Pigeon skrev 2010-09-04 22:29:39 följande:
Jag kapar tråden lite här...
Men jag tycker detta med barnuppfostran är så svårt, särskilt som jag själv både är envis och ibland väldigt lättirriterad.

Dessvärre har detta gått i arv till mina barn...
Innan jag fick barn hade jag mycket tankar och idéer om hur jag skulle vara som förälder men hur det nu är har ingen av metoderna jag tänkte ut då fungerat särskilt väl.
Jag ska ärligt erkänna att vi kört med "gå till rummet"-metoden av ren frustration när de haft sina värsta utbrott. Det var dock längesen nu, för det fungerade inte särskilt bra. Eftersom vi inte ville stänga in barnen gick de ju ut igen direkt, lika arga som förut... Så det är ingen metod jag rekommenderar, alls.
Att prata med dem fungerar inte, de lyssnar på vad man säger, håller med, säger förlåt om de bråkat eller slagits (eller vad det nu var), men efter 3 sekunder gör de samma sak igen. Och igen. Och igen...
Och det är inga "småirriterande" saker de gör utan större saker och ibland farliga saker.
Ena sonen förstör sina syskons saker hela tiden, klipper sönder böcker, ritar i dem, kastar dem så att de går sönder, äter upp deras lördagsgodis osv. Det blir så svårt att komma med en bra konsekvens på detta, att bara säga förlåt blir ju så orättvist mot syskonet som fått sin favoritsak förstörd (och han har inga problem att säga förlåt, det gör han glatt direkt).
Men som sagt, gå till rummet hjälper ju inte heller. Inget hjälper.
Och ibland river de ut alla leksaker i hela rummet så att allt blandas och blir nästan omöjligt att städa, de kan inte städa upp det själv även om de skulle gå med på det (vilket de inte gör).
Ibland gör de riktigt farliga saker som när sonen skruvade ihop en stavmixer och satte i kontakten i väggen, och tryckte igång den!

Numera ligger den på hög höjd, kan jag säga... Eller när han tog en stol, klättrade upp på spisen, satte på två plattor och tog ner knivar från magneten och la på plattorna så att skaften av plast smälte! Dessa saker gör han på två röda sekunder när man vänder ryggen till. Och eftersom det finns två andra barn i huset händer det ju att man vänder ryggen till någon gång...
Oftast blir jag bara så arg att jag ryter åt dem, och då blir det ju inga pedagogiska konsekvenser direkt, och jag känner mig som en kass mamma som inte har nåt bättre att komma med. Det har hänt att jag tagit hårt i dem eller knuffat till dem i ren ilska och det känns ju såklart förfärligt.
Ibland fungerar det att räkna till 10 om de vägrar göra något (t.ex städa upp, eller komma när vi ska gå hem från stranden, lekplatsen eller var vi nu är) , de vet att om de inte börjar städa/komma innan jag räknat till 10 blir jag arg.
Vid de tillfällena är jag ju dock inte arg "på riktigt" så när jag räknat till 10 måste jag ju bli låtsasarg vilket känns falskt.
Nån som har nåt bra tips åt en trött och frustrerad allmänt misslyckad mamma?
De saker jag kan komma på rent konkret:
Om brorsan äter upp syskonens godis får han helt enkelt inget lördagsgodis själv nästa gång (och skulle han ha kvar godis när han ätit upp syskonens godis är det ännu bättre att bara ta hans godis och under övervakning ge det till syskonen så han inte får en chans att äta upp det också) med nogrann motivering att äter man upp andras utan lov kan man ju inte få behålla sitt själv!
Tar sönder leksaker: Samma där skulle jag säga.. Hade barnen haft veckopeng hade det varit riktigt enkelt då hade h*n helt enkelt fått köpa nytt till syskonen för sin veckopeng, men annars tycker jag du ska ta med barnet och köpa nya leksaker/böcker till syskonen, och om barnet börjar tjata om att h*n också ska ha är det bara att förklara att du köper till enbart syskonen för att H*N förstörde deras saker.
Farliga situationer: Där tror jag tyvärr inte det funkar med annat än att ta undan barnet från situationen och förklara varför det är farligt. Ev låta barnet hålla handen nära en varm platta för att förstå att de är just varma och förklara vad som kan hända eller dyl.
Vill vår tjej inte gå hem förklarar vi bara att vi kommer tillbaka en annan dag men om vi inte går nu kommer hon inte få följa med dit igen på ett bra tag eftersom hon visar att hon inte klarar av det. Hon är bara 2 år men kan förstå det relativt bra ändå. När hon blir äldre och tex vägrar städa upp sina leksaker och ta in dem på sitt rum skulle jag helt enkelt säga att jag räknar till 10, har hon inte börjat plocka upp sakerna då kommer jag plocka upp dem och ställa undan dem där hon inte kan ta dem med samma motivering som vid stranden: Hon visar att hon inte kan hantera att ha sina saker.