• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • trötta mamma

bästa metoden är ha en pall,eller matta nåt som bestämmer är en time out hörna,och för varje år som barnet är är 1 minuts straff, allstå 2minuter men ge helst 2 varningar innan den 3 så är det mattan eller pallen som gäller,för då har han chans att ändra sig lycka till

• trötta mamma

gud vad fel svenska det där blev,men fråga om det är något du undrar över:)

• Anonym (26åring)

När jag var liten och olydig åkte piskan fram! På fullaste allvar.. :( Eller fick man ligga med bar rumpa över mammas knä så var det smisk. Det kanske inte går att jämföra med att bli instängd i ett rum, men funkade det?? Ja, jag blev foglig för ett tag, men det satte sina spår..
    Det har snarare medfört att jag känner att jag inte kan prata med mina föräldrar om det är något - av rädsla för vad som ska hända, även på "äldre dar" sitter detta i!
    Jag ljög hellre för att slippa bestraffning, bättre då att lära sig att lyda på annat vis.

• Anonym (Undrar)

Nej då får jag sluta med detta "straff" då. Det har hänt 5 gånger.

Att sätta honom på en pall med klocka skulle vara omöjligt. Han skulle aldrig lyssna till något (för honom) fånigt. Han skulle garva oss rakt i ansiktet om vi försökte få honom till något sånt.

Varför jämför ni detta med piskor och riktiga slag? Jag frågar helt enkelt för att jag vill veta om det är en metod som är bra eller dålig. Och nu vet jag att den är dålig och ska inte göra så mer!

Fan piskan räckte inte för att uppfostra er till några förstående medmänskliga varelser.

• Me o Mike

Sjäkvklart kan du skicka honom in på sitt rum. Men ge fan i att stänga dörren bara..

En 2,5 åring kan man ju inte straffa så klart.. Bara vara så tydlig i sitt språk som man kan.

• lövet2
    Anonym (Undrar) skrev 2010-09-03 12:17:26 följande:
     Jag frågar helt enkelt för att jag vill veta om det är en metod som är bra eller dålig. 
    Så fort det kallas "metod", så är det troligen något dåligt. Bra tumregel!

• norgesessan

Smart kille som struntar i nåt så fånigt...För det är det ju. Barn ska "straffas" med naturliga konsekvenser.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonym (Undrar)
    norgesessan skrev 2010-09-03 12:22:46 följande:
    Smart kille som struntar i nåt så fånigt...För det är det ju. Barn ska "straffas" med naturliga konsekvenser.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med inlägget.
  • norgesessan

Han tycker skämspall är fånigt (i hans ögon) och garvar. Jag tycker han är jättesmart, för skämspall är fånigt.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonym

Jag tycker det är svårt med "naturliga konsekvenser". Även om jag tycker det låter helt logiskt. Om ett barn på 2 år sparkar (slår, biter etc) någon av sina föräldrar, vad är då den naturliga konsekvensen? Om barnet kastar sand på andra barn (tex. en 1-åring) på lekplatsen, vad är den naturliga konsekvensen? Om barnet slänger mat på golvet trots upprepade tillsägelser, vad är den naturliga konsekvensen?

Svar på tråden Bra straff på barn?