• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Rödnäbba
    Pigeon skrev 2010-09-07 10:10:13 följande:
    Ibland måste barnen kunna lyda utan att förstå varför. Jag har pratat med allt för många uppgivna lärare för att inte inse det... VAD det än är läraren försöker lära ut kommer den eviga frågan: "Varför måste vi kunna det?" Och "det står så i läroplanen" är tydligen inget godkänt svar...

Ibland är det bra att lära sig saker som man inte vet vad de är bra till. En dag är man glad över sina kunskaper. Eller kanske man aldrig använder dem mer, men det kan man ju inte veta i förväg, särskilt inte när man är så ung att man ännu inte bestämt vad man vill ägna sig åt senare i livet.

"De som utgår från att barn gör fel pga någon slags ondska tror att de måste lära barn att vara "god" genom div mer eller mindre skrämmande och kränkande metoder som leder till att barnen blir rädda och arga och beter sig "ont").

Och de som utgår från att barn är naturligt goda förklarar för barnen den naturliga konsekvensen (att tex någon blir arg eller ledsen av deras beteende) och förväntar sig att det ska räcka eftersom barnet såklart inte vill att någon ska vara ledsen."

De där argumenten köper jag inte alls!
    Jag utgår från att alla människor kan vara "onda" dvs vara medvetet elaka utan någon särskild anledning. Jag vet att det är så, jag har sett det så många gånger genom åren - och upplevt det själv om och om igen.
    Jag kommer till och med ihåg känslan när jag var 5-6 år gammal och stal saker i affären. Jag visste att det var fel, men kunde inte låta bli ändå.

Men bara för att jag är av den åsikten att ondska existerar helt utan orsak, använder jag mig inte av kränkande metoder och straff. Jag tror absolut på naturliga konsekvenser. Och på att ha en dialog. För det bor ju inte bara ondska i en människa, utan också godhet.

Hur många gånger har man inte sett barn som slåss på öppna förskolan och deras mamma har stått bredvid och sagt med mild röst: "Gör inte så, XXX blir ledsen!". Varpå barnet har fortsatt. Barnet struntar uppenbarligen i om någon blir ledsen - just då. Därmed inte sagt att inte det barnet kan vara världens mest kärleksfulla när h*n är på annat humör.
    Det är väl en jättebra och sund fråga om varför man ska lära sig vissa saker. Och jag förstår att barnen frågar ígen när det får ett så urbota dumt svar "det står i läroplanen". Den läraren kanske inte visste själv..Du hade ju ett bättre svar själv där.  Det går säkert att komma på ännu fler anledningar till varför man ska lära sig.

Ja, som sagt, om man tror så, att barn kan vara onda utan anledning så förstår jag att man tar till alla tänkbara medel för att förhindra detta. Fortsätter barnet att slå trots att den förstår att den andra är ledsen så tror jag det ligger en hel del frustration, ilska och kanske rädsla bakom.
  • Machapuchare

"Växa -inte lyda"
    Det är vad jag vill att mina barn skall göra. Det är också titeln på en mycket bra bok av Lars H Gustafsson. Rekommenderas!

• Tangent

Tycker inte man ska använda straff alls. Tror att detta är skadligt för barnet.
    I senaste numret av Barnläkare skriver professor Staffan Jansson bl a

"För att kunna förebygga misshandeln måste man förstå varför och i vilka sammanhang föräldrar slår sina barn. I princip rör det sig om tre situationer:
    1.

Fysisk bestraffning är en del i uppfostran. Dels beror det på konservativa uppfostringsidéer. .............. Till den här gruppen hör också omogna eller osäkra föräldrar som faller för förenklade uppfostringsmodeller med s k gränssättning, timeout, etc. "

Hela artikeln hittas på http://barnlakaren.se/Arkiv/2010/nr4_2010.pdf

Machapuchare: Tack för boktipset.

• ysla
    Pigeon skrev 2010-09-07 10:38:24 följande:
    Ang klassrummet - inom vissa gränser då. För börjar en ifrågasätta kan det lätt urarta... *vet av erfarenhet* Vi var skolans jobbiga klass som ingen ville ha, varje lektion var kaos.

Ang. Krav på föräldrar och barn - jag tycker föräldrarna ska ha högre krav på sig själva än barnen. Är man vuxen kan man lättare lägga band på sig och sin ilska än om man ör barn. Jag kräver mycket mycket mer av mig själv vad gäller tålamod, inte skrika och gapa osv. Men ändå händer det att jag går över gränsen och ryter till...
    Men å andra sidan accepterar jag att barnen också går över gränsen av ilska. Det ÄR svårt att kontrollera sig när man är riktigt arg. Om de t.ex slåss av riktig ilska är jag nog mer förstående än annars.
    Det jag inte accepterar är när de medvetet retas, tar varandras saker, säger "du får inte vara med", eller när de pratar med hög och gapig röst i stället för samtalston.
    Jag tror ifrågasättandet av vad man lär sig är viktigt. Jag undervisar på universitetet, och det blir mer och mer så att studenterna själva ska söka sina kunskaper. Den som är van att okritiskt lära sig rabbla det läraren säger får mycket svårare med det än den som tänker själv. Därför är det viktigt att man redan tidigt lär sig varför man ska lära sig vissa saker - och faktiskt också att ibalnd välja bort sådant som är onödigt.
  • Pigeon
    ysla skrev 2010-09-08 19:20:27 följande:
    Jag tror ifrågasättandet av vad man lär sig är viktigt. Jag undervisar på universitetet, och det blir mer och mer så att studenterna själva ska söka sina kunskaper. Den som är van att okritiskt lära sig rabbla det läraren säger får mycket svårare med det än den som tänker själv. Därför är det viktigt att man redan tidigt lär sig varför man ska lära sig vissa saker - och faktiskt också att ibalnd välja bort sådant som är onödigt.
    Jo, fast i grundskolan liksom universitetet finns en läroplan. Man måste lära sig vissa saker för att få godkänt på ämnet.
    Som jag t.ex, läste biologi 4 år utan att tro på evolutionsteorin. Men den ingår i kurserna och man måste kunna det för att godkännas - därför lärde jag mig givetvis och klarade mina kurser.Men jag gror ju fortfarande att evolutionsteorin är bullshit.   Samtidigt är det bra att veta mer om saker man inte tror på, då är det lättare att argumentera för sin sak...
    Det var lite ot kanske, en jämförelse bara.
  • ysla
    Pigeon skrev 2010-09-08 19:33:31 följande:
    Jo, fast i grundskolan liksom universitetet finns en läroplan. Man måste lära sig vissa saker för att få godkänt på ämnet.
    Som jag t.ex, läste biologi 4 år utan att tro på evolutionsteorin. Men den ingår i kurserna och man måste kunna det för att godkännas - därför lärde jag mig givetvis och klarade mina kurser.Men jag gror ju fortfarande att evolutionsteorin är bullshit.   Samtidigt är det bra att veta mer om saker man inte tror på, då är det lättare att argumentera för sin sak...
    Det var lite ot kanske, en jämförelse bara.
    Ja, vi är väl båda lite OT nu, men jag tycker det här är intressant så jag fortsätter ändå 
     (motivering: ifrågasättande barn är inte en negativ effekt av brist på straff utan något bra och nyttigt)

Jag tycker att en bra lärare måste kunna bemöta och motivera den som inte förstår varför man ska lära sig något, eftersom det i längden ger otroligt mycket bättre resultat om man lär sig utifrån egen drivkraft. Vad gäller evolutionen tycker jag (som tror på den utan att tycka det är helt oproblematiskt) att det är ett utmärkt exempel på hur man som lärare måste kunna motivera varför det är viktigt att kunna och  varför en majoritet tror på evolutionen, men också att det finns dem som tror annorlunda och varför. Låt eleverna lära sig att tänka! klart att detta innebär att läraren måste kunna mer än vad som står i läroboken, men det tycker jag är självklart att kräva.
  • Pigeon
    ysla skrev 2010-09-08 19:45:27 följande:
    Ja, vi är väl båda lite OT nu, men jag tycker det här är intressant så jag fortsätter ändå 
     (motivering: ifrågasättande barn är inte en negativ effekt av brist på straff utan något bra och nyttigt)

Jag tycker att en bra lärare måste kunna bemöta och motivera den som inte förstår varför man ska lära sig något, eftersom det i längden ger otroligt mycket bättre resultat om man lär sig utifrån egen drivkraft. Vad gäller evolutionen tycker jag (som tror på den utan att tycka det är helt oproblematiskt) att det är ett utmärkt exempel på hur man som lärare måste kunna motivera varför det är viktigt att kunna och  varför en majoritet tror på evolutionen, men också att det finns dem som tror annorlunda och varför. Låt eleverna lära sig att tänka! klart att detta innebär att läraren måste kunna mer än vad som står i läroboken, men det tycker jag är självklart att kräva.
    Jag håller helt med i det du skriver, det är viktigt att läraren kan motivera på det sätt du beskriver. Samtidigt tycker jag det är viktigt att barnen för sin egen skull lär sig att man måste lära sig det läraren säger för att komma igenom grundskolan, gymnasiet och universitetet. Även om läraren suger.
  • lillvilda

nu har jag inte läst vad andra har svarat men rent spontant tycker jag att det låter helt galet att bestraffa barn ett barn på det sättet. nej han förstår inte och han gör inte dessa saker för att vara "jävlig". Jag är lärare och förskollärare och förälder till en 2 åring och en 3 åring och styvmamma till en 7 åring och har aldrig behövt straffa barn. Du lär inte barnet något genom att straffa, med äldre barn gäller det att ha en bra kommunikation med yngre barn gäller att rusta sig med tålamod, prata med barnet, se över sina rutiner och motivera barnet. Små barn jävlas inte utan reagerar utifrån sin egen utveckling och sin miljö. Titta i stället på vad du som förälder kan göra för att undvika dom här situationerna som leder till att du känner att du behöver straffa. kan du göra saker å ting på ett annat sätt??  

• tinagren
    Philippa skrev 2010-09-03 11:50:41 följande:
    Du ska absolut INTE stänga in en sådan liten kille!!!!!

Han kan få psykologiska problem!!!
    Lägg ner! Det värsta jag hört!
Svar på tråden Bra straff på barn?