• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Pigeon
    Rödnäbba skrev 2010-09-04 23:29:03 följande:
    Nej, kommunikation bygger inte på att man bara gör som någon säger.

Detr bygger på att man lyssnar på båda och förklaar vad man vill och känner och varför och lyssnar på den andra,
    Sa jag det?
    Jag formulerar om mig: Jag menar att det bygger på att man inte bara lovar en massa saker, utan också håller det man lovar.
  • Rödnäbba
    Pigeon skrev 2010-09-04 23:29:08 följande:
    Att han ska sluta förstöra sina syskons saker.
    Och om det är något farligt, att han inte ska göra om det.
    Om vi är i affären, att han ska sluta skrika så gällt att alla inom 5 m avstånd får tinnitus...
    Om vi ska hem, att han ska komma när jag ropar.
    Men han kanske vill fortsätta med detta. Det var ju ok när det gällde din man?
  • Rödnäbba
    Pigeon skrev 2010-09-04 23:30:40 följande:
    Sa jag det?
    Jag formulerar om mig: Jag menar att det bygger på att man inte bara lovar en massa saker, utan också håller det man lovar.
    Hålla vad man lova är bra. ooch lyda kan vara bra. men det är inte kommunikation. Det är något annat.
  • TwistedSister
    Pigeon skrev 2010-09-04 23:15:13 följande:
    I det här fallet är barnen 7, 5½ och 4 år gamla.
    Har du nåt bra exempel på motivation? Här blir det ofta hot och dessutom oftast ganska tomma hot... (typ annars blir jag arg, vilket man ju inte blir på riktigt). Egentligen hatar jag uttrycket "gör det, annars ....." men jag kommer inte på något bättre heller.
    Jag är då absolut ingen expert, kämpar med det här också. En del kör ju med belöningssystem. Då kan man betona det som man tycker barnet gör bra, man kan få rita ett kryss eller så och när man fått ett visst antal kan man få någon slags liten belöning. Ta grejer som barnet brukar klara av. Då ser barnet konkret att det kan göra bra grejer - får bättre självförtroende, och ser att de bra grejer det gör uppmärksammas och uppskattas! Man ska aldrig ta upp om barnet gjort något dåligt, eller ta bort ett kryss, det är bara till för att betona det som är bra. 
    Min son är inte så intresserad av att få grejer, han blir mer motiverad av att vi har trevligt tillsammans. Så försöker skapa så mycket som möjligt trevliga stunder, inte bli arg fast jag får bita mig riktigt hårt i läppen ibland. Att bli arg är absolut "bästa" sättet att förstärka dåligt beteende här hemma. Om han gör saker för att han är nyfiken så säger jag att sådär får du inte göra, men vi kan smälta plast under kontrollerade former. Smältlim tex tillsammans med en vuxen, när jag var liten smälte vi kritor på spisen och målade med, kan man ju också göra men då säger man att det är något som man gör tillsammans med en vuxen och då frågar man först. Visa hur man gör saker på ett säkert sätt. Om han gillar att bygga med elektriska grejer så kolla tex på de här  http://www.belowtheclouds.com/2008/11/05/alga-science/ min son älskar dem. 
  • Rödnäbba
    Pigeon skrev 2010-09-04 23:15:13 följande:
    I det här fallet är barnen 7, 5½ och 4 år gamla.
    Har du nåt bra exempel på motivation? Här blir det ofta hot och dessutom oftast ganska tomma hot... (typ annars blir jag arg, vilket man ju inte blir på riktigt). Egentligen hatar jag uttrycket "gör det, annars ....." men jag kommer inte på något bättre heller.
    Det är ju inte så konstigt att ungarna inte förstår varför de ska sluta med något om du hotar med att bli arg när su ändå inte blir det. Finns det ingen anledning till att de ska sluta som du kan upplysa dem om istället?
  • TwistedSister

och så ha inte för mycket leksaker framme samtidigt, rensa ut och lägg i förråd eller så. Böcker kan vara på en hylla de inte når och så får man fråga om en bok om man vill läsa i den. Saxar och knivar i låst skåp så får man be om en sax när man vill klippa och lämna tillbaks den när man är klar. Skaffa brandvarnare, flera stycken, och pulversläckare. Bör finnas i varje hem!

• Plutteli
    TwistedSister skrev 2010-09-04 23:12:18 följande:
    Fast hur gamla barn snackar vi? Om barnet vet att plattan är varm och det är just det som är poängen, man måst ju ha något som är varmt för att kunna smälta plast, eller hur? 

Inget lördagsgodis nästa vecka är lite långt fram i tiden om man inte pratar om väldigt stora barn, typ tonåringar

Vissa barn är bara extremt svåra. Min son kan man ta bort tv-spel, leksaker, allt. Det som händer då är att han säger jaha det skiter väl jag i, eller  så tycker han bara kort och gott att jag är dum och funderar sen inte mer på det. Att prata om saker förutsätter att den andra är villig att delta i diskussionen, att föreläsa för ett barn som inte lyssnar kommer aldrig leda någonstans.

Man måste hitta vad som motiverar barnet. Motivation funkar alltid bättre än hot om straff - det gäller väl iaf för alla människor? 
    Nåja, från 2 år kan ju barn börja förstå begräpp som "snart" och liknande, och några år till och de kan även förstå saker med en veckas marginal, iaf från 7 års ålder om inte förr.

Är poängen att plattan blir varm tror jag knappast poängen är att huset ska brinna ner med alla deras saker, eller att de själva ska göra sig illa. Vet man att skadorna kan begränsas kan jag ibland tom tycka att det är ok att barnet gör sig LITE illa (och då menar jag verkligen lite, inget i omfattning som att sätta en hel hand mot en het platta, utan mer i stil med att bränna läppen lite på för hett kaffe om de envisas med att vilja smaka fast man säger att det är för varmt)  om det inte fungerar att bara förklara att det kommer göra sig illa. (Jag vet att jag själv inte slutade försöka pilla i tända ljus fören jag var 6 år gammal och min mamma för fösta gången lät mig pilla och jag så klart brände mig)

Alla barn har nått som  motiverar dem och som man kan nyttja för att få dem att välja rätt, risken är ju dock att det som motvierar dem att göra bra lätt blir en indirekt form av bestraffning. Om barnet tex älskar musik kan ju motivationen vara att när barnet skött sig spela musik och dansa tillsammans om barnet gillar det, risken blir ju istället att om humöret tryter får barnet inte lyssna på musik fast den älskar det.

Jag tror ju helt klart att det går att komma väldigt långt bara genom naturliga konsekvenser, och när varken det eller samtal fungerar får man leta andra vägar i form av tex belöningssystem eller försöka i ett "sista" samtal med barnet ta reda på hur barnet vill bli bemött när det gör rätt/fel.
  • TwistedSister

Plutteli, mmm belöningssystem används på många olika sätt men jag tycker inte man kan ha som belöning något som barnet borde ha rätt till ändå bara genom att det lever och existerar, som att delta i gemenskapen, sociala aktiviteter, lyssna på musik som du säger. Sånt har barnet rätt till ändå. Jag skulle absolut hålla mig till saker som belöning, i stil med leksakerna man får väja mellan när man har varit hos tandläkaren. Ett klistermärke, en studsboll eller liknande. 

Sen har inte alla barn blivit lika begåvade med konsekvenstänk. Man kan tycka att en sjuåring ska förstå, men gör sjuåringen inte det så spelar det ingen roll hur mycket man än tycker. 

• Lilijana

Brukar sätta min son på mattan

Lilly87
  • astro
    Pigeon skrev 2010-09-04 22:40:49 följande:
    Fast varken du eller din man brukar väl klippa sönder andras saker? Eller slåss? Eller äta upp varandras godis? Eller bitas så det börjar blöda?

Tycker det är lite att jämföra äpplen och päron när man drar in sin relation till andra vuxna. Du och din man har ju redan blivit uppfostrade av någon. Men barnen har ju inte blivit det, än.
    För visst säger du till ditt barn när det är läggdags? Men knappast din man... Och visst bestämmer du ibland vad ditt barn ska göra, som t.ex gå till förskolan, inte låter du barnet besluta om det själv? Men din man bestämmer nog över sitt eget liv, eller?
    Det här är ett typexempel på varför barnuppfostran är svårt.

Vuxna beter sig inte "bättre" än barn bara för att de är mognare, utan också för att de har större självbestämmande. De behöver inte mygla för att få välja själva, men så blir det ofta för barn och det är då man får "ja mamma" men sedan gör de tvärtom i alla fall.

Här kommer  några praktiska tips i en anda av lite friare, och staffri, uppfostran:

1) Barnet krånglar vid påklädning, läggdags och annat som innebär att man byter från en aktivitet (eller miljö) till en annan.
    Anledning: Barnet har växt till en ny nivå av att vilja välja själv, men får inte öva den färdigheten.
    Lösning: Ge barnet fler egna val. Låt barnet välja promenadväg, välja middag i affären (jo, det fungerar även med riktigt små barn om man är lite slug och ger vettiga alternativ), välja skor, tandkräm, saga. Det ska gärna vara saker som innefattar resten av familjen också (som middagen).

2) Barnet "stjäl" frukt, godis eller annat ätbart från andra barn.
    Anledning: Barnet tycker sig ha fått för lite, eller för sent, eller inte det h*n ville ha, och har en vana att använda makt för att förbättra situationen. Den erövrade godbiten ger större belöning än eventuellt skäll ger motsatsen.
    Lösning: 

Får återkomma. Min plutt vaknade.

Svar på tråden Bra straff på barn?