WhifeM skrev 2013-08-26 14:45:46 följande:
Var på Kub idag. Fick resultatet 1:254, nackspallt 21-24. Hur ska jag orka gå igenom hela grav. utan att veta eller ska jag genomgå ett FVP trots att risken är större att jag förlorar barnet än att det är sjukt.
Svårt val faktiskt. Det svåraste med att fatta denna typ av beslut - tyckte jag, var att man liksom inte fick så mkt hjälp från barnmorskan. Jag hade gärna velat diskutera lite med henne omkring val av fvp. Men fick bara till svar att "det är ändå ditt beslut". ..... Jo - det vet jag ju, men hon är den som har erfarenhet.
Vi gjorde provet. Läkaren som utförde det på mig sa att missfallsrisken nog snarare låg runt 0,5% och inte 1% som man ofta hör. Det kändes väldigt tryggt o säkert. Jag var faktiskt aldrig rädd för missfall. Hade inte ont efteråt och levde som vanligt igen från om med dagen efter. Så var det för mig, jag har läst att andra har läckt fostervatten osv - vilket ju ger en farlig massa oro. Men för mig gick allt bra. Jag resonerade så att jag hade mått väldigt dåligt av att gå en hel graviditet och inte veta om barnet var sjukt eller inte. Jag behövde veta helt enkelt. Nu visade det sig att barnet var sjukt - vi avbröt. (Jag hade sämre siffror än du, 1:98)
Nu är jag gravid igen och denna gången var det ingen tvekan på huruvida vi skulle ta prov. Jag gjorde inte ens kub-testet denna gången utan gick direkt på mkp. Hade inte stått ut med någon slags sannolikhetssiffra oavsett hur bra den hade blivit tror jag. Behovet av att veta var/är mycket större hos mig än rädslan för missfall. Läkarna är så duktiga, så det känns som att man ska ha maximal otur för att få missfall av själva provtagningen.
Lycka till med ditt beslut.