• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 12:17:26 följande:
    Nej då får jag sluta med detta "straff" då. Det har hänt 5 gånger.

Att sätta honom på en pall med klocka skulle vara omöjligt. Han skulle aldrig lyssna till något (för honom) fånigt. Han skulle garva oss rakt i ansiktet om vi försökte få honom till något sånt.

Varför jämför ni detta med piskor och riktiga slag? Jag frågar helt enkelt för att jag vill veta om det är en metod som är bra eller dålig. Och nu vet jag att den är dålig och ska inte göra så mer!

Fan piskan räckte inte för att uppfostra er till några förstående medmänskliga varelser.
    Jag jämförde med aga därför att jag uppfostrades så, samt med att bli instängd på rummet. Du frågade hur det kan påverka din son och jag svarade utifrån egna erfarenheter.

När det gäller att sätta honom på en pall så ja, han kommer säkerligen skratta och tycka att det är en kul lek, tio, femton, tjugo gånger och sticka iväg. Då hämtar du honom, sätter honom där igen och säger att han måste sitta kvar. Lämna honom aldrig och sätt bara tillbaka honom gång på gång. Inte så kul lek efter ett tag och låt honom beta av tiden han faktiskt sitter på stolen så det inte blir för lång tid, men stanna klockan när han drar och du måste tillrättavisa honom.

Jag dömer dig inte, tro inte det TS, alla har vi säkerligen någon gång varit grymt frustrerade på grund av konflikter med våra barn och vi gör så gott vi kan. Det är väl bra att du frågar här.
  • Anonym (26åring)
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 12:17:26 följande:
    Nej då får jag sluta med detta "straff" då. Det har hänt 5 gånger.

Att sätta honom på en pall med klocka skulle vara omöjligt. Han skulle aldrig lyssna till något (för honom) fånigt. Han skulle garva oss rakt i ansiktet om vi försökte få honom till något sånt.

Varför jämför ni detta med piskor och riktiga slag? Jag frågar helt enkelt för att jag vill veta om det är en metod som är bra eller dålig. Och nu vet jag att den är dålig och ska inte göra så mer!

Fan piskan räckte inte för att uppfostra er till några förstående medmänskliga varelser.
    Nu missuppfattade du mitt inlägg.. jag är både förstående och medmänsklig - men ABSOLUT INTE pga att jag blev pryglad som liten!!! Hur kan du skriva så??! Jag önskar att mina föräldrar hade använt sig av en human uppfostringsmetod ...

Vad jag ville få fram var att du bygger upp en distans mellan dig o barnet, om du slår barnet(vilket du inte gör!) eller om du låter barnet sitta o skrika förtvivlat på rummet, bättre med att ha en dialog.
    Jag dömer inte dig, du är säkert en kärleksfull mamma, och med att slänga ut frågan här så vill du göra det rätta som en ansvarsfull förälder, få feedback! Vi är alla nybörjare någon gång!

Kan rekomendera boken"de otroliga åren" om handledning i problemlösning för barn mellan 3och 8 år. Uppfostra med kärlek,
    alla barn passar inte in i samma mall.

Lycka till!
  • Girlinthecity
    trötta mamma skrev 2010-09-03 12:03:45 följande:
    bästa metoden är ha en pall,eller matta nåt som bestämmer är en time out hörna,och för varje år som barnet är är 1 minuts straff, allstå 2minuter men ge helst 2 varningar innan den 3 så är det mattan eller pallen som gäller,för då har han chans att ändra sig lycka till
    Bästa metoden?! Aldrig i helvete att det skulle vara den bästa metoden!! Ursäkta, men jag ryser av detta inlägg! Denna sk nannymetod som ingen anv'nde sig av förrän det blev poppis på TV är hårt kritiserad av flera pedagoger, barnpsykologer, barnläkare, röda korset, mfl mfl!

Den BÄSTA metoden är att hjälpa sina barn att hantera sina känslor! kGe massiv av kärlek och possitiv uppmärksamhet, lägga energin på att visa HUR man ska göra istället för HUR INTE! Barn ska inte ha straff!!
  • Girlinthecity
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 11:48:55 följande:
    Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?
    Vad är det han gör när du beskriver honom som jävlig?

Svårt att ge råd när man inte känner till situationen. Men oavsett vad det är, sluta att stänga in honom! Ja, han kan faktiskt få psykiska men, och ingen vinner på detta, varken han eller du. Han lär sig ingenting. Bara för att det fungerar betyder det itne att det är bra. Som en annan skriver som blev fysiskt misshandlad, det fungerade, men var ju inte bra.
  • norgesessan

Girlinthecity skriver som jag tycker.

Anonym 20: Bits/sloss-Visa hur man gör. Hjälper inte det får inte barnet vara med just där och då. Tillsammans med dialog.
    Min dotter slår mig i ansiktet, inte tvingar jag henne att sitta still för att skämmas. Jag säger till, och visar hur man gör både med min hand på henne och hennes hand på mig. Det plockar hon upp direkt, men glömmer det ju snabbt..Men häller att hon lär sig hur man ska göra sakta, än att hon ska sitta på en stol och vara still i nästan 2 minuter för att hon slog.

Maten: Man säger till, barnet får plocka upp med hjälp om det krävs. Samma när barnet spiller, ritar på nåt..Då får barnet torka/städa efter barnets kapasitet (?)

Samma med sanden. Visa hur man kan göra, visa att det andra barnet blev ledset.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonym (Undrar)

Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.

• Anonym (svårt läge)
    Anonym skrev 2010-09-03 12:43:26 följande:
    Jag tycker det är svårt med "naturliga konsekvenser". Även om jag tycker det låter helt logiskt. Om ett barn på 2 år sparkar (slår, biter etc) någon av sina föräldrar, vad är då den naturliga konsekvensen? Om barnet kastar sand på andra barn (tex. en 1-åring) på lekplatsen, vad är den naturliga konsekvensen? Om barnet slänger mat på golvet trots upprepade tillsägelser, vad är den naturliga konsekvensen?
    parkar/slår/biter = håll fast barnet( med mjukt grepp) få ögonkontakt och FÖRKLARA att det gjorde ONT

Kastar sand= Gå ifrån sandlådan, och förklara att vill h*n inte LEKA på ett bra sätt, så ska vi INTE LEKA alls

Kastar mat på golvet= Ta ifrån barnet maten, förklara att eftersom h*n kastar det på golvet så kan h*n INTE vara                                              HUNGRIG.

VILL,VILL ,VILL  ha grejor i affären= Ställ ifrån dig kundvagnen/korgen, förklara för personalen att ni går                                                                                därifrån pga....förklara för barnet att du sagt NEJ flera ggr, och eftersom                                                                      h*n fortsätter tjata, så blir dt INGEN mat/godis ALLS.

Detta har fungerat för mig och mina barn=)
  • Girlinthecity
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 13:27:48 följande:

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Är han jävlig för att han inte vill klä på sig?! För det första tycker jag att du ska ta att omvädera hans beteende. han kanske itne vill klä på siog just då, för att han håller på med något annat, tycker om att vara naken etc etc. Finns det möjlighet, låt honom vara utan kläder, så viktigt är det väl inte? Måste han ha kläder, om ni tex ska iväg, klä på honom ändå, lugnt och sansat och förklara för honom varför. Vägrar han lyssna, se till att få ögonkontakt med honom, eller ta bort honom från den situation som gör att han inte lyssnar. Och när han lysnnar, ch när han klär på sig när du vill, eller vad det nu må vara, överrös honmo med beröm och positiv uppmärksamhet, och gör ingen big deal av det när det inte händer. Och de gånger han enligt dig är rejält uppbrusad, håll dig lugn, och till slut blir han också det. Han ska ju kunna visa sina känslor utan att bli staffad. Ditt barn är inte jävligt, bara en helt normal 2,5 åring.
  • Me o Mike
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 13:27:48 följande:

Men isf så är väl ALLA barn helt jävliga! För det är precis så där små barn gör vettu!
Svar på tråden Bra straff på barn?