• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Philippa

Du ska absolut INTE stänga in en sådan liten kille!!!!!

Han kan få psykologiska problem!!!

• lövet2

Nej, det är inte OK och nej, jag straffar inte barnen. Varför skulle jag?

• Anonym (Trolltider...?)

Liten fredagsprovokation?

• Anonym (------)
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 11:48:55 följande:
    Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?
    En sväng in på rummet (tid i förhållande till ålder) har fungerat bra här ända sedan barnen var små. De är nu i tonåren och vad jag kan se har de inte tagit skada av att ha fått lugna ner sig lite emellanåt.

Naturligtvis skickar vi inte in dem på rummet för småsaker utan mer när det är "fara för livet" i syskonbråk, medveten uppkäftighet (händer mycket sällan) eller ohyfsat uppförande.
  • Anonym (Anna)

Nej, det är faktiskt inte okej att låsa in sin 2,5-åring i bestraffningssyfte. Han förstår dessutom inte varför du gör så och det kan räknas in som barnmisshandel.

Det vi gjort med vår dotter när hon haft sina "skov" av jättetrots där det varit farligt för henne eller andra (hon har bland annat gett sig på vår katt samt sparkat min gravidmage) så har hon fått sitta på en stol i två minuter i väntan på att en äggklocka ringer. Under tiden har en vuxen suttit med henne och tröstat samt försökt lugna henne. Sedan har vi pratat om att man inte får göra andra illa och har hon gjort någon illa, som tex katten, så har hon fått trösta den efteråt och säga förlåt.

Vad lär sig ditt barn av att du låser in honom? Ja, han blev foglig, det blev jag också, samt klaustrofobisk. Samma sak med stryk. Vad för positivt tillför man med "straffet". Det är ju snarare meningen att barnet skall lära sig något än att vara rädd. Trots handlar om att lära sig hantera känslor och uttrycka dem och att då låsa in honom själv motverkar ju bara syftet och kan leda till värre trots.

• Philippa
    Anonym (Trolltider...?) skrev 2010-09-03 11:51:59 följande:
    Liten fredagsprovokation?
    Jag hoppas det!!
  • Anonym (timeout)

nej det är inte ok håller me om att hankan få psykiska problem

När mina barn inte lyssnar så talar jag om för dom vad dom gjort och ger dom e timeout.. inget gap inget skrik=)

• Anonym

Det är alldeles för lång tid för en två-åring!!! Usch då. Och att dessutom stänga dörren...Jag blir ledsen för barnets skull.

Läs en bok som heter 1-2-3 Magic -där får du lära dig om att upprätthålla disciplinen samt att peppa dina barn att göra rätt.

• BillyX

jag tror inte på straff för barn

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 11:48:55 följande:

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)?
    Bara för att han är snäll och medgörlig är inget bevis för att metoden fyller de krav man ur ett barns perspektiv kan ställa. Smäll till ungen skall du få se någon som blir snäll och medgörlig- det gör det inte rätt för det, tvärtom så är t ex aga alltid fel och olagligt.

Jag tycker du skall rannsaka dig själv, sätt dig in i hur barnet upplever dina bestraffningar och kom på något som inte är så kränkande!
Svar på tråden Bra straff på barn?