• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Kattflickan

Jag tror det är positivt att svaret dröjer. Vid dåligt resultat brukar svaret vara färdigt tidigare.

• KärlekenÄrEvig

Ja vi får nästan hoppas det. Ju fler dagar som går ju längre in i graviditeten kommer man. Jag är redan nu i v19+4 och vid kromosomfel har vi bestämt oss för abort. Så nej såhär sent in känns det bara hemskt om det skulle bli så även om det är hemskt att behöva hå igenom det tigigare också såklart. Då slipper man iaf föda ut en som liknar mer en bebis även om det väl kallas foster upp till v22.

• SussiH

Hejsan alla! Tänkte att jag hoppar in här.

Den 2/9 ska vi göra vul för att bestämma hur långt vi är gångna in i graviditeten, sedan är det FVP som står på schemat. Jag är JÄTTE JÄTTE oroligt för detta. Jag vill egentligen inte göra det, men min sambo vill och jag måste ju respektera honom känns det som.

Jag är bara 29 år gammal, så risken att barnet har DS är ju mindre än risken för missfall pga FVP. Varken jag eller min sambo har några farliga ärftliga sjukdomar i våra familjer. Så jag tycker det känns lite onödigt att göra FVP. Och vi har 25 mil enkel väg till närmaste ställe man kan göra KUB test.

Vad skulle ni göra i min situation? 

• Johanna1988

Igår gjorde jag KUB-test. Gick åt helvete. Jag är 25 år. Gravid i v 13+2 med första barnet.
    Nackspalten var 1.6mm, men blodprovet förstörde ALLT. fick hög risk.  1:47
    Ska göra moderkaksprov på torsdag...
    H E L T   F Ö R S T Ö R D

• mirala

Låter som du är i precis samma sits som jag förra veckan. Mitt barn hade också 1,6 i nackspalt, men mitt blodprov höjde risken till 1:38. Mitt barn är friskt, eller hon har i alla fall inga avvikelser på kromoson 13, 18, 21. Fick svar i fredags och blev så lättad. Jag förstår din oro, men chansen är så mycket större att din bebis är helt frisk! För mig hjälpte det mycket att tänka på risken i procent istället. 2,4 % lät som en lägre risk än 1:38 för mig.

Johanna1988 skrev 2013-08-20 14:48:40 följande:
    Igår gjorde jag KUB-test. Gick åt helvete. Jag är 25 år. Gravid i v 13+2 med första barnet.

• Nybban77

Hej
    Tänkte på SussiH och dina funderringar om proven...
    Ang moder eller fostervattens prov är lite olika bud, i Stockholm där vi bor trodde jag de erbjöd vid över 35 (jag är 36) men fick förklarat 40 här. Men allt hänger på om man gör tester innan och vad de visar. Men det är era egna beslut och er magkänsla som bestämmer vad just ni vill göra. 
    Vi har två barn sedan tidigare idag 5 och 7 år, då våra är rätt stora och vi skall börja om med ett litet liv sa min man att han vill göra all tester som går för säkerställa att allt ser friskt ut.Gjorde inget Nupp eller KUB innan utan gjorde moderkaksprov vecka 12+1, jag mådde så dåligt dagarna innan. Jag läste på nätet och rekommmenderar läs inte all "gammal information" om dessa tester. Samhället och metoder går frammåt och jag bara grät och grät sov inte en blund natten före. Syskonen var med och väntade i väntsalen den dagen, provdagen och typ 3dgr efter var jag jätte försiktigt med allt.
    Där jag tog det sa de att det onda kan sitta i 3-4dgr och jag kände av det även dag 5 och var jätte orolig. Läkaren som gjorde testet var av gamla skolan och inte så jätte artig vilket fick mig att må ännu sämre. Men de gör ju rätt valet att ta provet gör vi blivande föräldrar själva de kan inte garantera något utan gör enligt våra önskemål. Glöm inte att de är proffs på sina yrken och metoder !
    När vi igår va på MVC för kika på det lilla livet var allt som det skulle och då berättade vår MVC läkare att händer det något brukar vi blivande mammor känna det redan på vägen ut när provet är taget iform av fostervatten i trosorna. Sådan information fick inte vi och jag var så orolig i fyra dagar att jag tyckte allt var jätte tufft och som alla skriver väntan e grym! Man slås totalt ut! Det är sådan liten liten marginal att de med dagens teknik skall hända något men det slutar inte vår oro för det.
    Jag gjorde testet på Tisdagen två dagar efter Torsdagen hade de sänt hem normala provsvaren. En sten lättade från våra hjärtan och vi kunde pusta ut och förklara för barnen att inget är självklart med den lilla men nu vet vi att det änsålänge är ett friskt barn. Själva sticket tyckte jag var lite obehagligt men alla har ju olika smärtgränser. De ilstack till och kändes så under de typ 30sekunder långa sticket och ömt och ilande värk i bukhinnan dagarna efter. Det är vad jag förstod infektionsrisken när de drar ut nålen som gör infektionen och avslutar de pågående bäbisarbetet.
    Skönt läsa vad andra tycker och skriver och tänker men det är bara ni som kan ta beslutet. Och just dessa veckor är tunga men försök få det så tidigt som möjligt resonerade vi om något skall vara fel. Min man säger alltid fundera inte så mycket då gör det ännu ondare om du känner av magen. Lätt sagt men ja försöker tänka på det och slå bort lite "nojjiga" tankar.
    Lycka till !!!
    / väntande tre barns mamma

• Blingbling

Nybban77 - tack snälla du för ditt långa och välskrivna inlägg!

Dina ord har redan bekräftat att mina tankar om att få göra mkp så snart som möjligt - helst redan på dag 10+0 som är den första dagen man kan/får göra provet - är den rätta vägen att gå. Jag vill helst inte veta så mycket om provet innan och vanligtvis brukar jag "googla ihjäl mig" på saker jag vill veta...så tack för tipset om att INTE göra det i det här fallet...

Sedan gjorde det mig också lugnare att få veta det som din MVC-läkare berättade om att man oftast känner av ifall det skulle gå galet redan på vägen ut från provet.... Nu finns det ju viss risk för att det kan hända saker även lite senare, men de där orden ska jag spara som lugnande tankar när det väl är dags för mig att göra mkp.

Uppskattar verkligen det du skrev - så TACK för det    

• Sinni
    Cahela skrev 2013-08-20 12:01:36 följande:
    Min första läkare, hon som gjorde våra två första ultraljud ringde nyss o barnet har inga kromosomavvikelser på Tri 13, 18 eller 21. Nu ska vi göra en hjärtundersökning i eftermiddag o jag hoppas innerligt att den går bra. Vilken pärs detta är!
    Det är ju jättebra nyheter! Grattis så långt!! Jag fortsätter att hålla tummarna för dig att även ultraljudet i eftermiddag går bra!
  • Sinni
    anynom skrev 2013-08-20 11:18:30 följande:
    Var länge sen jag skrev men ville uppdatera att jag gjorde FVP förra onsdagen, och idag ringde läkaren och berättade att barnet har en helt normal uppsättning kromosomer! :) :) :) blev så glad! fick också veta att det är en liten flicka där inne :) :)

Vill önska er andra ett stort lycka till! Och grattis till alla härliga friska bebisar, och ett stort beklagande till er som inte fått samma resultat. 
    GRATTIS! =)
  • Sinni
    Johanna1988 skrev 2013-08-20 14:48:40 följande:
    Lycka till Johanna. Bra att ni fått tid för moderkaksprov, så att ni slipper vänta tills man kan göra fostervattensprov. Ju tidigare, desto bättre - om inte annat så för den mentala biten. Det är så fruktansvärt jobbigt att gå och vänta och inte veta. 

Jag hoppas du väntar ett friskt barn. Det är ju ändå 46 friska barn på 47 sammanlagt. Så även om siffrorna känns kassa - så tänk på att du förhoppningsvis väntar ett av de där 46... =) Lycka till! 
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!