• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Nalle Puh73
    Anonym skrev 2010-09-03 12:43:26 följande:
    Jag tycker det är svårt med "naturliga konsekvenser". Även om jag tycker det låter helt logiskt. Om ett barn på 2 år sparkar (slår, biter etc) någon av sina föräldrar, vad är då den naturliga konsekvensen? Om barnet kastar sand på andra barn (tex. en 1-åring) på lekplatsen, vad är den naturliga konsekvensen? Om barnet slänger mat på golvet trots upprepade tillsägelser, vad är den naturliga konsekvensen?
    1: Att man säger ifrån så gör man inte och visar det gör ont på mamma eller pappa. Funkar inte sätt ner barnet på golvet och visa nu vill jag inte vara med dig när du ex.bits
    2: Man talar om att så gör man inte, det gör ont och att man ska vara snäll. Lyssnar inte barnet tas det därifrån och får inte leka.
    3: Slängs maten igolvet sägs man tillatt så gör man inte upprepas det får man gå från bordet. Men är man 2 år får man komma tillbaka och testa om man kan fixa att äta. Åker maten i backen igen är det färdig ätit för det tillfället.
     Vet inte om jag är helt ut och cyklar men ???
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Nalle Puh73
    Nalle Puh73 skrev 2010-09-03 19:20:24 följande:
    1: Att man säger ifrån så gör man inte och visar det gör ont på mamma eller pappa. Funkar inte sätt ner barnet på golvet och visa nu vill jag inte vara med dig när du ex.bits
    2: Man talar om att så gör man inte, det gör ont och att man ska vara snäll. Lyssnar inte barnet tas det därifrån och får inte leka.
    3: Slängs maten igolvet sägs man tillatt så gör man inte upprepas det får man gå från bordet. Men är man 2 år får man komma tillbaka och testa om man kan fixa att äta. Åker maten i backen igen är det färdig ätit för det tillfället.
     Vet inte om jag är helt ut och cyklar men ???
    Kanske ska tilläga att jag inte låter honom gå hungrig. Kastas maten runt golvet beror det iallafall här på att han vill inte äta just då och ska testa, då får han mat senare när magen är sugen.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • astro

1) Man ska inte straffa barn. Alls. I synnerhet inte småbarn.

2) Jag tror att det numera är olagligt att stänga in barn på rummet.

3) Börja samarbeta med ditt barn istället för att motarbeta det. Jag är inne på femte barnet och har inte behövt uppleva en enda trotsålder. Jag rekommenderar att du skaffar en bok eller två om KBT och barnuppfostran, och läser Anna Wahlgrens "Barnaboken", så kanske du får lite nya saker att jobba med.

4) Kom ihåg att du, som är vuxen, ALLTID har övertaget fast det kanske inte känns så. Men ditt lilla barn vet att så är fallet, tro mig. Därför är det också viktigt att du uppför dig som en den säkra ledare du är, annars blir den lilla ungen osäker och rädd. Kom ihåg i alla lägen att barnet är helt beroende av dig - och vet om det.

Det är som om din chef på jobbet inte bara var din chef, utan var den som gav dig all mat. Ingen annan mat går att få tag i. Utan chefens välvilja svälter du ihjäl. Kan du tänka dig att chefens eventuella ilska eller stress nu skulle kännas mycket värre för dig än i nuläget? 

• Anonym (Jag med)

Min son blir 3 i höst och vi får leda in honom på rummet ibland. Men vi stänger inte dörren helt utan säger bara till honom att han får komma till oss när han har lugnat  ner sig.¨

Dom gånger han hamnar på rummet är när han slåss och skriker och vägrar lugna ner sig.

Tro det lr ej men det funkar. Han kommer till oss efter en liten stund och har då haft sitt lilla utbrott.

• Paulas mamma

Jag tycker inte det är rätt av folk att skriva "att straffa barn är fel"
    Alla har olika sätt att uppfostra sina barn. Jag tror på straff. Men då kan man ju diskutera vad som är ett bra straff.

Att stänga in barnet på sitt rum tror jag bara gör att rummet blir något tråkigt och jobbigt ställe. Rummet ska vara ett roligt rum. Så här hemma har vi hallen när de inte sköter sig. För att att tjata och tjata och tjata utan att det blir nån bättrning är skitjobbigt. Vissa barn lyssnar inte och tar till sig då är det bra med en plats där de får tänka på vad de gjort för fel.

Men detta är ju vad jag tycker och jag skäms inte för att mina barn straffas då och då. De lär sig att uppföra sig de blir inte skadade för livet!

Eller om barnet vägrar plocka undan leksakerna tex. säger jag att plockar du inte undan dem hamnar de i soptunnan för på golvet kan de inte ligga och skräpa!

• Paulas mamma

Kan tillägga att folk här inne kan vara så råa och oförstående och elaka. Hade ni sagt exakt samma ord om ni stått öga mot öga??? Nej troligen inte. Var lite trevligare i era svar. Folk har känslor!

• norgesessan

Paulas....Hamnar dom i soptunnan då?
    Det är nåt jag aktar mig för...Att komma med tomma hot.
    Vi kommer med en säck och samlar in leksakerna som är kvar på golvet, och den åker antningen in i ett skåp, eller upp på vinden. Men barnen vet om det.

Är det en enstaka sak dom nästan tar sönder lägger jag undan den och säger att han kan få den i överimorron tillexempel.

Säger jag nåt så säger jag bara saker jag kan hålla.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Mad as snow
    Paulas mamma skrev 2010-09-03 19:51:50 följande:
    Kan tillägga att folk här inne kan vara så råa och oförstående och elaka. Hade ni sagt exakt samma ord om ni stått öga mot öga??? Nej troligen inte. Var lite trevligare i era svar. Folk har känslor!
    Jag hade sagt värre saker. Men jag har ingen lust att bli avstängd från FL så därför broderar jag ut det lite.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Paulas mamma
    norgesessan skrev 2010-09-03 19:52:37 följande:
    Paulas....Hamnar dom i soptunnan då?
    Det är nåt jag aktar mig för...Att komma med tomma hot.
    Vi kommer med en säck och samlar in leksakerna som är kvar på golvet, och den åker antningen in i ett skåp, eller upp på vinden. Men barnen vet om det.

Är det en enstaka sak dom nästan tar sönder lägger jag undan den och säger att han kan få den i överimorron tillexempel.

Säger jag nåt så säger jag bara saker jag kan hålla.
    Vem säger att de inte hamnar i soptunnan då?

Säger jag något så är det ju så. och det vet de om!
Svar på tråden Bra straff på barn?