• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • zora6

Hej.

Ni som nyss gjort abort får jag fråga i vilken vecka ni va.

Beklagar djupt det ni gått igenom. Gjorde det skälv i april iår men va i v 17 och det sa inte plopp. Jag hade värkar och vattenavgång och slempropp och fick krysta.

Är gravid igen och oroar mig såklart att set ska upprepas.

Stor kram till er.

• Sinni
    zora6 skrev 2013-09-06 10:04:35 följande:
    Hej.
    Ni som nyss gjort abort får jag fråga i vilken vecka ni va.
    Beklagar djupt det ni gått igenom. Gjorde det skälv i april iår men va i v 17 och det sa inte plopp. Jag hade värkar och vattenavgång och slempropp och fick krysta.
    Är gravid igen och oroar mig såklart att set ska upprepas.
    Stor kram till er.
    Det är nog väldigt olika. Jag gjorde också mitt avbrytande i v18. Det sa inget plopp här heller... Tog ca 7 timmar med intensivt värkarbete utan pauser. Jag fick full smärtlindring och hjälp med håltagning av hinnorna.
    Så det är nog väldigt olika. Dels beroende på vilken vecka man är i. Det hinner ju hända mycket på det antal veckor, både med mängden fostervatten och barnets storlek. Sen är ju alla typer av aborter/förlossningar helt individuella. Så det kan nog skilja en hel del. Skönt för dem som det går lätt för. Lika jobbig är sorgen och förlusten ändå tror jag.

Oroa dig inte för upprepning - mitt motto är: "Man kan inte ha sån jävla otur två ggr"..... =) Vilken vecka är du i nu? Grattis till ny graviditet! =)

Till er som nyss gått igenom ett avbrytande: Skönt att det gått "bra" för er. Ja, det är en tom känsla i kroppen. Kroppen är liksom fortfarande gravid, med hormoner o hela skiten - men inget barn. En konstig känsla. Det går över. Men det tar lite tid. Låt det ta den tid det behöver och sörj det ni behöver, på ert sätt. Kram till er! 
  • minolia
    zora6 skrev 2013-09-06 10:04:35 följande:
    Hej. Ni som nyss gjort abort får jag fråga i vilken vecka ni va. Beklagar djupt det ni gått igenom. Gjorde det skälv i april iår men va i v 17 och det sa inte plopp. Jag hade värkar och vattenavgång och slempropp och fick krysta. Är gravid igen och oroar mig såklart att set ska upprepas. Stor kram till er.

Fostret var i v13-14. BM var lite förvånad att det gick så smidigt, hon liksom väntade på att jag skulle börja få "värkar".
  • zora6
    minolia skrev 2013-09-06 11:07:06 följande:

Fostret var i v13-14. BM var lite förvånad att det gick så smidigt, hon liksom väntade på att jag skulle börja få "värkar".
    Men va skönt att det gick så bra.

Ta hand om dig. :)
  • Bubbles
    minolia skrev 2013-09-06 11:07:06 följande:

Precis samma här. Var i vecka 14. 
  • zora6
    Sinni skrev 2013-09-06 10:32:18 följande:
    Det är nog väldigt olika. Jag gjorde också mitt avbrytande i v18. Det sa inget plopp här heller... Tog ca 7 timmar med intensivt värkarbete utan pauser. Jag fick full smärtlindring och hjälp med håltagning av hinnorna.
    Så det är nog väldigt olika. Dels beroende på vilken vecka man är i. Det hinner ju hända mycket på det antal veckor, både med mängden fostervatten och barnets storlek. Sen är ju alla typer av aborter/förlossningar helt individuella. Så det kan nog skilja en hel del. Skönt för dem som det går lätt för. Lika jobbig är sorgen och förlusten ändå tror jag.

Oroa dig inte för upprepning - mitt motto är: "Man kan inte ha sån jävla otur två ggr"..... =) Vilken vecka är du i nu? Grattis till ny graviditet! =)

Till er som nyss gått igenom ett avbrytande: Skönt att det gått "bra" för er. Ja, det är en tom känsla i kroppen. Kroppen är liksom fortfarande gravid, med hormoner o hela skiten - men inget barn. En konstig känsla. Det går över. Men det tar lite tid. Låt det ta den tid det behöver och sörj det ni behöver, på ert sätt. Kram till er! 
    Är i v 9+ 5 typ.

Ska till Uppsala för mkp den1/10. Håll tummarna för mig. Tänker Åxå att det inte borde drabba en två gånger men brukar ha otur.

Vet inte vad statistiken säger om upprepade foster skador. Har inte nått genetisk fel. Det är kollat.
  • Sinni

zora6: Klart jag håller tummarna för dig! =). Jag vet inte heller vad den officiella statistiken säger. Men jag gjorde en egen "undersökning" på vår resas gång. Jag har frågat ALLA inom sjukvården (läkare, bm, ssk, usk, kurator, osv..... Den enda jag inte frågade var väl vaktmästaren typ) om de mött kvinnor som råkat ut för att upprepade diagnoser - typ T21. Alla utom en sa "Nej - det har jag aldrig varit med om". En (läkaren som gjorde moderkaksprovet) sa: "Nja, det är oerhört sällsynt, men det har nog hänt någon gång kanske". Men han var gammal och har en lång karriär bakom sig. Jag har dock läst om en kvinna här på FL som råkat ut för det två ggr. Hon hade något fel på sina ägg visade det sig. Men fick sedan hjälp att bli gravid med ett friskt foster. Det är den enda jag har hört om. Vi kollade oss också, om vi hade någon balanserad translokation - det hade vi inte. Det har ju inte ni heller. Så risken att drabbas en gång till är så försvinnande minimal så den nästan inte finns. Men jajamensan - jag håller tummarna för dig. Jag vet hur lättad man blir när beskedet kommer att barnet är friskt. Själv satt jag o grät på hallgolvet en lång stund, bara för att jag hade fått ett kuvert på posten och inte ett hemskt telefonsamtal. Eftersom kurvetet kom - så visste jag att det var bra besked redan innan jag öppnade =)

• LindaD

Hej tjejer hoppa in här lite försiktigt känner inte särskilt mycket support från min omgivning då alla säger att allt kommer gå bra ;/ ja ha fyllt 40 väntar mitt 6 barn o hade jätte dåligt på kub 1:7 nackspalt på 2.7 mm så i mån är de dags för fvp. Gjorde fvp med min sista men hann aldrig va orolig då vi inte gjorde kub! Nu e ja sjuk sen en vecka hosta o dunder förkyld samt att ja funkar inte alls svin orolig! Kram o go morron!

• Carla300

Hej! Tänkte uppdatera lite. Min son hade 1:5 risk med nacksvullnad på 3,7mm. Han föddes i förrgår och inga fel alls har hittats på honom:)

Håller tummarna för er som är mitt i väntan.

• LindaD
    Carla300 skrev 2013-09-09 08:30:19 följande:
    Hej! Tänkte uppdatera lite. Min son hade 1:5 risk med nacksvullnad på 3,7mm. Han föddes i förrgår och inga fel alls har hittats på honom:)
    Håller tummarna för er som är mitt i väntan.
    Å va härligt..GRATTIS! :) 
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!