något slag. Att tex fråntas efterlängtade aktiviteter med vänner är också ett grymt straff som inte leder till nått bra.

Alla barn är ju inte intresserade av leksaker alls i nån större utsträckning och där kan ju belönig typ välja på en studsboll, klistermärke och dyl vara totalt verkningslöst. Då kanske belöning i form av att tex få bestämma en middag eller en extra rolig aktivitet med familjen vara nått som fungerar... (Obs att tiden med familjen skulle bli av i vilket fall, men barnet kanske finner det roligare att hela familjen åker på äventyrsbad istället för att bara umgås hemma tex)
     Ibland kan det ju dessutom verka som att barnen inte tar till sig ett dugg av det man säger när man är hemma, men är barnet själv på skola/förskola så märks all uppfostran av hur bra som helst.
  • Tygtiiger

Jag läste förresten en intressant artikel härförleden där man testat hur barn betedde sig i grupp om de fick materiella belöningar (pengar, godis) för att bete sig väl och altruistiskt. Märkligt nog så blev barnen MINDRE benägna att spontant bete sig snällt mot andra när de blivit vana vid belöningar - det verkar som om de slutade vilja göra andra glada och istället ville köpa sig belöningar. DET tyckte jag var intressant! Tyvärr är det något vi märkt hemma också - vi införde lön för en enda hushållsyssla (jag hade ett litet barn som ville ha ett sätt att förtjäna pengar när han fattat att pengar = lego) och vi fick tillbringa väldigt lång tid med att förklara för honom att nej, han fick inte en krona varje gång han hjälpte till med något. Lönen var bara för att han också skulle ha ett jobb och en chans att påverka om han fick pengar eller inte, men hjälpas åt hemma måste vi alla göra med de andra sakerna, annars är det inte rättvist. Det tog rätt lång tid innan han förstod det.

Så jag är tveksam till belöningsscheman också, annat än för väldigt specifika situationer - och såklart om man känner att ens uppfostran hemma har totalhavererat och man bara skriker och gormar, då är både belöningsscheman och de där gräsliga time-outmattorna anständiga alternativ för att komma på fötter, men grundinställningen måste väl ändå vara att barn och vuxna lever tillsammans som en familj, och konflikter kan man lösa på någorlunda respektfyllda sätt?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Rödnäbba
    Tygtiiger skrev 2010-09-05 17:06:27 följande:
    Jag läste förresten en intressant artikel härförleden där man testat hur barn betedde sig i grupp om de fick materiella belöningar (pengar, godis) för att bete sig väl och altruistiskt. Märkligt nog så blev barnen MINDRE benägna att spontant bete sig snällt mot andra när de blivit vana vid belöningar - det verkar som om de slutade vilja göra andra glada och istället ville köpa sig belöningar. DET tyckte jag var intressant! Tyvärr är det något vi märkt hemma också - vi införde lön för en enda hushållsyssla (jag hade ett litet barn som ville ha ett sätt att förtjäna pengar när han fattat att pengar = lego) och vi fick tillbringa väldigt lång tid med att förklara för honom att nej, han fick inte en krona varje gång han hjälpte till med något. Lönen var bara för att han också skulle ha ett jobb och en chans att påverka om han fick pengar eller inte, men hjälpas åt hemma måste vi alla göra med de andra sakerna, annars är det inte rättvist. Det tog rätt lång tid innan han förstod det.

Så jag är tveksam till belöningsscheman också, annat än för väldigt specifika situationer - och såklart om man känner att ens uppfostran hemma har totalhavererat och man bara skriker och gormar, då är både belöningsscheman och de där gräsliga time-outmattorna anständiga alternativ för att komma på fötter, men grundinställningen måste väl ändå vara att barn och vuxna lever tillsammans som en familj, och konflikter kan man lösa på någorlunda respektfyllda sätt?
    Intressant men inte förvånande. Och väldigt tråkigt att man i sina tafatta försök att lära barn (som redan naturligt är empatiska och altruistiska) att vara snälla egentligen lär dem att inte vara det. 
  • TwistedSister
    Plutteli skrev 2010-09-05 11:44:34 följande:
    Nej, alla barn är ju unika och man får ju finna den väg som passar just sitt barn bäst, men jag tror ju ändå att inget barn behöver eller mår bra av att bestraffas med att uteslutas ur familjen (stängas in i rummet eller dyl) eller fysiska bestraffningar av något slag. Att tex fråntas efterlängtade aktiviteter med vänner är också ett grymt straff som inte leder till nått bra.

Alla barn är ju inte intresserade av leksaker alls i nån större utsträckning och där kan ju belönig typ välja på en studsboll, klistermärke och dyl vara totalt verkningslöst. Då kanske belöning i form av att tex få bestämma en middag eller en extra rolig aktivitet med familjen vara nått som fungerar... (Obs att tiden med familjen skulle bli av i vilket fall, men barnet kanske finner det roligare att hela familjen åker på äventyrsbad istället för att bara umgås hemma tex)
     Ibland kan det ju dessutom verka som att barnen inte tar till sig ett dugg av det man säger när man är hemma, men är barnet själv på skola/förskola så märks all uppfostran av hur bra som helst.
    Nä det är därför vi inte har belöningssystem heller för han är inte så intresserad av att få grejer ändå, eller inte tillräckligt intresserad för att det skulle räcka som motivation. 
    Stänga in i rummet eller fråntas efterlängtade aktiviteter tycker jag också bara är grymt, ineffektivt och grymt. Du skriver det som om jag skulle ha föreslagit något sådant Absolut inte!

Svar på tråden Bra straff på barn?