• kattis123

Pergo start imorgon...

Hej alla!

Imorgon är det äntligen dags för mig att börja min första kur pergotime. Jag känner mig faktiskt väldigt nervös, både för hur jag kommer att må samtidigt en oro för tänk om det inte fungerar.
    Men jag ska försöka slå bort de negativa tankarna och bara fokusera på att detta SKA gå vägen!

Jag har ingen diagnos PCO, men jag kan nog misstänka de lite då jag har oregelbunden mens allt från 28 - 48 dagar. Jag har lite ökad behåring sen har jag ju då ingen ägglossning.

Tog ett progesteron test häromdagen som visade på ynka 2, 4. Vilket jag har förstått som OTROLIGT lågt.

* Är det någon annan som ska börja med pergo imorgon eller idagarna runt om kring?

* Hur mår ni efter 1:a tabletten?

* När ska jag börja ÄL testa?

* Några andra bra tips på vägen som jag kan behöva...tacksam för allt

Ha de bra och må väl!

• Svar på tråden Pergo start imorgon...
  • Japan87
    kattis123 skrev 2010-10-19 13:06:21 följande:
    "lillahjärtat87" - hur går de för dig? Har du fått någon stegring på ÄL testen?

Nu börjar den långa väntan på BIM för mig....vet inte riktigt när jag har BIM för jag brukar ha så oregelbunden mens men någon gång i slutet av 43 eller under v 44 tror jag!

Om det inte skulle fungera denna gång så har jag två paket (hoppas jag) som ligger och väntar på mig på apoteket, tror jag ska få ta en dubbel kur då.

Ska ta blodprov på fredag morgon så de ska bli spännande att de vad värdet ligger på eftersom jag verkligen känner att jag haft ÄL.

Ha de bra
    hej!

Nepp, har inte ens testat idag, för igår på vul var ju ägget bara 12mm =(
    så ingen chans att det blir någon stegring än på ett par dagar ... depp som tusan !
    På 5 dagar (sen senaste vul) så har ägget bara växt 2mm ... Så vet inte om det hinner växa till sig till nästa vul som är på tors! men jag hoppas fortfarande ... men jag hade en fin slemhinna på 9,8mm =)
    Undrar när man får stegring på äl-testet ... hur stort ägget är då lix ... för OM mitt ägg växer 2mm per dag nu fram till tors, så kan det vara på 18mm ... då är det ju nära äl ...

Mm, den där väntan är inte rolig! Man känner både hopp ibland o mindre hopp ibland om att det kommer bli plus på stickan ! O minsta lilla symptom på graviditet blir man hyperglad o känner efter mer o mer =P

Va skönt om du har mer tabletter sen! OM det inte skulle funka nu!
    Själv så har jag en känsla av att jag får köra dubbelt nästa månad, verkar ju lixom inte som äggen velat växa till sig tillräckligt! är på dag 15-16 idag ... molar o har sig i stockarna ... men det är väl säkert för att reta mig =P

Hoppas du ligger på bra värde på fre, så du fått en dunder-äl!! =)

Ha det fint du meeed!!
  • helena29

Vad är det för värde man kolla efter ÄL? och vad menas med bra och dålig ÄL?

• anmaelli

Är det något som vet om Pergotime ger utslag på drogtest? Blev tvungen att göra ett sånt idag under anställningsintervjun.... suck....

• sweetgirl89
    helena29 skrev 2010-10-19 15:47:11 följande:
    Vad är det för värde man kolla efter ÄL? och vad menas med bra och dålig ÄL?
    progesteron värde kollar man.. har man haft en bra ÄL ska värdet va över 21 sa min gyn iaf. är värdet under 21 va ÄL inte stark eller ägget dåligt då kan det inte befruktas å fästa
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • Japan87
    anmaelli skrev 2010-10-19 16:31:49 följande:
    Är det något som vet om Pergotime ger utslag på drogtest? Blev tvungen att göra ett sånt idag under anställningsintervjun.... suck....
    hehe, det skulle jag nog inte tro att det gör =)
    Men kan inte svara säkert ...
  • Lyckans långa väg

Hej!

Själv har man haft massa konstiga brunaktiga/vita flytningar idag, och värk i hela nedre regionen, känns tyvärr som mensvärk men det är ju bara att vänta och se tills imorgon och torsdag! Läser man här på Familjeliv så är det både symptom på mens och på graviditet men det verkar ju allt vara! sugen på chips= gravid, kex= gravid, ömmande bröst= gravid eller mens! Tror man blir galen av allt läsande man utsätter sig för!

Är ju bara så j-vla jobbigt med allt! Speciellt väntan mellan Äl och BIM! Den är ju så seg!!

Var går ni andra på utredning någonstans förresten? Fungerar det likadant med pergotime, och sen sprutor och insemination och så i alla kommuner lr?

• helena29
    sweetgirl89 skrev 2010-10-19 18:15:08 följande:
    progesteron värde kollar man.. har man haft en bra ÄL ska värdet va över 21 sa min gyn iaf. är värdet under 21 va ÄL inte stark eller ägget dåligt då kan det inte befruktas å fästa
    Ok, tack! Men vad menas egentligen med stark eller svag ÄL? Kan pergo ge bättre värde och bättre ägg?
  • sweetgirl89
    helena29 skrev 2010-10-19 21:58:30 följande:
    Ok, tack! Men vad menas egentligen med stark eller svag ÄL? Kan pergo ge bättre värde och bättre ägg?
    är väll egentligen att ägg kan va omogna när dom släpper och pergo ska förhoppningsvis få dom att mogna till sig eftersom pergo oftast ger senare ägglossning än det vanliga på dag 14. så äggen hinner mogna till sig lite bättre. Är så jag fattat det iaf
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • helena29
    sweetgirl89 skrev 2010-10-19 22:25:19 följande:
    är väll egentligen att ägg kan va omogna när dom släpper och pergo ska förhoppningsvis få dom att mogna till sig eftersom pergo oftast ger senare ägglossning än det vanliga på dag 14. så äggen hinner mogna till sig lite bättre. Är så jag fattat det iaf
    Ok....ska fråga gyn nästa gång. Använder du pergo nu? 
    Någon mer som uppfattat det såhär eller på annat vis?
  • LisaTott2012

Hej på er! hoppas jag får vara med? Har inte berättat för någon om vårat försök till barn...orkar inte med alla frågorGråter tänk att det ska vara så jobbigt? Får ständigt frågan: när väntar ni smått då??

Är inne på min tredje kur med pergo...

Från början: försökt bli med barn i drygt 2 år... utredning gjord och har nu ätit pergo för att få igång äl.
    Först en enkel kur med pergo, men cykeln blev för lång enl. läkare och äter nu dubbel dos för andra gången.
    Har tagit ovitrelle spruta vid de två senaste omgångarna.
    Visar på bra äggblåsa vid dubbel dos: första gång 20 mm på dag 16. andra gång 22 mm på dag 16 och slemhinna på 11 mm Solig. vid båda dessa gånger har jag fått ovitrelle samma dag som VUL.

Herregud vad det gjorde ont efter ovitrelle sprutan!! känns som om äggstockarna bråkar med varandra...Aldrig upplevt sådan smärta vid ägglossning! nu sist kunde jag inte ens stå upprätt...hemma från jobbet nu pga värken...

Tycker att jag får mer ont för varje omgång med pergo/ovitrelle... bara hoppas att det är positivt!

Svar på tråden Pergo start imorgon...