• Wittra

Vad tycker ni om Lidl?

Bara nyfiken fråga, handlar ni där regelbundet? eller köper ni bara vissa varor?

Har vänner som skyr Lidl verkligen,..etc etc...men hur ser ni på den affären? Personligen har jag inte varit där så jag kan omöjligen tycka något speciellt Drömmer

• Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?
  • Posh
    pindile skrev 2010-09-16 16:54:04 följande:
    Ja  ViA tvättmedel tex är ju riktig skitkvalitet.....??!! när den dessutom kostar ett par kr mindre...nej då måste det ju vara nåt fel på den?? eller??

jaja, strunt samma, du har din åsikt och den verkar vara djupt rotad, så jag tror det kvittar vad jag berättar för dig, från insidan sett....du lär inte ändra åsikt ändå.....
    nedlagt.....
    Herregud människa, nej allt är inte skit på Lidl. Det som inte är skit är för dyrt för butikens standard. Om du uppfattade mitt svar på ett annat vis är det djupt beklagligt.

Nu har jag verkligen inte tid att upprepa mig mer. Men fascinerande att det verkar jobbigt för dig vad en annan människa tycker om en viss matbutik.
    Kul ska det vara
  • Fenna
    Lilysmamma skrev 2010-09-16 14:49:07 följande:
    Jag är alltid jävligt skeptisk när nått är FÖR billigt. Det måste ju bero på nått. Som för några år sen när Ica fifflade med köttfärsen och där med kunde sälja den billigare, då undrar man ju hur matbutiker som säljer ÄNNU billigare gör... Det kostar ju det det kostar liksom...
    Men Lidl är ju en jättestor kedja, tror du inte att de har goda möjligheter att pressa priser då?

Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen om man vill veta vad något innehåller. 
  • Fenna
    gutegirl skrev 2010-09-16 16:15:38 följande:
    Vill man ha ett gpott bröd ska man inte köpa bröd från de stora bagerierna öht. DÅ ska man gå till ett riktigt bageri och handla över disk.
    Med tanke på hur få bagerier det finns i Sverige är det ju uppenbart att de flesta hellre handlar i butiksbröd. Synd tycker jag. Skulle gärna se fler små köttbutiker också.
  • tjej87
    pindile skrev 2010-09-16 16:46:41 följande:
    Vi lånar ut vår personaltoalett till gamla, barn och sjuka. Men har tyvärr igen toalett för vanliga vuxna folk. Detta har vissa orsaker. När vi gick ifrån denna regel slutade det med att vi på en veckas tid hade haft nån kund som kletat bajs på väggarna , en ung tjej som satte sig och bajsade i vår papperskorg och nån som slängde sina nerskitade trosor på golvet......detta på vår toa som vi använder när vi tex har rast...inte så kul:(

Pannbandet hände i tjeckien , det är inte unikt för lidl där utan handlar helt enkelt om att dom inte har såna bra lagar som vi i sverige som skyddar personal.

Anställningsavtalen såg ut så i en månad ungefär när lidl kom till sverige, men dom insåg snabbt att man inte kan göra hur man vill här i sverige utan fick lov att rätta sig efter kollektivavtalet som alla andra företag.
    Att vi har vissa som jobbar tex 25/h i veckan beror på att vi ej kan lägga schema om vi inte har vissa som går färre timmar, och bättre  att erbjuda nån 25/h än inget jobb alls?

Håller med om mjölken, det var idiotiskt, men som tur är har ledningen lyssnat på kunderna och numera kommer all mjölk utom hållbarhetsmjölken från sverige. Falköpings mejeri gör numera vår "egna" mjölk.

det där med ketchupen kan jag också hålla med om att reklamen e lite dum....men vi har ju de vanligaste märkena felix och heinz. Så de flesta kan ju handla sin ketchup hos oss.
    Vad konstigt, sånna toalettproblem har jag aldrig hört talas om på andra affärer där alla kan få låna toaletten om dom behöver. Jaja, det finns ju en del konstiga folk som gör sånna saker...
    Jo, men det är ju fortfarande samma företag som uppenbarligen tycker att det är okej att behandla sina anställda så (både pannbanden och anställningsavtalen). Att dom inte gör så i Sverige beror ju bara på att vi har lagar, inte att dom har bättrat sig egentligen.

Ketchupen gäller ju inte bara just ketchup utan alla olika sorters varor. Sen vill jag inte heller handla i en affär där dom säger att dom bara ställer ut pallarna på golvet och inte sätter upp sakerna i hyllor. Att använda det som en positiv grej tycker jag är konstigt eftersom alla jag känner tycker att det är trevligare med en affär som är i fin ordning med alla saker på hyllor.
  • pindile
    tjej87 skrev 2010-09-16 17:25:12 följande:
    Vad konstigt, sånna toalettproblem har jag aldrig hört talas om på andra affärer där alla kan få låna toaletten om dom behöver. Jaja, det finns ju en del konstiga folk som gör sånna saker...
    Jo, men det är ju fortfarande samma företag som uppenbarligen tycker att det är okej att behandla sina anställda så (både pannbanden och anställningsavtalen). Att dom inte gör så i Sverige beror ju bara på att vi har lagar, inte att dom har bättrat sig egentligen.

Ketchupen gäller ju inte bara just ketchup utan alla olika sorters varor. Sen vill jag inte heller handla i en affär där dom säger att dom bara ställer ut pallarna på golvet och inte sätter upp sakerna i hyllor. Att använda det som en positiv grej tycker jag är konstigt eftersom alla jag känner tycker att det är trevligare med en affär som är i fin ordning med alla saker på hyllor.
    Kan förstå hur man tänker med det där med pallarna, men det hanslar ju om vart man lägger pengarna. Vill du betala mer för dina varor bara för att dom ska stå fint i hyllor., eller kan du tänka dig att köpa samma sak fast som står i en enklare variant av hylla, eller som coca-colan, på pall??

Det stämmer ju inte riktigt heller det du skrev om det där i tjeckien. För det är ju det landet som har problem, och företag anpassar ju sig efter det land dom är i. Kan ju vara så att det är personalen i den butiken som kommit på iden. Det är ju absolut inte så att ledningen i tyskland suttit och givit dessa direktiv om att de anställda ska använda pannband.....och efter vad jag vet så pågår inget ånt där längre, i några butiker alls.

Sortimentet är ju inte lika brett som på ICA tex, själv måste jag också komplettera med vissa saker som inte finns på Lidl, men det jag kan köpa där gör jag. Så det  köper jag absolut och håller med om.
  • tjej87
    pindile skrev 2010-09-16 17:35:59 följande:
    Kan förstå hur man tänker med det där med pallarna, men det hanslar ju om vart man lägger pengarna. Vill du betala mer för dina varor bara för att dom ska stå fint i hyllor., eller kan du tänka dig att köpa samma sak fast som står i en enklare variant av hylla, eller som coca-colan, på pall??

Det stämmer ju inte riktigt heller det du skrev om det där i tjeckien. För det är ju det landet som har problem, och företag anpassar ju sig efter det land dom är i. Kan ju vara så att det är personalen i den butiken som kommit på iden. Det är ju absolut inte så att ledningen i tyskland suttit och givit dessa direktiv om att de anställda ska använda pannband.....och efter vad jag vet så pågår inget ånt där längre, i några butiker alls.

Sortimentet är ju inte lika brett som på ICA tex, själv måste jag också komplettera med vissa saker som inte finns på Lidl, men det jag kan köpa där gör jag. Så det  köper jag absolut och håller med om.
    Jag betalar gärna några kronor mer för att handla i en affär med ett utbud som gör att jag kan hitta allt jag söker och där det är trevligt att handla :) Jo, men företag kan ju faktiskt anstärnga sig för att förbättra istället för att anpassa sig till det sämre. Detta gäller såklart alla företag, inte bara Lidl men det är dom som jag har hört mest sånna här saker om.
  • Fenna
    tjej87 skrev 2010-09-16 17:46:21 följande:
    Jag betalar gärna några kronor mer för att handla i en affär med ett utbud som gör att jag kan hitta allt jag söker och där det är trevligt att handla :) Jo, men företag kan ju faktiskt anstärnga sig för att förbättra istället för att anpassa sig till det sämre. Detta gäller såklart alla företag, inte bara Lidl men det är dom som jag har hört mest sånna här saker om.
    Du tillhör nog inte Lidls målgrupp. Nu har jag inte handlat speciellt mycket på Lidl här i Sverige, men kan jag köpa tex mozzarella ost för 1/3 av priset eller ekologisk mjölk billigare än den vanliga mjölken i andra butiker (som det var i Dublin där vi bodde) handlar jag de sakerna på Lidl. Det blir mycket pengar i längden.
  • ThePointOfItAll

Lustigt att man inte ska kunna säga sin åsikt om ett företag, både positivt och negativt utan att företaget blir hysteriska och skickar en representant(jo, du framstår som det) som ska förneka/dumförklara allt och alla som inte lovprisar kedjan.
    Jag skulle säkert kunna hitta lika många fel på andra kedjor men nu var det lidl det gällde, herregud det är väl inget att tjafsa om? Tycker jag att vår lidl har torrt bröd och dåligt utbud så får jag väl tycka det, oavsett om någon kommer och säger att jag har fel?

Jag tycker att ICAs egna varor ofta smakar illa/har bristande kvalité, samt gillar jag inte när butiker i stort sett enbart har egna produkter. Väntar med spänning på att bli påhoppad av någon ICA-representantTungan ute

• geten

Man får absolut tycka vad man vill om Lidl men vi som jobbar där har ju ganska mycket större insikt i hur företaget verkligen fungerar och hur anställningsavtalen fungerar!
    Håller absolut med om att det är synd att de inte har lika bra anställningsavtal i alla länder, men så är det ju på vilket företag som helst som ligger utanför.

I "min" Lidlbutik så lånar vi ut toaletten men det är ett eget beslut taget av oss på plats men skulle det dyka upp liknande problem hos oss så slutar vi genast med det. (inte så konstigt va?)

Kom gärna med förslag på varor som ni saknar så ska vi se vad vi kan göra åt det!!

• Wittra

Alltså...min mening med tråden var ju inte att folk skulle bli förbannad på om någon inte ville handla på Lidl..sorry om jag råkade uppröra känslor. Men en sak tycker jag , angående Lidl-reklamfilmerna,...detta med lock på frysarna? Det har ju många Coop och ICA också..., så personligen tycker jag inte Lidl är så unika i det fallet.

o jo, varor på pallar kan man ju tycka mycket om, personligen kan jag tycka att en skitig träpall inte har inne bland andra matvaror att göra. Men det är ju som sagt min egen åsikt ( vare sig pallarna står på ICA, Willys, Lidl eller Coop)...

Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?