• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Pix Maniac

Jag brukar straffa mitt barn genom att ge det smisk på gammaldags vis.

Att inte vilja byta blöja = ett piskrapp
    Inte städa = två piskrapp
    Kladda med maten = tre piskrapp
    Slå tillbaka = arton piskrapp och vatten och bröd i en vecka

Barn ska tuktas och straffas, det måste vara den enda vägen att gå. De fattar ju inget annat. Demon

Är den här tråden ett skämt eller existerar det verkligen så tragiska människor som du, TS?

• ChoopChoopSong

Våra barn är snart 2 år och vi har aldrig behandlat dem så... Trots att de trotsar och bråkar ibland...

Vi säger till på skarpen, alternativt låter dem trotsa färdigt. Oftast hjälper det.

När barnen blir äldre kan man ge dem rumsarrest eller dyl (om inget annat hjälper). Men en 2-åring är för liten för att förstå - det ger ingen bra effekt. Det kan istället bli traumatiskt för barnet.

Om en 2-3-åring därtill bara trotsar eller bråkar ibland, annars är snäll och medgörlig etc, ska man vara tacksam. Då finns det verkligen ingen anledning att fundera i termer av "straff" längre. Barn i den åldern är trotsiga. Det är en frigörelseprocess. Visst måste man sätta gränser men det låter hemskt att tala om "straff" eller låsa in dem på rummet så snart de inte är som små ljus...

• Mad as snow

Jag har väldigt svårt för att leverera kritik på ett pedagogiskt och mysigt sätt till vuxna människor som sätter barn till världen utan att ha en susning om vad det innebär. Att skrämma, hota och straffa barn bara för att man som förälder har misslyckats med att hantera en situation är ingenting jag känner att jag måste dadda med. Det är något jag säger vad jag tycker om, utan krusiduller. Om det krävs att folk känner sig förolämpade och gråtfärdiga för att de ska börja fundera på om det kanske ligger något i det som hela den moderna samlade barnpsykologin gör gällande - så ja. Jag bryr mig inte om era känslor, jag bryr mig om era stackars barn.

Ja, det är ett påhopp.
  • As mamma
    Nalle Puh73 skrev 2010-09-03 19:20:24 följande:
    1: Att man säger ifrån så gör man inte och visar det gör ont på mamma eller pappa. Funkar inte sätt ner barnet på golvet och visa nu vill jag inte vara med dig när du ex.bits
    2: Man talar om att så gör man inte, det gör ont och att man ska vara snäll. Lyssnar inte barnet tas det därifrån och får inte leka.
    3: Slängs maten igolvet sägs man tillatt så gör man inte upprepas det får man gå från bordet. Men är man 2 år får man komma tillbaka och testa om man kan fixa att äta. Åker maten i backen igen är det färdig ätit för det tillfället.
     Vet inte om jag är helt ut och cyklar men ???
    Jag tycker det låter jättebra.
  • hopphejdi

Jag brukar för det mesta bara tillrättavisa och ge en konsekvens, t.ex om de gör sönder något säger jag till sen plockar jag bort grejen. om det handlar om våld blir det utvisning någon minut med motiveringen till barnet att använder man våld får man inte vara med, man får använda kroppsspråk och språk att visa sin ilska på. ( sagt på barnvis såklart)

• Anonym

Vi brukar sätta in barnen på rummet vid enstaka tillfällen, detta för att de ska lugna ner sig. Det har alltid funkat för oss. De brukar efter en liten stund börja leka på rummet eller så kommer de ut och fortsätter med det de gjorde innan fast utan gräl och bråk då. Vet att de gör likadant på vårt dagis, de låter barnet sitta ifred och få sitt utbrott för att sedan försonas när barnet är lite lugnare. Det är lättare då att prata om varför de inte får göra som de gjorde. Mina föräldrar gjorde samma sak med mig när jag var liten, tycker inte att det är något fel med det. Barnens rum är en trygg plats för dem och ett bra ställe när man behöver lugna ner sig lite. Man behöver inte göra det till ett straff, man kan säga till barnet att nu kan du sitta på rummet en stund så att du kan lugna ner dig.

• Linda1976

Straffa en 2-åring? 

ts: snälla, sök hjälp! prata med nån - du kallar ditt barns naturliga utveckling för "att vara jävlig".

Vet du vad? Det är DU som är för jävlig!! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • jådåsåatt

Det finns jättebra föräldrakurser i många kommuner.
    Helt ärligt, det är inte barnet det är fel på utan ett föräldraskap.

Gör ni ingenting åt saken nu så kommer det bli ännu jobbigare sen.
    Så ska jag vara saklig och någorlunda trevlig, vilket är svårt för mig när det handlar om föräldrar som gör sina barn illa, så rekommenderar jag en sådan kurs och att ni funderar ordentligt på hur ni vill att er relation med ert barn ska vara i framtiden samt lite kunskap om barns utveckling.

Tänk även på hur ni själva vill bli behandlade och behandla inte ert barn på ett sätt ni inte hade tolererat att andra behandlade er på. Jag är inte kristen men den gyllene regeln är inte helt fel att tänka på ibland.

• Accentnougat
    Anonym skrev 2010-09-03 20:10:55 följande:
    Vi brukar sätta in barnen på rummet vid enstaka tillfällen, detta för att de ska lugna ner sig. Det har alltid funkat för oss. De brukar efter en liten stund börja leka på rummet eller så kommer de ut och fortsätter med det de gjorde innan fast utan gräl och bråk då. Vet att de gör likadant på vårt dagis, de låter barnet sitta ifred och få sitt utbrott för att sedan försonas när barnet är lite lugnare. Det är lättare då att prata om varför de inte får göra som de gjorde. Mina föräldrar gjorde samma sak med mig när jag var liten, tycker inte att det är något fel med det. Barnens rum är en trygg plats för dem och ett bra ställe när man behöver lugna ner sig lite. Man behöver inte göra det till ett straff, man kan säga till barnet att nu kan du sitta på rummet en stund så att du kan lugna ner dig.
    Skulle du uppskatta ifalla din man/sambo sa åt dig att gå in på ert rum när du blir frusterarad över att nåt inte går som du vill, eller när du gör något han inte gillar?
  • Vulkanstorm
    Accentnougat skrev 2010-09-03 20:01:28 följande:
    Och på vilket sätt tycker du att ditt sätt är bättre?? Det är ju samma sak.
    Till TS och ni andra som håller på med dessa metoder: Ni har fått mycket kritik här och det är lätt att man blir defensiv och sätter taggarna utåt. Mitt tips är att ni istället läser på lite om barns utveckling så att ni förstår VARFÖR straff inte är någon bra metod att lära barn saker.
    Ja, på flera sätt -jag stänger inte ute/inne mitt barn, eller lämnar det ensam! Jag finns alltid bredvid. Jag är övertygad att barn blir ångestfylld om man stänger in dem i ett rum ensam! Sedan kanske jag kan förtydliga att jag tycker inte det är ok förrän barnet är 2 år och äldre med "time outer". Jag blir inte defensiv av någons kommentarer, jag tycker det är intressant att läsa hur andra agerar.
Svar på tråden Bra straff på barn?