• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Girlinthecity
    Anonym (svårt läge) skrev 2010-09-03 13:34:23 följande:
    parkar/slår/biter = håll fast barnet( med mjukt grepp) få ögonkontakt och FÖRKLARA att det gjorde ONT

Kastar sand= Gå ifrån sandlådan, och förklara att vill h*n inte LEKA på ett bra sätt, så ska vi INTE LEKA alls

Kastar mat på golvet= Ta ifrån barnet maten, förklara att eftersom h*n kastar det på golvet så kan h*n INTE vara                                              HUNGRIG.

VILL,VILL ,VILL  ha grejor i affären= Ställ ifrån dig kundvagnen/korgen, förklara för personalen att ni går                                                                                därifrån pga....förklara för barnet att du sagt NEJ flera ggr, och eftersom                                                                      h*n fortsätter tjata, så blir dt INGEN mat/godis ALLS.

Detta har fungerat för mig och mina barn=)
    Det där skulle itne jag kalla helt naturliga konsekvenser. Dessutom kan man ju inte bara säga hur man itne ska göra, man måste ju även visa HUR man ska göra.

Om man tex kastar mat på golver ät väl den naturliga konsekvensen att man får hjälpa till att plocka upp, inte att man blir utan mat.

Och om man lär sig att man går ifrå affären om man tjatar, använder man då inte tjat de gånger man verkligen vill gå därifrån?
  • Anonym (Undrar)
    Me o Mike skrev 2010-09-03 13:39:25 följande:
    Men isf så är väl ALLA barn helt jävliga! För det är precis så där små barn gör vettu!
    Ja ALLA barn är helt jävliga lite titt som tätt. Har du någonsin hört om annat eller?
  • Me o Mike
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 13:43:38 följande:
    Ja ALLA barn är helt jävliga lite titt som tätt. Har du någonsin hört om annat eller?
    Nej men jag har hört andra sätt att lära barnen rätt från fel!
  • Anonym (svårt läge)
    Girlinthecity skrev 2010-09-03 13:40:50 följande:
    Det där skulle itne jag kalla helt naturliga konsekvenser. Dessutom kan man ju inte bara säga hur man itne ska göra, man måste ju även visa HUR man ska göra.

Om man tex kastar mat på golver ät väl den naturliga konsekvensen att man får hjälpa till att plocka upp, inte att man blir utan mat.

Och om man lär sig att man går ifrå affären om man tjatar, använder man då inte tjat de gånger man verkligen vill gå därifrån?
    *ler* det där med att behöva hjälpa till att torka upp är så självklart att jag inte tog upp det.
    För att förklara mig ytterligare så , GIVETVIS ska man ha en DIALOG med barnet, när situationen lugnat sig lite...
    Jag brukar fråga hur h*n tänkte då, osv....

Sedan att jag tycker det är en naturlig konsekvens att INTE få MER mat, när det som redan FINNS på tallriken slängs på golvet...tja...mer naturligt än så kan de väl ändå inte bli???? 

Ang affären så tog det mig 4a ggr, med en ställd vagn, sedan har dom frågat om dom kan få, men bara EN gång...dvs, jag slapp tjatet, och skriken....
    att dom använder det som ett KNEP för att SLIPPA handla, nja*ler* en 2-4 åring är inte så beräknande, iaf har inte mina vart det. 
  • Anonym

Att visa hur man ska göra är inte helt enkelt i alla situationer. Om barnet slåss för att h*n är förbannad då kan jag mycket väl säga att  "Du får vara hur arg du vill men du får inte slåss. Du får skrika och stampa i golvet men du får inte slåss". Men när någon säger att manska visa barnet hur man ska göra då bli jag fundersam. Särskilt om den personen säger att man ska visa att man ska klappa och krama. Det tycker jag är ett hån mot barnet. Är man förbannad vill man ha ut sina känslor inte börja kramas.

Jag tror att mitt problem lite är att jag vill ha "reslutat" på en gång. Jag vill att h*n ska lära sig att man inte slåss. Men jag förstår såklart att det kommer ta flera tusen tillsägelser så jag får väl helt enkelt jobba på mitt tålamod.

Och det där med att plocka upp det man slänger på golvet. En jätterolig lek tycker mitt barn Slänger iväg muggen, klättrar ner och hämtar, klättrar upp, slänger iväg och så håller det på Harmlöst iofs och visst kan jag låta h* hållas, känns inte som en viktig strid att ta. Men shit vad irriterad jag blir ibland!

• Girlinthecity
    Anonym (svårt läge) skrev 2010-09-03 13:52:44 följande:
    *ler* det där med att behöva hjälpa till att torka upp är så självklart att jag inte tog upp det.
    För att förklara mig ytterligare så , GIVETVIS ska man ha en DIALOG med barnet, när situationen lugnat sig lite...
    Jag brukar fråga hur h*n tänkte då, osv....

Sedan att jag tycker det är en naturlig konsekvens att INTE få MER mat, när det som redan FINNS på tallriken slängs på golvet...tja...mer naturligt än så kan de väl ändå inte bli???? 

Ang affären så tog det mig 4a ggr, med en ställd vagn, sedan har dom frågat om dom kan få, men bara EN gång...dvs, jag slapp tjatet, och skriken....
    att dom använder det som ett KNEP för att SLIPPA handla, nja*ler* en 2-4 åring är inte så beräknande, iaf har inte mina vart det. 
    Nej, tyvärr är det långt ifrån självklart för alla föräldrar, glad över att det är det för dig.

Jag anser inte heller att en 2-4 åriong är så beräknade att de tänker, "Nu är jag hungrig, bäst jag äter upp allt på tallriken istället för impulshandla och slänga ner något på golvet bara för att se hur det funkar, annars kanske jag blir av med allt."
  • majlinsa

Uppfostran tycker jag är jätte svårt eftersom det kan vara så stort och alla tycker olika.
    Jag personligen skulle aldrig stänga in min son på 3år i sitt rum som straff eftersom jag inte tror att det fungerar i längden. När barnet blir äldre så kommer han bara att gå in och leka och faktiskt inte förstå vad som hännt. Jag hade helre tagit till någon metod som att sitta på en stol i köket? under 3min eller vad straffet må vara.

Nu vill jag poängtera att jag inte uppfostrar mitt eget barn på nått av dessa sätt.

• clembke

När vår äldsta slåss o sparkas (det är mig han gjorde det på o ibland på sin pappa men aldrig nån annan) så ibörjan började vi sätta in honom på rummet ca 1 min (han va ca 16 mån när det va som värst) men det hjälpte oftast inte utan när vi tog ut honom började han om på nytt med sparkar o slag.
    När vi såg att det inte hjälpte så började vi ignorera honom istället, vi fick bita ihop för att inte visa att vi brydde oss. Då helt plötsligt slutade han o sparka redan efter en min. O nu när han har testat flera gånger o inte fått nåt gensvar på det så sparkas han inte alls längre.

Att inte vilja klä på sig, ja då skiter vi väl i det då så vidare vi inte ska iväg. O ska vi iväg o han springer iväg o ha sig så säger vi bara "att då åker vi utan dig om du inte kommer o klä på dig". O då kommer han som ett skott för att bli kvar vill han inte.

Det mesta trotset ignorerar vi i den mån det går. Att kasta sten på bil eller rita med sten på bil går naturligtvis inte att ignorera o skulle han (vilket han inte har gjort nån gång än) slå sin lillebror eller hunder så kommer vi ju naturligtvis inte att ignorera det heller. Men hur vi tar det då märker vi den dag det händer.
    Han har fått veta från början att man är försiktig med lillebror o vovven o det är han. Vill mest pussa o gosa.

Att sitta på pall som en time out tror jag inte på, speciellt inte sen vi testade att sätta in honom på rummet o det inte funkade. Sonen är snart 2 år (i nov)

• MammaG
    jådåsåatt skrev 2010-09-03 13:04:57 följande:
    Jag kan komma på ett antal olika straff jag skulle vilja ge dig...
    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

Blev alldeles kall när jag läste ts, hur i hela helvetet kan man komma på idén att ge ett så litet barn bestraffning?
  • Anonym (svårt läge)
    Girlinthecity skrev 2010-09-03 13:58:16 följande:
    Nej, tyvärr är det långt ifrån självklart för alla föräldrar, glad över att det är det för dig.

Jag anser inte heller att en 2-4 åriong är så beräknade att de tänker, "Nu är jag hungrig, bäst jag äter upp allt på tallriken istället för impulshandla och slänga ner något på golvet bara för att se hur det funkar, annars kanske jag blir av med allt."
    Klargör  IGEN*ler* NEJ, man tar INTE bort skålen med mat för att EN sked, eller två, hamnar på golvet...
    MEN ser man på sitt barn, att detta görs för att "testa", för att "SE" vad som händer, så ja...man varnar för vad som KOMMER att hända, OM barnet fortsätter...När det då fortsätter, TROTS tillsägning, så MÅSTE man fullfölja det man sagt kommer att hända, annars är man INTE konsekvent.
    =)

Ett barn som är hungrigt äter till det inte längre ÄR det, leker barnet sedan med maten, slänger det på golvet, så "fine" då ska den inte HA mer mat...
    eller ska jag "tvångs mata" bara för att barnet inte ätit vad jag anser är tillräckligt? 
Svar på tråden Bra straff på barn?