• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • jådåsåatt

Ts, fundera på hur du själv vill bli straffad av din chef eller din man när du inte gör precis som de säger.
    Är det ok om de stänger in dig i ett rum då eller har du några andra favoritsätt när det gäller hur du ska bli straffad?
    När du inte gör precis som din unge vill, får han stänga in dig på dit rum då?

Eller förlåt, det kanske bara är barn man får kränka?

• Mad as snow

Vilken fruktansvärd tråd. Och vilka fruktansvärda svar (en del). 

Ja, det är ett påhopp.
  • Tigrino

Det är ju synd att du gör hans rum till en negativ plats... tycker inte man ska straffa barn alls. Särskilt inte en sån liten! Förvånad 

lövet2 skrev 2010-09-03 16:16:10 följande:
    En 3-åring hör men lyssnar sällan. Ju mer man höjer rösten eller tjatar, desto mindre lyssnar h*n.
    Om din 3-åring inte vill ta på sig blöjan, så kanske det är dags att sluta med blöja? Visa var pottan är, tala om att han visst kan vara utan blöjan men att han då måste kissa på pottan. Vill han inte det, så ta bara på blöjan när du får honom inom räckhåll.
    Vill han inte klä på sig? Varför envisas? Låt honom frysa, så lär han sig vad kläder är till för. Barn behöver lära sig varför man har kläder på sig, och det är inte bara "för att mamma säger det".
     Jättebra svar! 
  • Fragile Angel

Låt honom gärna vara på sitt rum, men stäng INTE in honom. Usch, vad hemskt.

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • versan

Stackars barn om det är sant.
    Och NEJ detta är INTE okej-
    Ta en time out istället & sitt ned & förklara varför man behöver klä på sig osv...
    Gör spegling av hans beteende osv...
    Sätt dig in i din situation om detta hade varit omvänt.
    Hur skulle du ha reagerat på situationen tex...

• Trolla01

Jag tycker att det är olyckligt att stänga in honom på sitt rum, hans rum ska vara en positivt laddad plats och inte ett ställe för straff. Bättre med en allmän plats i bostaden där han får coola ner sig tillsammans med en vuxen om du vill markera. En två-årings "jobb" är att utmana dig och ditt jobb är att hitta bra sätt att markera gränser men alltid på ett respektfullt sätt. Lycka till!

• Mad as snow

Trots är en naturlig del av barns utveckling. De testar gränser, de lär sig att säga "nej", de utvecklar sin egen personlighet och att interagera med andra. Ett barn som aldrig trotsar skulle jag verkligen höja på ögonbrynen åt. Jag begriper inte varför det är så jävla viktigt att få barnen att göra precis som man vill och om de inte gör det så bestraffas dem. In på rummet, ett ställe som ibland ska vara en mysig och härlig plats för trygghet och ro och som förvandlas till ett skrämmande ställe där man gråter och inte får komma ut. Jag fattar inte vad det är för fel på alla dessa föräldrar som inte klarar av att hantera en trotsig liten unge, utan att bete sig som praktarslen. 

Ja, det är viktigt att sätta gränser. Men det är lika viktigt för BARNET att sätta gränser. Det är så det lär sig hur man gör det, det är bland annat därför det över huvud taget finns sådana här trotsiga perioder. En foglig och väluppfostrad liten tvååring är en lobotomerad tvååring! Barn har inte mycket att sätta emot och om de någon gång hittar ett sätt genom att springa iväg istället för att få på sig en blöja, då ska de väl för fan inte bli bestraffade för det?? Bara för att deras obildade föräldrar inte har öppnat en enda bok som handlar om barns utveckling, utan bara går på sina egna emotionella utspel. 

Ja, det är ett påhopp.
  • Nalle Puh73

Menar du på fullaste allvar att du stänger in en liten 2,5 åring i flera minuter gråtandes på rummet bara för han beter sig som en 2,5 åring oftast gör? Jösses, det är ju skrämmande. Stackars barn

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Mad as snow
    versan skrev 2010-09-03 19:07:25 följande:
    Stackars barn om det är sant.
    Och NEJ detta är INTE okej-
    Ta en time out istället & sitt ned & förklara varför man behöver klä på sig osv...
    Gör spegling av hans beteende osv...
    Sätt dig in i din situation om detta hade varit omvänt.
    Hur skulle du ha reagerat på situationen tex...
    Ja, det är ett påhopp.
  • Anonym (......)

när min 19  månaders trotsar gallfeber på mig, tex springer iväg när blöjan ska på, då går jag bara lugnt fram till henne och tar å¨blöjan ändå.. har testat att låta arg, ropa kom, och massa annat men då tycker hon bara att det är kul och fortsätter... hon fattar inte att jag blir arg.
    fungerar mycjket bättre och bara gå fram och ta på blojan utan att säga något.

Svar på tråden Bra straff på barn?