limmelime skrev 2010-09-03 20:59:36 följande:
ojojoj hjälp.... här inne låter det som vanligt märker jag..
spelar ingen roll att man varit ifrån fl ett par år, det är samma gamla argument som haglar fortfarande.
jaha, jag får väl ge er en anledning att "käfta" lite med mig med, det måste jag ju, är ju inte direkt känd för att kunna låta bli.
det är SÅ mycket i en text man kan välja att tolka som man vill.
"bestraffning" är ett bra exempel. de som anser att alla former utav sådant är fel, ser ordet som hotande, kränkande osv, medan de som tror på bestraffning tolkar det mer som lärande och tillrättavisande.
vem har rätt att säga att just deras tolkning av ordet är den rätta?
en annan sådan grej är just vilka ord någon använder för att beskriva ett trotsigt barn, som i ts fall, "jävlig" (tror jag det var va?). detta ord ringer väldigt illa i vissas öron, medan det för andra är ett vardagligt använt ord för att beskriva någon som sätter sig på tvären... OCKSÅ en tolkningsfråga.
jag kan jämföra detta med ett ord som använts MYCKET kärvänligt i min släkt i alla år, som en f.d. till mig höll på att ramla av stolen när han första gången hörde min mamma säga...tror det var till mig... ordet är "slyna"...

detta ord betyder INGET som helst negativt för MIG, det är i VÅR tolkning bara ett "tetigt" ord till någon man håller kär som man just då munhuggs lite med på skoj.... hahaha
jaja, det var mitt lilla utlägg det. tycker det är fruktansvärt SYND att så många DIREKT går till attack och förutsätter saker, istället för att komma med råd och tips, och frågor, som ju hade varit till mycket större hjälp för ts....
och till ämnet då då: (ja, nu kommer MIN syn på det, hjälp!) jag har en väninna som skickar in sin dotter på rummet när hon slåss, efter flera tillsägningar och en varning, hon stänger inte dörren visserligen men inne på rummet hamnar flickan. hon har precis fyllt 2. hon har aldrig burit in henne på rummet, eller knuffat in henne, antingen har hon gått själv eller så har mamman tagit henne i handen och gått med henne in och sen gått ut igen. hon förklarar för flickan varför hon får vara på rummet, och att hon kan komma ut igen när hon är snäll och vill säga förlåt. nu för tiden, när flickan bär sig åt så (slåss och inte slutar trots tillsägelse), så har det många ggr hänt att flickan SJÄLV har rest sig upp, sagt "***** dum, **** gå rummet" med bestämd ton, gått in på sitt rum o stängt dörren, OCH LUGNAT NER SIG!
vad jag menar är att det ju faktiskt inte BEHÖVER vara helt tokigt, OM man gör på rätt sätt, och OM det funkar för just DET barnet.
det absolut viktigaste måste väl ändå vara att LÄSA sitt barn, lyssna på dess signaler, och tyda hur barnet lättast tar till sig "regler", utan att kränka barnet. det måste väl varje förälder hålla med om?
sådärja, nu sitter jag beredd!

Jag går absolut direkt till attack på föräldrar som inte har en susning om sitt barns mest grundläggande utvecklingsstadier, som benämner det som "jävliga" som om barnet seriöst har detta beteende för att jävlas. Jag attackerar absolut föräldrar som inte fattar att anledningen till att man ska lära barn gränser och konsekvenser, inte är för att rusta dem inför hur man som vuxen kan hamna i fängelse om man misshandlar (helt sjukt att människor på allvar tror detta), utan för att man rustar sitt barn att bli en stark och trygg människa med möjlighet att säga både "ja" och "nej". En människa som respekterar både sina egna och andras gränser. Detta gör man inte om man skickar iväg en 2-åring att ensam bearbeta alla dessa nya, omtumlande känslor. Och det du beskriver om din väninnas barn som beskäftigt och på kommando skickar iväg sig själv på rummet om hon är olydig, var en rätt horribel historia. Ja-.