• kattis123

Pergo start imorgon...

Hej alla!

Imorgon är det äntligen dags för mig att börja min första kur pergotime. Jag känner mig faktiskt väldigt nervös, både för hur jag kommer att må samtidigt en oro för tänk om det inte fungerar.
    Men jag ska försöka slå bort de negativa tankarna och bara fokusera på att detta SKA gå vägen!

Jag har ingen diagnos PCO, men jag kan nog misstänka de lite då jag har oregelbunden mens allt från 28 - 48 dagar. Jag har lite ökad behåring sen har jag ju då ingen ägglossning.

Tog ett progesteron test häromdagen som visade på ynka 2, 4. Vilket jag har förstått som OTROLIGT lågt.

* Är det någon annan som ska börja med pergo imorgon eller idagarna runt om kring?

* Hur mår ni efter 1:a tabletten?

* När ska jag börja ÄL testa?

* Några andra bra tips på vägen som jag kan behöva...tacksam för allt

Ha de bra och må väl!

• Svar på tråden Pergo start imorgon...
  • kattis123

Hon sa förresten inte något om min slemhinna....?!? Kan dom se de på vul? Hurdå?

• Miranda79

Hej tjejer!!!
    Hoppar in här om det är ok??!! Jag är 31 år, bor i Sthlm, kommer från Gotland, gifte mig i sommras, vi har försökt få barn i snart 3 år!!!!!! Fick MF i v9, för 1.5 år sen, har inte blitt ngt efter det Jag har lite dåliga värden av progesteron o östrogen, mannen har bara 49% rörliga spermier, nästan alla långsamma... Så vi har det lite jobbigt med andra ord!!!! MEN jag började käka pergo häromveckan, men jag åt två tabl om dan, gjorde nån av er det?? Var inne förra tis 5:e på dag 11, hade ett superägg, och två blåsor till han inte kunde gardera om det var fina ägg i, så jag fick min ägglossningsspruta i skinkan, direktiv om att sexa dan efter o följande dag där... Men mannen blev dålig, så det blev samma dag o dan efter, men håller tummarna stenhårt att det kan ta sig, för snart orkar jag inte mer... Jag var tok nervös innan för hur jag skulle må, men kände inte så mkt förutom att jag blev tröttare... MEN det är inge kul att det är svårt o få tag på tabletterna, men har lyckats o hämta ut två askar till, så jag har!!! På tisdag vet jag om vi lyckats eller inte... Tiden går sååååååååååååååååå sakta!!!!!!

• Japan87
    kattis123 skrev 2010-10-13 20:39:07 följande:
    Hoppas dom växer till sig i dagarna! Jag var på dag 12 idag så hon sa att dom växer ca 2 mm om dagen! Nästa fredag ska jag ta ett progesteron test! Har du fått någon tid för det? Lycka till!!!
    ok, ja, då kanske det stämmer ungefär att mitt stora ägg skulle va runt 14mm på dag 12 då ... eftersom dom växer runt 2mm per dag ... =) Kanske inte ska vara så ledsen hehe ...

Vad visar det provet då? Om du haft ÄL eller ej ?
    Nje, ingen tid för någe prov än, men det kanske jag får på måndag, när jag ska dit igen för vul, dag 15 ...
    kattis123 skrev 2010-10-13 20:54:50 följande:
    Hon sa förresten inte något om min slemhinna....?!? Kan dom se de på vul? Hurdå?
    Jasså, gjorde hon inte det ... Ja, min gyn visade slemhinnan först (innan äggen) ... hon sa då att min var 6mm ... sen vet jag inte hur skiktig den var ... har hört nått om att är slemhinnan 3-skiktig, så är det jättebra! Och så ska den helst vara minst 7mm tjock ... helst mer ... hoppas din var 7mm eller mer då =)

jag bara väntar o väntar tills måndag ... vill veta om äggen växt ... o jag vet inte vad jag gör om dom inte har gjort det =/ kommer bli störtledsen tror jag ... man har ju en liten företeelse om att man ska bli gravid på första försöket =P Jag kollar redan barnvgnar jag kan tänka mig osvosv ... min karl tycker jag är knas =P men man får ju drömma, hihi =P
  • Japan87
    Miranda79 skrev 2010-10-13 21:16:28 följande:

Hej tjejer!!!
    Hoppar in här om det är ok??!! Jag är 31 år, bor i Sthlm, kommer från Gotland, gifte mig i sommras, vi har försökt få barn i snart 3 år!!!!!! Fick MF i v9, för 1.5 år sen, har inte blitt ngt efter det Jag har lite dåliga värden av progesteron o östrogen, mannen har bara 49% rörliga spermier, nästan alla långsamma... Så vi har det lite jobbigt med andra ord!!!! MEN jag började käka pergo häromveckan, men jag åt två tabl om dan, gjorde nån av er det?? Var inne förra tis 5:e på dag 11, hade ett superägg, och två blåsor till han inte kunde gardera om det var fina ägg i, så jag fick min ägglossningsspruta i skinkan, direktiv om att sexa dan efter o följande dag där... Men mannen blev dålig, så det blev samma dag o dan efter, men håller tummarna stenhårt att det kan ta sig, för snart orkar jag inte mer... Jag var tok nervös innan för hur jag skulle må, men kände inte så mkt förutom att jag blev tröttare... MEN det är inge kul att det är svårt o få tag på tabletterna, men har lyckats o hämta ut två askar till, så jag har!!! På tisdag vet jag om vi lyckats eller inte... Tiden går sååååååååååååååååå sakta!!!!!!

Låter som ni vart med om mkt =/ Och väldigt dumt att maken blev sjuk där!! =/
    Men det kanske räcker med dom dagarna ni fick till det, får hppas på det =)

Förstår att väntan är lååång, men snart är det tisdag och jag håller tummarna för att ni lyckats!!!

På frågan om jag ätit 2tabletter om dagen så svarar jag Nej =P Har kört min första kur med pergo nu, och jag åt då bara en tablett om dagen ... ger inte detta mig någon ÄL så får jag antagligen 2tabletter om dagen till nästa kur!
  • anmaelli
    Miranda79 skrev 2010-10-13 21:16:28 följande:

Hej tjejer!!!

Hejsan!
    Jag läste att du äter Pergotime trots mannens dåliga spermier? Samma här, och jag har tagit första tabletten idag. Vad jag förstod är det inte för att det finns någon chans att vi blir gravid, utan mer för att se hur min kropp reagerar på pergotime inför IVF till våren. Har du fått samma information?

Tycker inte de riktigt kunde förklara det för mig nämligen.. och att stoppa i sig massa hormoner i onödan är man ju inte sugen på. Än känner jag iaf inget av tabletten, men det har iofs bara gått nån timme sedan första...

Lycka till!!
  • kattis123

Hej Hur går det för er tjejer? Jag gjorde ett äl test imorse, vill gärna ha er bekräftelse på testet så lägger ut en bild

• kattis123

Vad tror ni? (ser att jag lagt det på fel håll, så kontroll strecket är inte starkare än de andra strecket) Menändå
  • kattis123
    kattis123 skrev 2010-10-16 13:05:15 följande:

Vad tror ni? (ser att jag lagt det på fel håll, så kontroll strecket är inte starkare än de andra strecket) Menändå
    Test strecket menar jag är inte starkare än kontroll strecket.
  • Japan87
    kattis123 skrev 2010-10-16 13:05:15 följande:

hihi, ja, det kanske blir stegring snart ? vem vet =)
    Hur känner du dig då?

Idag har jag haft knepiga flytningar (ursäkta för äckelsnacket) ... dom har lixom varit genomskinliga med litelite åt det gula hållet ... och som klumpar ... absolut inte åt svamphållet ... har faktiskt aldrig vart med om detta, nånsin ... undrar vad detta kommer sig ... hoppas det har något med äggets tillväxt att göra =D haha ... sen har jag haft molvärk en del ... mer ibland , mindre ibland ...
  • Japan87

tillägger att jag oxå ska börja äl-testa ... imorgon =)

När trodde din gyn att din äl skulle komma kattis123?? 4-5 dagar efter i onsdags va ? då är det ju snart isf =)=)

Svar på tråden Pergo start imorgon...