• kattis123

Pergo start imorgon...

Hej alla!

Imorgon är det äntligen dags för mig att börja min första kur pergotime. Jag känner mig faktiskt väldigt nervös, både för hur jag kommer att må samtidigt en oro för tänk om det inte fungerar.
    Men jag ska försöka slå bort de negativa tankarna och bara fokusera på att detta SKA gå vägen!

Jag har ingen diagnos PCO, men jag kan nog misstänka de lite då jag har oregelbunden mens allt från 28 - 48 dagar. Jag har lite ökad behåring sen har jag ju då ingen ägglossning.

Tog ett progesteron test häromdagen som visade på ynka 2, 4. Vilket jag har förstått som OTROLIGT lågt.

* Är det någon annan som ska börja med pergo imorgon eller idagarna runt om kring?

* Hur mår ni efter 1:a tabletten?

* När ska jag börja ÄL testa?

* Några andra bra tips på vägen som jag kan behöva...tacksam för allt

Ha de bra och må väl!

• Svar på tråden Pergo start imorgon...
  • Japan87
    kattis123 skrev 2010-11-11 12:20:58 följande:
    Hej! Jag sotade av dubbelkur pergo i tisdags och väntar nu på äl! Har inte haft några känningar denna gång...undra vad de betyder? Förra gången fick jag äl dag 16 och idag är jag på dag 11 så hoppas jag får lite känningar nu snart så jag vet att de e på G! Ska på VUL på måndag, då e de dag 15! Hur går de för dig lillahjärtat? Kommer mensen snart eller? Hoppas hoppas! Ni som blivit gravida av pergo? Hade ni sex varje dag i ÄL tider eller varannan? Undra vad som är de bästa? Jag lovar att skriva o berätt hur de går för mig!
    Gud vad spännnnande!!! Att du inte har några känningar behöver nog inte betyda nått dumt!
    Eftersom du fick äl av enkeldos, lääär du nog få en dubbelt så stark med dubbeldos ;) kommer gå fint detta!

Ingen mens än =/ Började faktiskt med provera i måndags, tänkte att det nog kanske hjälper, tat min 4e tablett idag, lite smått mensvärk på kvällarna, men den koooommmer ju aldrig =/ blir så frustrerad!!
    Och man kan lixom inget annat göra heller, än att ta proveran o vänta o vänta ... har inget tålamod till detta =P

Vill också kunna börja min nya pergokur =)=) men snart så! hoppas jag!

Lycka till med ÄL nu =)
  • Miranda79

Hej kikar in här igen!!

Helena: Jag har käkat 2 omgångar med pergo, första fick jag äl-spruta, andra gången var min gyn på höstlov, hmmm... Suck!! Man får dom får då vet man exakt när äl kommer...

Men tjejer, har ni hört det jobbiga????????

Jag har jagat pergo i flera veckor, fick sista beskedet igår att det finns inget!!!!!!!! Tidigast i slutet av januari kan det tänkas komma till Sverige... VAD gör man då??? Finns det annat att ta till, jag o mannen klarar det ju inte själva...

• Japan87
    Miranda79 skrev 2010-11-11 22:33:35 följande:
    Hej kikar in här igen!!

Helena: Jag har käkat 2 omgångar med pergo, första fick jag äl-spruta, andra gången var min gyn på höstlov, hmmm... Suck!! Man får dom får då vet man exakt när äl kommer...

Men tjejer, har ni hört det jobbiga????????

Jag har jagat pergo i flera veckor, fick sista beskedet igår att det finns inget!!!!!!!! Tidigast i slutet av januari kan det tänkas komma till Sverige... VAD gör man då??? Finns det annat att ta till, jag o mannen klarar det ju inte själva...
    men herregud vad säger duuuu ???? Rynkar på näsanRynkar på näsan fååår INTE vara sant !!!
  • helena29
    Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?
  • Japan87
    helena29 skrev 2010-11-12 10:04:56 följande:
    Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?
    Vilken cykeldag är du på idag ? =)

En slemhinna på 9mm är faktiskt bra, den ska vara helst minst 7mm för att ägget ska fästa ordentligt (sen finns det dom tjejerna som har haft mindre slemhinna och ägget fäst ändå, men man brukar säga helst 7mm)
    Om du har ett ägg på 14-15mm är det också bra =) du kommer nog troligen få Äl

Den på 22mm kan jag inte uttala mig om ... att den var ojämn kan ju vara att det ägget inte skulle vara lika dugligt, eller nått sånt ... eller att han mistänkte nån ofarlig vattencysta ... vet inte vad han mena ...

Och sen när Äl infaller ... växer dina ägg i "normal" takt, ca 2mm per dag, så så kan det släppa redan inom 3-5 dagar , nått sånt ... om 3 dagar= ägget är ca 20mm ... om 5 dagar= ägget är ca 24mm ... sen kan det vara så hos vissa kvinnor eller i vissa fall att det kan ta lite längre tid för ägget att släppa, det kanske behöver komma upp i 30mm för att släppa ... men jag tycker du ska pröva med ägglossningstester ... dom närmaste dagarna och kika om det blir något utslag! När är nästa Vul?
  • Coffy

Hej ni som är lite kunniga vart med ett tag i leken.Började med min första perogkur i den 20 okt, dag 12 den 27 okt skulle jag in på VUL för att mäta ägg, hade då en på 10 mm och en på 13 mm, fick komma tillbaka 3 dar senare, då en på 10mm en på 12 mm och en på 13, tre dagar senare igen,  5 st ägg mellan 10 och 13 mm. och sen en fjärde VUL tillbaka på 3 ägg mellan 14-11. mm.
    Sista gången sa gyn att det troligvis inte skulle bli någon ägglossning denna månad eftersom det tog såå lång tid, sista VUL va alltså på dag 20 och största blåsan var på 14 mm. Slemhinnan har växt fint hela tiden.
    Hon sa att jag skulle börja på en dubbelkur vid nästa mens och boka ny gyntid dag tolv.
     Detta va då i torsdags den 4 okt. På söndagen och måndagen kände jag av stickande smärtor på höger sida (samma sida som äggen växt), dessa varade hela tiden båda dagarna samt att jag hade vita gryniga flytningar.Jag har inte ägglossning så ofta i vanliga fall så jag vet riktigt men läser man om ägglossningsymptom så är flytningar och stickande smärta det vanligaste. 
    Så, har jag haft ägglossning ändå? Fast gyn trodde det va kört för denna månad? Och tänk om det blir tvillingar/trillingar eftersom det va tre jämnstora ägg och jag kände av smärtan så länge??
     Guud, jag e så spänd, BIM är lördag den 20de, men den kanske blir förskuten eftersom jag fick "ägglossning" dag 24?
    Vad säger ni?

• helena29
    Japan87 skrev 2010-11-12 10:27:21 följande:
    Vilken cykeldag är du på idag ? =)

En slemhinna på 9mm är faktiskt bra, den ska vara helst minst 7mm för att ägget ska fästa ordentligt (sen finns det dom tjejerna som har haft mindre slemhinna och ägget fäst ändå, men man brukar säga helst 7mm)
    Om du har ett ägg på 14-15mm är det också bra =) du kommer nog troligen få Äl

Den på 22mm kan jag inte uttala mig om ... att den var ojämn kan ju vara att det ägget inte skulle vara lika dugligt, eller nått sånt ... eller att han mistänkte nån ofarlig vattencysta ... vet inte vad han mena ...

Och sen när Äl infaller ... växer dina ägg i "normal" takt, ca 2mm per dag, så så kan det släppa redan inom 3-5 dagar , nått sånt ... om 3 dagar= ägget är ca 20mm ... om 5 dagar= ägget är ca 24mm ... sen kan det vara så hos vissa kvinnor eller i vissa fall att det kan ta lite längre tid för ägget att släppa, det kanske behöver komma upp i 30mm för att släppa ... men jag tycker du ska pröva med ägglossningstester ... dom närmaste dagarna och kika om det blir något utslag! När är nästa Vul?
    Jag är på cykeldag 14 idag! Tyckte mig skymta lite Äl-sekret men är inte säker. Räknas 14-15 mm som en "mogen" äggblåsa? Slemhinnan var ju ok tycker jag oxå eftersom jag bara hade 6 mm en annan gång och nu 9 mm, men som jag skrev innan så kunde man inte se tydligt att den var treskiktad, vet du nåt om den MÅSTE vara det om allt är bra? Verkar som om den var det när man var vid ägglossning. Nej, jag blir inte klok på vad han menade ang. 22 mm cystan. Han tyckte väl inte riktigt att storleken hängde ihop med tjockleken på slemhinnan... Kanske var det ngn som hängt kvar sen förra månaden som inte släppt. Då sa han, jag tror mer på den som är 14-15 mm, det stämmer mer med slemhinnan.
    Jag tycker det är så svårt med ÄL-stickor....hittar aldrig nåt utslag. ska man testa morgo o kväll?
    Hur ofta bör man ha samlag? Varannandag är det bästa eller?
  • Japan87
    helena29 skrev 2010-11-12 12:04:14 följande:
    Jag är på cykeldag 14 idag! Tyckte mig skymta lite Äl-sekret men är inte säker. Räknas 14-15 mm som en "mogen" äggblåsa? Slemhinnan var ju ok tycker jag oxå eftersom jag bara hade 6 mm en annan gång och nu 9 mm, men som jag skrev innan så kunde man inte se tydligt att den var treskiktad, vet du nåt om den MÅSTE vara det om allt är bra? Verkar som om den var det när man var vid ägglossning. Nej, jag blir inte klok på vad han menade ang. 22 mm cystan. Han tyckte väl inte riktigt att storleken hängde ihop med tjockleken på slemhinnan... Kanske var det ngn som hängt kvar sen förra månaden som inte släppt. Då sa han, jag tror mer på den som är 14-15 mm, det stämmer mer med slemhinnan.
    Jag tycker det är så svårt med ÄL-stickor....hittar aldrig nåt utslag. ska man testa morgo o kväll?
    Hur ofta bör man ha samlag? Varannandag är det bästa eller?
    Ok! Ja men om du är på dag 14, och äggblåsan är 14-15mm så är det nog på G snart tror jag =)
    Flytningarna har jag hört att man inte ska stirra sig blind på =) (Även om jag själv kan göra det ibland). För att även om du kikar på sekretet och det inte är sådär trådigt, så kan det vara det inne i slidan, om man säger så.
    Ja, 9 mm är bra! Det där med treskiktig slemhinna, vet inte om den beehöver vara det, vet att det är bra om den är det, men vet inte om det är tvunget att den ska vara det!
    Ja, men om han inte vet så mkt om den här ÄB på 22mm, så tycker inte jag du ska tänka på den mer =P håll tummarna för den som är 14-15 mm istället! =) Tror att den är ett säkert kort =)

Ja, det där med äl-stickor är alltid knepigt! Men jag köper äl-stickor från www.billigatester.se, rätt bra priser, 28st brukar jag köpa, då har man ett tag, och då kan man faktiskt känna att man "kan slösa lite", ta ett test morgon och ett på em-kväll ... för att hitta "sin tid på dygnet" ... jag har 3 gånger fått positivt äl-test, det var runt 12.30 på dagen ... då var min stegring ... medans en annan kvinna kanske får sitt fulla utslag på morgonen ... så jag tycker du kan testa dig fram lite ... eftersom det är nära äl för din del, så skulle jag nog, om jag var i ditt läge just nu kört 3 st tester om dagen, ett på morgonen, ett på dagen och ett på em-kvällen ... sen självklart kör på med sexet nu =P hehe
  • helena29
    Japan87 skrev 2010-11-12 13:13:27 följande:
    Ok! Ja men om du är på dag 14, och äggblåsan är 14-15mm så är det nog på G snart tror jag =)
    Flytningarna har jag hört att man inte ska stirra sig blind på =) (Även om jag själv kan göra det ibland). För att även om du kikar på sekretet och det inte är sådär trådigt, så kan det vara det inne i slidan, om man säger så.
    Ja, 9 mm är bra! Det där med treskiktig slemhinna, vet inte om den beehöver vara det, vet att det är bra om den är det, men vet inte om det är tvunget att den ska vara det!
    Ja, men om han inte vet så mkt om den här ÄB på 22mm, så tycker inte jag du ska tänka på den mer =P håll tummarna för den som är 14-15 mm istället! =) Tror att den är ett säkert kort =)

Ja, det där med äl-stickor är alltid knepigt! Men jag köper äl-stickor från www.billigatester.se, rätt bra priser, 28st brukar jag köpa, då har man ett tag, och då kan man faktiskt känna att man "kan slösa lite", ta ett test morgon och ett på em-kväll ... för att hitta "sin tid på dygnet" ... jag har 3 gånger fått positivt äl-test, det var runt 12.30 på dagen ... då var min stegring ... medans en annan kvinna kanske får sitt fulla utslag på morgonen ... så jag tycker du kan testa dig fram lite ... eftersom det är nära äl för din del, så skulle jag nog, om jag var i ditt läge just nu kört 3 st tester om dagen, ett på morgonen, ett på dagen och ett på em-kvällen ... sen självklart kör på med sexet nu =P hehe
    Tack snälla för ditt svar! Ska släppa min stora äggblåsa ur huvudet nu, det var nog ingen bra kvalisort på den...;)
    Det här med Äl-stickor då? Måste man "hålla sig" en viss tid innan man testar?
    Sexa på i helgen var det ja! Gyn sa "ha samlag varannan dag över helgen åtminstone..." Över helgen är fram till söndag det! Vi hamyst i onsdags, får bli idag, hoppas på söndag och kanske tisdag också för att vara på säkra sidan.
    Varannan dag ska ju räcka, eller?!
  • Japan87
    helena29 skrev 2010-11-12 13:29:19 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Ska släppa min stora äggblåsa ur huvudet nu, det var nog ingen bra kvalisort på den...;)
    Det här med Äl-stickor då? Måste man "hålla sig" en viss tid innan man testar?
    Sexa på i helgen var det ja! Gyn sa "ha samlag varannan dag över helgen åtminstone..." Över helgen är fram till söndag det! Vi hamyst i onsdags, får bli idag, hoppas på söndag och kanske tisdag också för att vara på säkra sidan.
    Varannan dag ska ju räcka, eller?!
    Så lite så, man får ju liksom dela med sig av de fakta man kan =)
    Ja den äb ska du släppa ur tankarna, eftersom inte ens gyn är säker =P

Mja, alltså, det är ju säkert bra om man inte dricker 700liter vätska o kissar var 4e minut ... men ett tag kan du ju försöka hålla dig =P

Ja, jag tror varannan dag blir kanon! då får mannen lite tid på sig att producera nya soldater =P
    så det är nog ett klokt val! och har ni lust till mer mys så kör på det med =P gourmé-sex är ju det bästa sexet för bebisproduktion har jag hört ... mannen "skjuter" hårdare då, eftersom han är mer upphetsad ... haha
Svar på tråden Pergo start imorgon...