• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Mad as snow

Altruism utvecklas redan vid 18 månaders ålder. Detta innebär att barn i sig själva har en känsla för att vilja hjälpa andra, helt utan att själva få någon vinst för det. Det ingår alltså i den mänskliga naturen. Är det bara jag som tänker att barn ska kunna uppföra sig utan mutor eller rädsla för straff?

Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2010-09-04 18:02:51 följande:
    Altruism utvecklas redan vid 18 månaders ålder. Detta innebär att barn i sig själva har en känsla för att vilja hjälpa andra, helt utan att själva få någon vinst för det. Det ingår alltså i den mänskliga naturen. Är det bara jag som tänker att barn ska kunna uppföra sig utan mutor eller rädsla för straff?
    Och givetvis är det inte "bara jag" som tänker det. 
    Ja, det är ett påhopp.
  • Rödnäbba
    mammatilleliasa skrev 2010-09-04 17:37:11 följande:
    Min son är nu 3½år och "straff" i sån bemärkelse skulle aldrig falla mig in! Men det som fungerar effektivt på honom är en spargris. Han vet att leksaker kostar pengar och han får spara till det han vill ha. Är han duktig tex städar rummet, inte tjatar när vi handlar och är lugn när vi är runt andra får han en krona att lägga i grisen (oftast efter halva tiden, då han då håller sig hela tiden ut) Lika så om han gör något han inte får, senast igår ritade på väggen tar jag en krona och berättar vad han gör fel.
    Lycka till i fortsättningen!
    Att ta barnets pengar är väl straff om något. Särskilt som du lärt honoom hur viktigt det är med pengar. Dessutom tycker jag mutor nästan är lika illa som straff. Det blir så himla svårt för dem att förstå när man hittar på sådana obegripliga följder av ens handlingar. Varför inte inte bara påvisa de naturliga konsekvenserna? Om du plockar undan sakerna från golvet så kommer ingen trampa på dem så de går sönder, om du är lugn i affären så blir mamma på bra humör etc.. 
  • hedersknyffel
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 11:48:55 följande:
    Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?
    När det gäller straff så är mina bekanta inom såväl kriminalvård som barnomsorg helt eniga: I första hand isolering och om det måste tas till våld så "glöm aldrig att lägga en telefonkatalog mot kroppen innan du slår" (undviker att det blir märken).
  • en glad
    hedersknyffel skrev 2010-09-04 18:44:20 följande:
    När det gäller straff så är mina bekanta inom såväl kriminalvård som barnomsorg helt eniga: I första hand isolering och om det måste tas till våld så "glöm aldrig att lägga en telefonkatalog mot kroppen innan du slår" (undviker att det blir märken).
    Tror man på straff öht taget så tror man nog också på ekvationen 2 fel = ett rätt!!
  • alvias78
    Mariahogergö skrev 2010-09-04 13:12:22 följande:
    men va?vägrar klä på sej o springer bort från blöjan? du måste skämta?stänger du in honom då?Förvånad
    ja så kände jag också också!!!
  • Kanina
    Mad as snow skrev 2010-09-04 18:02:51 följande:
    <inte orkar läsa igenom allt i denna tråd men håller helt med ovannämnda. >
    Är inte förälder än.. men det jag minns starkt från min egen barndom är att mamma tvingade mig att gå sova i mitt rum när jag gjort något dumt. Och om jag varit riktigt olydig fick jag ingen godnatt saga på kvällen och hon stängde dörren om mig. Hon har alltid varit en otroligt underbar mor och jag har alltid känt mig OTROLIGT älskad både av mor å far. Men detta va ett straff jag verkligen mådde otroligt dåligt över. Kommit fram till att detta minns jag tom från så tidig ålder som 3 år.. det har ristats in i mitt hjärta. Det har orsakat att jag idag HATAR hatar att vara ensam.. känns som ett straff att behöva va ensam eller somna ensam. Gör inte dettaGråter
    Prata med ditt barn.. dom förstår mycket mer än du tror.
  • Mad as snow
    Kanina skrev 2010-09-04 19:03:19 följande:
    <inte orkar läsa igenom allt i denna tråd men håller helt med ovannämnda. >
    Är inte förälder än.. men det jag minns starkt från min egen barndom är att mamma tvingade mig att gå sova i mitt rum när jag gjort något dumt. Och om jag varit riktigt olydig fick jag ingen godnatt saga på kvällen och hon stängde dörren om mig. Hon har alltid varit en otroligt underbar mor och jag har alltid känt mig OTROLIGT älskad både av mor å far. Men detta va ett straff jag verkligen mådde otroligt dåligt över. Kommit fram till att detta minns jag tom från så tidig ålder som 3 år.. det har ristats in i mitt hjärta. Det har orsakat att jag idag HATAR hatar att vara ensam.. känns som ett straff att behöva va ensam eller somna ensam. Gör inte dettaGråter
    Prata med ditt barn.. dom förstår mycket mer än du tror.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Kanina
    Mad as snow skrev 2010-09-04 19:07:27 följande:
    Vilket roligt tecken..önska jag begrep vad det stod för...........hehehSkäms
Svar på tråden Bra straff på barn?