• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Bubbles
    Kattflickan skrev 2013-09-09 12:13:08 följande:
    Bubbles: Jag gjorde det. Men det var ännu svårare val än första gången.

Skönt att höra att du mår bättre. Läste att ni vill försöka så snart som möjligt igen. Jag minns att jag också ville det men att mannen ville vänta någramånader. Det finns inget rätt och fel, gör det som känns bäst! Nästa gång kommer det att gå bra.

Nu vaknar dottern. Hon vägrar sova själv dagtid, så jag sitter i soffan med henne på amningskudden i 1-2 timmar på förmiddagen. Då är det skönt att ha en smartphone. Måste gå!
    Vi är överens om att försöka så snart det går igen, det känns med skönt. Vi har liksom varit så himla synkade genom denna jobbiga "resa". Det har inte funnits tvivel när vi har ställts inför val. Eller jo klart man har funderat men slutsatsen har vi varit enade om hela tiden. 

Däremot är familj och en del vänner lite mer försiktiga, säkert i all välmening.. typ ska ni inte vänta nu? Måste man inte läka fysiskt och vänta pga det?
    Vi har ju ett MA och ett MF bakom oss på ett år nu så jag förstår deras oro men jag delar den inte.
    Vi VILL ju så gärna och klockan tickar känner jag....

Sjukvården har gjort klart för oss att det finns inga hinder för oss att försöka så fort vi vill och orkar igen, det enda är ju att dom gärna ser att man har fått åtminstone en mens i mellan så man har koll på att kroppen är med så att säga. 

Förstår att det är skönt med smartphone om det är enda sättet dottern vill sova på dagen ;) 
  • minolia
    Bubbles skrev 2013-09-09 11:52:15 följande:
    Jag kommer att vilja göra mkp direkt, är nöjd med läkaren jag fick i Lund så kommer att be om honom igen (om man nu kan det) Kub eller inte spelar liksom ingen roll, jag vill vara säker på att allt står rätt till och kommer inte att kunna släppa den biten oavsett om vi skulle få 1:20000 på nästa eventuella kub (den chansen är ju dock minimal, det inser jag ;)) 

Jag resonerar som du i detta, även om jag ännu inte vet om det var en kromosomavvikelse eller inte. Jag är oxå rädd att det ska vara fel oavsett vad kub:en säger. Sen vet inte jag hur mycket ålder och en tidigare avvikelse räknas in i riskberäkningen på kub, om det är så att man får hög risk oavsett och blir erbjuden fvp. Om det är så vet jag inte om jag vill göra kub, då gör jag hellre fvp direkt (mkp görs inte i vårt landsting och antar att jag får gå privat isf). Det är svårt det här tycker jag, men får väl fråga ut sjukvården om det så jag vet.
  • mteriksson
    Bubbles skrev 2013-09-09 11:55:50 följande:
    Jag måste bara (igen) få tacka för att ni finns. Det har hjälpt mig enormt mycket att kunna ventilera här.
    Tänk... imorgon är det en vecka sedan vi såg vårt barn, sedan vi avslutade det lilla livet. Känns fruktansvärt nära samtidigt som det känns som skitlänge sedan. Så himla märklig känsla.

Jag mår inte illa hela dagarna längre, brösten har nästan slutat spänna... Jag saknar det och känslan av graviditeten.

En fråga, OM ni hade haft oturen att drabbas av tex trisomi 21 igen, hade ni gjort samma val som första gången?

Jag/vi hade det. Dvs, avslutat.  
    Och tack för att du finns. Allas historier tillsammans hjälper och stöttar. Man är inte ensam!!!
    Jag hade nog avbrutit. För allas bästa. Det inser jag mer nu när min väninnas barn dog i magen. Man önskar inte ens sin fiende det hon har gått igenom.  Hon fick höga risk siffror men valde bort moderkaksprovet för att hon resonerade att hon hade behållit barnet ändå (downs). Men idag säger hon att hon insåg inte att barn med downs kan vara riktigt allvarligt sjuka som hennes bebis, som hade hjärtproblem.   Så vid nästa grav. ska hon direkt göra moderkaksprov.
  • zora6
    Bubbles skrev 2013-09-09 10:43:34 följande:

Jag kommer att välja KUB igen men jag kommer också att vilja ha moderkaksprov igen oavsett resultat, vilket jag har blivit beviljad så hoppas att det inte ska bli ett bekymmer om/när den dagen kommer.

Min läkare skickade direkt remiss till mkp nu på denna graviditet. Kub säger mig ingenting och är därför ett onödigt moment om man ändå går vidare med mkp. Kolla om du kan hoppa över om du absolut inte vill göra det.
  • LindaD

Imån e de dags för mig så sjukt nervös så ja må illa o ha ont i huvudet! Bläääää vill somna o valna nästa år

• Bubbles
    LindaD skrev 2013-09-09 19:38:20 följande:
    Imån e de dags för mig så sjukt nervös så ja må illa o ha ont i huvudet! Bläääää vill somna o valna nästa år
    Usch, jag lider med dig. Men det kommer säkert att gå bra, tänk på att dom flesta gör det ju faktiskt det. 
    Ska hålla tummarna så hårt jag kan Hjärta

Massa lycka till!
    Kram  
  • LindaD
    Bubbles skrev 2013-09-09 19:43:52 följande:
    Usch, jag lider med dig. Men det kommer säkert att gå bra, tänk på att dom flesta gör det ju faktiskt det. 
    Ska hålla tummarna så hårt jag kan Hjärta

Massa lycka till!
    Kram  
    Ja jag vet sist va ja inte alls så här orolig men då gjorde ja inte kub innan tack o jätte kram <3
  • mteriksson
    LindaD skrev 2013-09-10 10:52:51 följande:
    Nu är fvp avklarat bar den olidliga väntan ;(
    gick det bra? Provet alltså? Många undrar alltid om det gjorde ont?
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!