• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • SallyBlixten
    Pigeon skrev 2010-09-06 16:20:27 följande:
    Och JAG vill inte ha barn som blint lyder auktoriteter. Jag vill att dom ska lära sig ifrågasätta och stå upp för sig själva. Att göra som läraren säger faller sig naturligt- om läraren förtjänar den respekten och det är ju upp till läraren/auktoriteten att själv förtjäna det.
    Fast jag tycker nog att det är viktigt att barnen alltid lyder läraren, åtminstone så länge de har lektion. Sen kan de ju i så fall ta upp med rektor eller föräldrarna i efterhand om de tycker att läraren sagt eller gjort något fel.

Risken finns annars att någon elev får för sig att läraren är en idiot, typ, och så faller hela ordningen i klassrummet som ett korthus och alla får lida på kuppen.

Jag minns från min egen skoltid hur jobbigt det var att gå i en klass som inte hade respekt för lärare (jag har bytt skola så jag har gått i flera klasser). Det smittade av sig på alla i klassen och så blev vi en värstingklass som ingen lärare ville undervisa i. Och jag kan säga att jag lärde mig inte mycket under de åren...

Bristen på respekt för lärare och andra auktoriteter tror jag är en stor del av orsaken till att svenska barn blir allt sämre på matte och andra ämnen jämfört med andra länder.
    Tyvärr kan inte vi föräldrar göra så att barnen respekterar sina lärare genom straff eller belöningar. Vi kan lära barnen att respektera andra människor men att respektera är ju inte alls samma sak som att lyda

Man kan ju lyda någon man inte respekterar, bl.a. av rädsla för straff, men det är knappast en önskvärd inlärningssituation. Personligen har jag svårt att respektera någon som begär lydnad av mig - den som vill ha lydnad från sin omgiving har ju per definition inte respekt för andra.

Genom att alltid försöka ha en dialog med mina barn har både de och jag fått träna på att lyssna, förklara och jämka och denna inställning har de (och jag) haft med oss i skolan. Under alla sina år i skolan har ingen av dem någonsin orsakat en störning som varit stor nog att komma till min kännedom, så jag tror att det funkar rätt bra med dialog. (De fick väldigt bra betyg i nian och gymnasiet går jättebra så jag törs säga att jag har kvitto på att det är ett bra förhållningssätt :))

Det har funnits en hel del lärare som inte visat mina barn respekt och vi har funderat hemma på hur barnen kan hantera det. Min erfarenhet är nog att det är vuxna som brister så i respekt för barnen att vi får skylla oss själva när barnen inte vet vad respekt är.

Låt mig citera Dorothy Law Holte 

Ett barn...

Ett barn som kritiseras - lär sig fördöma
    Ett barn som får stryk - lär sig att slåss
    Ett barn som hånas - lär sig blyghet
    Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete
    Men...
    Ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende
    Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod
    Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta
    Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa
    Ett barn som känner vänskap - lär sig vänlighet
    Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro
    Ett barn som blir omtyckt och kramat - lär sig känna kärlek i världen

//
  • Rödnäbba
    Pigeon skrev 2010-09-06 14:59:23 följande:
    Nu har jag läst ikapp mig lite.

Jag håller med de flesta anti-straff-förespråkare i stort, men däremot tycker jag fortfarande att man måste ha någon slags konsekvens.
    Barnen måste, enligt mig, lära sig att lyda en auktoritet (förälder, annan vuxen, lärare, polis, allt utifrån ålder).

Sk. fri uppfostran fungerar om människan är allt igenom god. Men dessvärre är det inte så... Jag tror den sortens uppfostran fungerar i teorin, men inte i praktiken.
    För mig är det viktigt att mina barn lyder sina lärare, och andra vuxna när de t.ex leker hos kompisar.

Sånt här är oerhört intressant tycker jag!
    Nu blev jag sugen på att starta en barnuppfostrantråd.
    Allting har en konsekvens. Det gäller bara att peka på den isf att hitta på en.

Jag vill också att mina barn ska lära sig lyda, men inte för att de är rädda för straff utan för att de förstår varför.

Det är intressant att du säger att fri uppfostran (straff-fritt?) bara funkar om människan är god. Och det verkar vara kärnan i det hela.

De som utgår från att barn gör fel pga någon slags ondska tror att de måste lära barn att vara "god" genom div mer eller mindre skrämmande och kränkande metoder som leder till att barnen blir rädda och arga och beter sig "ont").

Och de som utgår från att barn är naturligt goda förklarar för barnen den naturliga konsekvensen (att tex någon blir arg eller ledsen av deras beteende) och förväntar sig att det ska räcka eftersom barnet såklart inte vill att någon ska vara ledsen.
  • Tygtiiger
    Pigeon skrev 2010-09-06 16:20:27 följande:
    Och JAG vill inte ha barn som blint lyder auktoriteter. Jag vill att dom ska lära sig ifrågasätta och stå upp för sig själva. Att göra som läraren säger faller sig naturligt- om läraren förtjänar den respekten och det är ju upp till läraren/auktoriteten att själv förtjäna det.
    Fast jag tycker nog att det är viktigt att barnen alltid lyder läraren, åtminstone så länge de har lektion. Sen kan de ju i så fall ta upp med rektor eller föräldrarna i efterhand om de tycker att läraren sagt eller gjort något fel.

Risken finns annars att någon elev får för sig att läraren är en idiot, typ, och så faller hela ordningen i klassrummet som ett korthus och alla får lida på kuppen.

Jag minns från min egen skoltid hur jobbigt det var att gå i en klass som inte hade respekt för lärare (jag har bytt skola så jag har gått i flera klasser). Det smittade av sig på alla i klassen och så blev vi en värstingklass som ingen lärare ville undervisa i. Och jag kan säga att jag lärde mig inte mycket under de åren...

Bristen på respekt för lärare och andra auktoriteter tror jag är en stor del av orsaken till att svenska barn blir allt sämre på matte och andra ämnen jämfört med andra länder.
    Fast bara för att man får ifrågasätta auktoriteter så innebär inte det att man får ifrågasätta dem på vilket sätt som helst! Om min son kallade sin lärare för idiot eller betedde sig illa på en lektion skulle jag läsa lusen av honom (eller skicka honom till farmor och mormor) - för man måste kunna bete sig med vanlig hyfs även mot dem man inte håller med. Jag tycker kort sagt att min son måste acceptera att det behövs regler i ett klassrum, men han har rätt att på ett artigt sätt ifrågasätta vilka regler och vad som lärs ut.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Mamma 04 och 06
    Rödnäbba skrev 2010-09-06 21:30:22 följande:

Jag vill också att mina barn ska lära sig lyda, men inte för att de är rädda för straff utan för att de förstår varför.

Det är intressant att du säger att fri uppfostran (straff-fritt?) bara funkar om människan är god. Och det verkar vara kärnan i det hela.

De som utgår från att barn gör fel pga någon slags ondska tror att de måste lära barn att vara "god" genom div mer eller mindre skrämmande och kränkande metoder som leder till att barnen blir rädda och arga och beter sig "ont").

Och de som utgår från att barn är naturligt goda förklarar för barnen den naturliga konsekvensen (att tex någon blir arg eller ledsen av deras beteende) och förväntar sig att det ska räcka eftersom barnet såklart inte vill att någon ska vara ledsen
    Appropå lydnad så förklarade jag för min 6-åring i somras, att det är tack vare att han lyder mig när vi är ute och cyklar, som gör att vi kan cykla såpass ofta och på de ställen vi gör. Jag förklarade även att hans kusin inte lyder lika bra och att hans kusin därmed inte får samma frihet och inte får cykla lika ofta. Han verkade faktiskt fatta resonemanget, att lydnad ibland kan medföra att man får större frihet. (Han svarade faktiskt att han skulle säga till sin kusin att lyda sin mamma lite mer .

Han har lärt sig skilja på mitt tonfall och situation och är, nu är jag lite självgod..., lydig när det gäller saker som gäller säkerhet. Han är "lagom olydig" när det gäller annat .
  • Girlinthecity
    Anonym (mia) skrev 2010-09-03 20:38:21 följande:
    Jag blir riktigt förvånad över svaren i denna tråd. Jag tycker inte det är något fel på TS metod. Folk här inne reagerar som att hon begått värsta misshandeln av barnet. Jag skulle aldrig slå ett barn, men jag tror att det är viktigt att visa att det finns konsekvenser till negativa beteenden. Vissa beteenden kan man ignorera, men vissa måste man visa tydliga konsekvenser för. Jag jobbar med ungdomar, och dessa ungdomar har lärt sig en sak : Man kan göra vad man vill, den enda konsekvensen man får är att man pratar lite med förälder/personal sen. Inte direkt något som får barnet att sluta med sitt beteende. När jag ser hur dagens ungdomar beter sig så förstår jag mer varför det är så. Iallafall om man utgår från svaren i denna tråden. Och ja, jag vet att det är skillnad på en 2åring och ungdomar men man måste börja visa konsekvenser någongång.

Nu behöver man kanske inte stänga dörren till rummet, men jag hade också skickat in barnet på rummet. Vid den åldern räcker det kanske med 2min med öppen dörr. Efteråt hade jag frågat barnet om det förstår varför jag blev arg/ledsen och sedan frågat hur barnet tänkte. Att ha konsekvenser behöver inte betyda att man inte har en dialog samtidigt.
    Och jag förvånad över ditt svar.

Ja, man måste visa konsekvenserna för vissa saker, men inte betraffa för att en 2 åring visar sina känslor! Jag och min syster uppfostrades med "samtal" som du uttrycker det, och blev aldrig bestraffade, och håll i dig nu, det har gott oerhört bra för oss, och vi älskar och respekterar våra föräldrar högt, och dom oss. Jag slutade inte med ev negativa beetenden för att jag var rädd för konsekvensen, utan för att jag lärde mig rätt och fel. Det gäller ju inte bara att ha ett samtal, utan ett givande samtal, och en uppväxt där man får stärkt självkänsla, självkännedom och en trygghet, och inte som dessa ungdomar du beskriver om de nu finns.
  • Pigeon
    Tygtiiger skrev 2010-09-06 22:42:43 följande:
    Fast bara för att man får ifrågasätta auktoriteter så innebär inte det att man får ifrågasätta dem på vilket sätt som helst! Om min son kallade sin lärare för idiot eller betedde sig illa på en lektion skulle jag läsa lusen av honom (eller skicka honom till farmor och mormor) - för man måste kunna bete sig med vanlig hyfs även mot dem man inte håller med. Jag tycker kort sagt att min son måste acceptera att det behövs regler i ett klassrum, men han har rätt att på ett artigt sätt ifrågasätta vilka regler och vad som lärs ut.
    Det håller jag absolut med om!
  • Pigeon
    SallyBlixten skrev 2010-09-06 21:22:14 följande:
    Tyvärr kan inte vi föräldrar göra så att barnen respekterar sina lärare genom straff eller belöningar. Vi kan lära barnen att respektera andra människor men att respektera är ju inte alls samma sak som att lyda

Man kan ju lyda någon man inte respekterar, bl.a. av rädsla för straff, men det är knappast en önskvärd inlärningssituation. Personligen har jag svårt att respektera någon som begär lydnad av mig - den som vill ha lydnad från sin omgiving har ju per definition inte respekt för andra.

Genom att alltid försöka ha en dialog med mina barn har både de och jag fått träna på att lyssna, förklara och jämka och denna inställning har de (och jag) haft med oss i skolan. Under alla sina år i skolan har ingen av dem någonsin orsakat en störning som varit stor nog att komma till min kännedom, så jag tror att det funkar rätt bra med dialog. (De fick väldigt bra betyg i nian och gymnasiet går jättebra så jag törs säga att jag har kvitto på att det är ett bra förhållningssätt :))

Det har funnits en hel del lärare som inte visat mina barn respekt och vi har funderat hemma på hur barnen kan hantera det. Min erfarenhet är nog att det är vuxna som brister så i respekt för barnen att vi får skylla oss själva när barnen inte vet vad respekt är.

Låt mig citera Dorothy Law Holte 

Ett barn...

Ett barn som kritiseras - lär sig fördöma
    Ett barn som får stryk - lär sig att slåss
    Ett barn som hånas - lär sig blyghet
    Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete
    Men...
    Ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende
    Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod
    Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta
    Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa
    Ett barn som känner vänskap - lär sig vänlighet
    Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro
    Ett barn som blir omtyckt och kramat - lär sig känna kärlek i världen

//
    Fast jag har aldrig sagt att de ska lära sig lyda av rädsla för straff! Jag har inte förespråkat straff öht.
    Däremot behövs det någon slags konsekvens, anser jag, och självklart dialog.
  • Pigeon
    Rödnäbba skrev 2010-09-06 21:30:22 följande:

Och de som utgår från att barn är naturligt goda förklarar för barnen den naturliga konsekvensen (att tex någon blir arg eller ledsen av deras beteende) och förväntar sig att det ska räcka eftersom barnet såklart inte vill att någon ska vara ledsen.
    Ibland måste barnen kunna lyda utan att förstå varför. Jag har pratat med allt för många uppgivna lärare för att inte inse det... VAD det än är läraren försöker lära ut kommer den eviga frågan: "Varför måste vi kunna det?" Och "det står så i läroplanen" är tydligen inget godkänt svar...

Ibland är det bra att lära sig saker som man inte vet vad de är bra till. En dag är man glad över sina kunskaper. Eller kanske man aldrig använder dem mer, men det kan man ju inte veta i förväg, särskilt inte när man är så ung att man ännu inte bestämt vad man vill ägna sig åt senare i livet.

"De som utgår från att barn gör fel pga någon slags ondska tror att de måste lära barn att vara "god" genom div mer eller mindre skrämmande och kränkande metoder som leder till att barnen blir rädda och arga och beter sig "ont").

Och de som utgår från att barn är naturligt goda förklarar för barnen den naturliga konsekvensen (att tex någon blir arg eller ledsen av deras beteende) och förväntar sig att det ska räcka eftersom barnet såklart inte vill att någon ska vara ledsen."

De där argumenten köper jag inte alls!
    Jag utgår från att alla människor kan vara "onda" dvs vara medvetet elaka utan någon särskild anledning. Jag vet att det är så, jag har sett det så många gånger genom åren - och upplevt det själv om och om igen.
    Jag kommer till och med ihåg känslan när jag var 5-6 år gammal och stal saker i affären. Jag visste att det var fel, men kunde inte låta bli ändå.

Men bara för att jag är av den åsikten att ondska existerar helt utan orsak, använder jag mig inte av kränkande metoder och straff. Jag tror absolut på naturliga konsekvenser. Och på att ha en dialog. För det bor ju inte bara ondska i en människa, utan också godhet.

Hur många gånger har man inte sett barn som slåss på öppna förskolan och deras mamma har stått bredvid och sagt med mild röst: "Gör inte så, XXX blir ledsen!". Varpå barnet har fortsatt. Barnet struntar uppenbarligen i om någon blir ledsen - just då. Därmed inte sagt att inte det barnet kan vara världens mest kärleksfulla när h*n är på annat humör.
  • RosaNapp

Att inte lyda blint och ifrågasätta värdesätter jag, men självklart ska barnen kunna bete sig ordentligt i omgivningen, klassrum som ute på lekplatsen. Det kommer sig naturligt när dom blir bemötta med respekt hemifrån. Då lär man sig att man lyssnar, att det finns gränser och att det finns tidpunkter eller situationer där ett speciellt uppförande förväntas.

När jag säger att dom ska kunna ifrågasätta menar ajg att dom inte ska lyda lärarna blint bara för att dom är lärare.Lärare är människor dom också, vissa bättre på att lära ut än andra och står en lärare och lär ut felaktigheter och mina barn vet detta ska dom kunna säga ifrån. Bla.
    Inte på något vis innebär min ståndpunkt att dom ska leva rövare i klassrummet/arbetsplatsen.

Är det verkligen så många ser på det? Att har man inte straff eller fostrar barnen utifrån förutsättningen att dom VILL göra sattyg så fostrar man inte alls?

Jag vill ha ha barn som inte bara kan utan VÅGAR tänka själva, argumentera för sin sak och tror på sig och sin egen förmåga. Hur ska dom kunna göra det om man straffar dom när dom uttrycker det?

Min utgångspunkt är att barnen är allt annat än "elaka", dom behöver bara lite visning i vad som är acceptabelt beteende för omgivningen. Det finns alltide en orsak till utåtagerande och jag föredrar att ta reda på den istället för att försöka straffa bort symptomen.

Svar på tråden Bra straff på barn?