TwistedSister skrev 2010-09-05 22:08:04 följande:
Ja mycket intressant, finns den att läsa, artikeln?
Jag letar! Kommer ihåg ATT jag läste men vet inte om jag sparade den i mitt osorterade artikelhav, jag ska kolla mer!
Mamma 04 och 06 skrev 2010-09-05 22:13:40 följande:
Belöningssystem kan vara väldigt effektiva för att bryta ett visst negativt beteende eller att tex belöna barnet om det gjort något obehagligt, tex tagit en spruta.
Belöningssystem tycker jag alltså är bra att ha under en bestämd period, tex att barnet får sammanlagt 10-20 st klistermärken. Det tar ett tag att lära in en ny vana och under den perioden kan man belöna barnet. Mina barn har i vart fall aldrig frågat efter mer när perioden tagit slut.
Jag belönar mig själv ibland när jag varit "duktig" och finner det inte konstigt alls att belöna även barnen.
Dock har jag aldrig gjort lördagsgodiset till en belöning, eller annat som jag tycker hör till vad barnet ska få i alla fall.
Exakt så tänker jag också, och jag har använt belöningssystem på mig själv för att bryta tråkiga vanor av tjat och skrik - en period gjorde jag helt enkelt så att jag fick en stjärna varje gång jag löste en konflikt utan skrik och ilska och efter tre stjärnor fick jag choklad. Tanken på en snickers är ruskigt motiverande när man är trött, grinig och diskuterar med ett lika grinigt barn

Så visst är belöningssystem användbart, men man ska inte se det som en universallösning (som det ibland framförs som, med belöningsstrappor och stjärntavlor som säljs på Netto!).
Pigeon skrev 2010-09-06 14:59:23 följande:
Nu har jag läst ikapp mig lite.
Jag håller med de flesta anti-straff-förespråkare i stort, men däremot tycker jag fortfarande att man måste ha någon slags konsekvens.
Barnen måste, enligt mig, lära sig att lyda en auktoritet (förälder, annan vuxen, lärare, polis, allt utifrån ålder).
Sk. fri uppfostran fungerar om människan är allt igenom god. Men dessvärre är det inte så... Jag tror den sortens uppfostran fungerar i teorin, men inte i praktiken.
För mig är det viktigt att mina barn lyder sina lärare, och andra vuxna när de t.ex leker hos kompisar.
Sånt här är oerhört intressant tycker jag!
Nu blev jag sugen på att starta en barnuppfostrantråd.

Fri uppfostran är verkligen inte frihet från uppfostran. Jag är väldigt intresserad av att min son ska lära sig vanlig hyfs - alltså att man talar artigt och trevligt, säger tack och förlåt när det passar, kan be om saker och kan föra ett vanligt samtal, känner till de vanligaste umgängesreglerna och kan äta någorlunda civiliserat. Dessutom vill jag att han ska kunna lösa konflikter utan att slåss, att veta i vilka situationer det är ok att slåss (han är fem år så än så länge INGA), och jag vill att han ska kunna stå upp för sina åsikter och inte böja sig för massan, och vara modig nog att försvara andra som blir illa behandlade.
Men han måste inte benhårt lyda auktoriteter - om de säger onda saker måste han kunna känna igen det och ifrågasätta. Naturligtvis förutsätter jag att de flesta auktoriteter är någorlunda vettiga, så i de flesta fall gör han nog som andra säger. Men inte slaviskt följa någon bara för att de fått ett visst ämbete!
Vi resonerar och förklarar mycket och hoppas att det ska lära honom att folk i allmänhet har rätt bra skäl till att vilja att man lyder gemensamma regler. För honom blir det ganska naturligt iom att han går på dagis, och där märker man fort att det blir kaos om man inte uppför sig vid maten eller väntar på sin tur i kapprummet.