Fridayyy skrev 2011-02-07 14:09:19 följande:
Nja jag vet inte. Jag var i vecka 36+6 så jag var 12 timmar från att räknas som fullgången. Jag fick stanna på sjukhuset ett dygn sen åkte jag hem och väntade på värkarna. Hur länge gick du sen innan förlossningen startade? De skulle ju satt igång mig annars efter 2 dygn så jag antar att man knappt hinner få en infektion på ett par dagar.
12 dagar efter att vattnet gick blev jag igångsatt (fick äta bricanyl från och till i tre omgångar vilket gjorde att när mina värkar kom igång stannade de av igen... Blev aldrig några riktiga värkar antagligen pga bricanylen) Tror inte heller det blir infektion på så kort tid... (han föddes i V.36)
Sommarnatt2010 skrev 2011-02-07 18:51:54 följande:
Ja men det kan nog stämma, Mina vänner fick höra att de skulle bli ingångsatta efter tre dygn om det inte kom i gång av sig själv...Händer det inget med igångsättning plockar de ut barnet med snitt efter ytterligare tre dygn...Det startade av sig själv strax efter vatten av gång o de födde båda ca 30h efter vattenavgång.
Den första vännen var i 40+3 eller något liknande...tror inte hon fick antibiotika...Han föddes fredagmorgon o natten till lördag la de honom i kuvös o körde till ett sjukhus med neonatalavdelning, för han hade fått en infektion...De fick vara kvar där i en vecka. Han behandlades och sondmatades då han var för svag för att äta själv.
Den andra vännen fick tidigt 37+ något hon fick antibiotika...är inte helt hundra på att det var en infektion hos hennes pojk, vet att det var något med sockret o de blev oxå körda till grannstaden för en vecka på neonatal. Han fick oxå sond eftersom han var för svag för att äta själv. De fick dessutom neohemsjukvård ett tag.
Oki antar att man får info från BM om de vill ha förlossningsbrev eller inte då..Sen är det nog som sagt bra att själv fundera över hur man vill ha det...tänkte snart börja läsa en bok om förlossning som jag har här hemma...Det närmar sig ju trots allt i ett rasande tempo =)
Usch då... Inte kul om det blir sådär... Vi slapp neo men fick vara på spec bb i 5 dagar. Elliot ammade direkt men koppmatades också så att han inte skulle tappa vikt (2520g och 46cm när han föddes)
Förlossningsbrevet är ju mest för min egen skull... Jag vill inte behöva berätta för all personal hur jag vill ha det utan det är mycket smidigare att de läser det själva... Men jag var ju så missnöjd med min förra förlossning så jag vill att de ska veta det innan och att jag vägrar den sjuksköterskan jag hade sist... Det är ingenting jag vill säga till den sköterskan om det visar sig vara henne jag får... Då är det bättre att hon läser det... ;)
Jag läste ingenting om förlossningar innan sonen föddes men kommer nog göra det denna gång... Tycker att nu när det är andra barnet så tänker man inte lika mycket på att man är gravid och jag tror det är bra att läsa lite därför...