• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Plutteli
    Mad as snow skrev 2010-09-04 18:02:51 följande:
    Altruism utvecklas redan vid 18 månaders ålder. Detta innebär att barn i sig själva har en känsla för att vilja hjälpa andra, helt utan att själva få någon vinst för det. Det ingår alltså i den mänskliga naturen. Är det bara jag som tänker att barn ska kunna uppföra sig utan mutor eller rädsla för straff?
    Precis. För ett barn räcker det ju oftas med att bara få ett glatt leende eller lite beröm när de gjort nått bra för att de ska må gott en hel dag, på samma sätt som en sur min eller argt kroppspråk kan räcka för att få dem att må dåligt en hel dag om man inte reder ut situationen!

Empati för andra kommer också extremt tidigt, vid bara någon månads ålder, det är därför små bebisar kan börja gråta i kör om en bebis börjar gråta.
  • Mad as snow
    Kanina skrev 2010-09-04 19:12:56 följande:
    Vilket roligt tecken..önska jag begrep vad det stod för...........hehehSkäms
    En puss. För ditt braiga inlägg.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Plutteli skrev 2010-09-04 19:31:15 följande:
    Precis. För ett barn räcker det ju oftas med att bara få ett glatt leende eller lite beröm när de gjort nått bra för att de ska må gott en hel dag, på samma sätt som en sur min eller argt kroppspråk kan räcka för att få dem att må dåligt en hel dag om man inte reder ut situationen!

Empati för andra kommer också extremt tidigt, vid bara någon månads ålder, det är därför små bebisar kan börja gråta i kör om en bebis börjar gråta.
    Ja, det är så enkelt egentligen och ändå gör många det svårare än vad det är. 
    Ja, det är ett påhopp.
  • Kanina
    Mad as snow skrev 2010-09-04 19:31:38 följande:
    En puss. För ditt braiga inlägg.
    TackHjärtaDet värmde...
    Vill påpeka att man inte ska glömma hur viktigt det är med att ge barnen tid och kärlek. Jag minns sällan de presenter jag fick som barn.. men jag glömmer aldrig när mamma och pappa satt uppe till kl 4 på morgonen med mig när jag "gjorde slut" med min första hjärtevän:)... Då  vart jag runt 8 och hela världen rasade och det var så skönt att dom tog sig tid och inte bara skratta bort det..
  • Kicks71

Tror inte på straff som konfliktlösningsmedel...

Barn är otroligt tänkande och kännande, även när den jobbiga trotsen slår till som värst. Det är inget de kan kontrollera alla gånger, och det är till vår uppgift att hjälpa dem igenom denna jobbiga period på bästa sätt. Visst har jag också satt skrikande hysteriska ungar på rummet för att man bara inte står ut i stunden, men det löser inget på sikt.

Böcker som hjälpt mig när det varit som värst, och som fått vår småkaotiska vardag helt att vända till det positiva!

1. Trotsboken av Malin Alfvén&Kristina Hofsten 
    2.Föräldrahjälpen-förändra familjen med KBT av Liv Svirsky.

• olalala

Please TS - sluta med att stänga in din son! Det kan faktiskt tom vara olagligt beroende på hur du gör det. Man får aldrig stänga in ngn så att de ej kan komma ut, vare sig det är ens egna barn eller andra (även om de bara är 2 år).

Läs Jesper Juuls böcker om barn, tror själv mkt på hans metoder ang barns "trotsålder"
    Det ÄR jobbigt ibland, men en 2 åring förstår inte straff, de bara gör. Du kan VISA hur man får göra, prata inte för mkt.  Är han hopplös tror jag tex ignorera kan vara bra, så länge det han gör inte är livsfarlgt så klart.

Sen kanske han lugnar ner sig o då kan ni prova med att byta blöja igen....

• Mina 78

Varför ska man över huvud taget straffa ett barn? Bara att använda termen straff ringar illa i mina öron. Kommunikation löser väl de flesta problem? Visst kan man bli arg på sitt barn, till och med riktigt arg ibland, men inte för att straffa dem. 

Om barnet dessutom är i trotsåldern behöver det ju mest av allt din kärlek. Det behöver veta att du älskar det även om det blir argt och då är ju straff inte en särskilt bra metod. Däremot måste du ju som vuxen visa att ilska inte leder till att man får som man vill, men det är en helt annan sak.

Trotsboken som rekommenderas ovan är bra och  Här är jag, vem är du? av Jesper Juul är en fantastisk liten bok om gränser och varför vi sätter dem 

• Kanina
    olalala skrev 2010-09-04 20:39:43 följande:
    Please TS - sluta med att stänga in din son! Det kan faktiskt tom vara olagligt beroende på hur du gör det. Man får aldrig stänga in ngn så att de ej kan komma ut, vare sig det är ens egna barn eller andra (även om de bara är 2 år).

Läs Jesper Juuls böcker om barn, tror själv mkt på hans metoder ang barns "trotsålder"
    Det ÄR jobbigt ibland, men en 2 åring förstår inte straff, de bara gör. Du kan VISA hur man får göra, prata inte för mkt.  Är han hopplös tror jag tex ignorera kan vara bra, så länge det han gör inte är livsfarlgt så klart.

Sen kanske han lugnar ner sig o då kan ni prova med att byta blöja igen....
    Sa du verkligen ignorera sitt barn??
  • Plutteli
    Kanina skrev 2010-09-04 20:48:37 följande:
    Sa du verkligen ignorera sitt barn??
    Alltså, det jag HOPPAS hon menar är att man ignorerar det dåliga beteendet för att inte uppmunta det. Vår tjej är ju i TS ålder (2 år) och försöker ofta smita ifrån blöjbytena, men istället för att brusa upp eller göra en stor sak av det hela så ignorerar jag just det beteendet och fångar in henne när tillfälle ges och tar på den nya blöjan då. Då slipper jag att det blir en jakt och lek av att jag ska få på den nya blöjan samtidigt som hennes glädje och bus som jag tycker är possitivt inte ges en bestraffning! Ett ex. på hur jag hoppas att hon menade.
  • Kanina
    Plutteli skrev 2010-09-04 20:58:16 följande:
    Alltså, det jag HOPPAS hon menar är att man ignorerar det dåliga beteendet för att inte uppmunta det. Vår tjej är ju i TS ålder (2 år) och försöker ofta smita ifrån blöjbytena, men istället för att brusa upp eller göra en stor sak av det hela så ignorerar jag just det beteendet och fångar in henne när tillfälle ges och tar på den nya blöjan då. Då slipper jag att det blir en jakt och lek av att jag ska få på den nya blöjan samtidigt som hennes glädje och bus som jag tycker är possitivt inte ges en bestraffning! Ett ex. på hur jag hoppas att hon menade.
    Detta var så underbart för hormonella mig att läsa.. :) När jag får mitt första barn hoppas jag att jag kan vara lika klok och kärleksfull mor som du!!{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Bra straff på barn?