• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • minolia
    Carla300 skrev 2013-09-09 08:30:19 följande:
    Hej! Tänkte uppdatera lite. Min son hade 1:5 risk med nacksvullnad på 3,7mm. Han föddes i förrgår och inga fel alls har hittats på honom:) Håller tummarna för er som är mitt i väntan.

Stort grattis till sonen! Härligt att höra att allt har gått bra.
  • MrsC74

Risken för upprepning är ju väldigt lite även om det faktiskt höjs en liten del när man råkat ur för det en gång. Minns inte procenten nu.
    Här på FL känner jag till 2 kvinnor som varit med om det.
    Vår läkare som gjort sådant här i 30 år i Uppsala har aldrig varit med om det så jag tror som sagt det är ovanligt men när man är mitt i tid så är man ju så sjukt orolig ändå. Jag trodde ju aldrig jag skulle behöva få uppleva det en gång så varför skulle det inte kunde hända en gång till. Man tänker inte logiskt direkt när man är mitt i det hela.

• LindaD
    MrsC74 skrev 2013-09-09 09:28:37 följande:
    Risken för upprepning är ju väldigt lite även om det faktiskt höjs en liten del när man råkat ur för det en gång. Minns inte procenten nu.
    Här på FL känner jag till 2 kvinnor som varit med om det.
    Vår läkare som gjort sådant här i 30 år i Uppsala har aldrig varit med om det så jag tror som sagt det är ovanligt men när man är mitt i tid så är man ju så sjukt orolig ändå. Jag trodde ju aldrig jag skulle behöva få uppleva det en gång så varför skulle det inte kunde hända en gång till. Man tänker inte logiskt direkt när man är mitt i det hela.
    Möts vi i denna tråden oxå..:) Kul! Va hade du för risk? 
  • MrsC74

Hej :)

För oss blev det ju roligt. Vi hade ett fint ultraljud. Perfekt nackapalt.
    1:27 på trisomi 18 och 13 och 1:754 på trisomi 21
    Efter MkP så hade vårt barn Triosmi 21. Det som det var låg risk på.
    Jag är inte så förtjust i KUB. Tycker det skämmer mer än något annat. Och visar fel ...
    Hoppas allt går bra för er. Kram

• LindaD
    MrsC74 skrev 2013-09-09 09:39:54 följande:
    Hej :)

För oss blev det ju roligt. Vi hade ett fint ultraljud. Perfekt nackapalt.
    1:27 på trisomi 18 och 13 och 1:754 på trisomi 21
    Efter MkP så hade vårt barn Triosmi 21. Det som det var låg risk på.
    Jag är inte så förtjust i KUB. Tycker det skämmer mer än något annat. Och visar fel ...
    Hoppas allt går bra för er. Kram
    Första ggr ja ha gjort kub...Bo i norrköping nu bodde i småland innan o då fick man fvp direkt. Här va man tvungen att göra kubb först o ska va ärlig så ha de skrämt skiten ur mig.. Ha vatt orolig med mardrömmar i 3 veckor o nu dunder förkyld o hostar som en gnu.. Men hoppas få göra fvp imån ändå. Denna v kommer bli den längsta.. 

Behöll ni barnet ?

KRAM!  
  • LilyHearts

God morgon på er!

Grattis Carla!!

Jag måste säga att jag håller med MrsC74 angående KUB. Vi valde helt bort det just pga av att det är en uppskattning. Vi visste att vi ville göra ett FVP oavsett och oron jag läser som ni med dåliga resultat lever med mellan proven ville jag slippa. MKP erbjuds inte här. Vi har vårt prov nästa tisdag och jag är riktig nervös!

En fråga: Ni som gör FVP har ni gått ut med graviditeten innan provet och svar? Vi hade tänkt vänta men 3 gånger sista veckan har vi fått frågan om det var "dags att gratulera" så vi valde att gå ut med det mer officiellt. Roligare att få berätta själv om den lill*. När vi väl sa som det var har 2 till sagt att de har misstänkt det men inte vågat fråga :)

Hoppas allt går bra för dig Linda! 

• LindaD
    LilyHearts skrev 2013-09-09 09:48:24 följande:
    God morgon på er!

Grattis Carla!!

Jag måste säga att jag håller med MrsC74 angående KUB. Vi valde helt bort det just pga av att det är en uppskattning. Vi visste att vi ville göra ett FVP oavsett och oron jag läser som ni med dåliga resultat lever med mellan proven ville jag slippa. MKP erbjuds inte här. Vi har vårt prov nästa tisdag och jag är riktig nervös!

En fråga: Ni som gör FVP har ni gått ut med graviditeten innan provet och svar? Vi hade tänkt vänta men 3 gånger sista veckan har vi fått frågan om det var "dags att gratulera" så vi valde att gå ut med det mer officiellt. Roligare att få berätta själv om den lill*. När vi väl sa som det var har 2 till sagt att de har misstänkt det men inte vågat fråga :)

Hoppas allt går bra för dig Linda! 
    Tack..:) 

Här e vi tvugna att göra kubb innan ;( Ja vi ha gått ut med de även vår oro då ja faktiskt fyllt 40..

o de flesta vet var vi stå i frågan så hoppas på mer stöd när folk vet än att gå igenom ensam om de ksulle va nått..
    Ja ha mitt i mån....SUCK!
    Hoppas de gå bra för er!  
  • Kattflickan

MrsC74: Vem på FL utom jag har blivit drabbad två gånger? Skulle vara intressant att höra om hon fått samma hjälp som mig.

Om jag förstod genetikern rätt så har de flesta ingen ökad risk för upprepning, men sen drar sådana som jag, som har ett genetiskt fel upp risken. Eftersom de inte kan veta vem som har denna höga risk så blir den generella risken för de som fått ett barn med kromosomfel lite högre. Förstår ni?

• MrsC74
    Kattflickan skrev 2013-09-09 09:52:45 följande:
    MrsC74: Vem på FL utom jag har blivit drabbad två gånger? Skulle vara intressant att höra om hon fått samma hjälp som mig.

Om jag förstod genetikern rätt så har de flesta ingen ökad risk för upprepning, men sen drar sådana som jag, som har ett genetiskt fel upp risken. Eftersom de inte kan veta vem som har denna höga risk så blir den generella risken för de som fått ett barn med kromosomfel lite högre. Förstår ni?

Ska se om jag hittar det. Hon skriver en en utav alla dessa trådar jag följer,

Hon hade dock inte samma fel som dig Kattflckan utan där sa läkaren att det var slumpen.

• MrsC74
    LindaD skrev 2013-09-09 09:43:13 följande:
    Första ggr ja ha gjort kub...Bo i norrköping nu bodde i småland innan o då fick man fvp direkt. Här va man tvungen att göra kubb först o ska va ärlig så ha de skrämt skiten ur mig.. Ha vatt orolig med mardrömmar i 3 veckor o nu dunder förkyld o hostar som en gnu.. Men hoppas få göra fvp imån ändå. Denna v kommer bli den längsta.. 

Behöll ni barnet ?

KRAM!  

Nej vi avbröt i vecka 17...
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!