• kattis123

Pergo start imorgon...

Hej alla!

Imorgon är det äntligen dags för mig att börja min första kur pergotime. Jag känner mig faktiskt väldigt nervös, både för hur jag kommer att må samtidigt en oro för tänk om det inte fungerar.
    Men jag ska försöka slå bort de negativa tankarna och bara fokusera på att detta SKA gå vägen!

Jag har ingen diagnos PCO, men jag kan nog misstänka de lite då jag har oregelbunden mens allt från 28 - 48 dagar. Jag har lite ökad behåring sen har jag ju då ingen ägglossning.

Tog ett progesteron test häromdagen som visade på ynka 2, 4. Vilket jag har förstått som OTROLIGT lågt.

* Är det någon annan som ska börja med pergo imorgon eller idagarna runt om kring?

* Hur mår ni efter 1:a tabletten?

* När ska jag börja ÄL testa?

* Några andra bra tips på vägen som jag kan behöva...tacksam för allt

Ha de bra och må väl!

• Svar på tråden Pergo start imorgon...
  • Miranda79

När jag var på apoteket igår o hämtade ut min Gonal-f, så var sista budet på pergo tyvärr ännu sista veckan i januari... Varför??? Men jag har iaf reserverat tabletter, så man får hoppas på det bästa, är ju mkt billigare än sprutan...

Jag trodde han skämtade när han sa att den kostade 3600 spänn!!!!!!Förvånad Men fick tillslut bet 925, liiite billigare iaf!!! HOPPAS det nu blir barn isf...

• kattis123

Hej! Idag är jag på ÄL +5, tog ett test vet att de e alldeles för tidigt men jag ska till Malmö i helgen och hade ö skat att de visade ett plus imorse ....men men....! Jaja BIM e inte försen 1 december, men man har ju hört dom som de iallafall fall kommit ett litet litet pluss...! Jag har faktiskt haft molvärk och ont i bröstvårtorna (hoppas inte de e innbillning) Hur går de lilla hjärtat87?? Mens ännu?? Någon som har pratat med merck och fått ett datum när pergo komme? Jag tror inte på januari!

• LisaTott2012
    Miranda79 skrev 2010-11-18 21:25:50 följande:
    När jag var på apoteket igår o hämtade ut min Gonal-f, så var sista budet på pergo tyvärr ännu sista veckan i januari... Varför??? Men jag har iaf reserverat tabletter, så man får hoppas på det bästa, är ju mkt billigare än sprutan...

Jag trodde han skämtade när han sa att den kostade 3600 spänn!!!!!!Förvånad Men fick tillslut bet 925, liiite billigare iaf!!! HOPPAS det nu blir barn isf...
    Undrar varför alla får olika besked? Jag var in i onsdags och då sa de den 24/11 preliminärt, men att man skulle ringa för att kolla den dagen så att det verkligen hade kommit...

Har du ätit pergo någon gång eller blev det gonal-f på en gång?
    OOOOOOH! 3500kr va ju inte billigt!
    Tur att den är priset reglerades! Man måste väl själv betala läkemedel upp till 1800kr (?)Sedan går högkostnadsskyddet in och du inte behöver betala alls? Så nästa gång kanske du inte behöver betala beroende på hur mycket du redan lagt ut på receptbelagda läkemedel? (hoppas inte du behöver en nästa gång!)
    Hur mycket ska du ta?
    Vet inte riktigt hur det fungerar, måste du blanda själv eller är vätskan klar för användning?
    Hur ofta och när ska du spruta? Hur länge?
    OJ va många frågor det blev!Skäms
  • LisaTott2012
    kattis123 skrev 2010-11-19 07:09:55 följande:
    Hej! Idag är jag på ÄL +5, tog ett test vet att de e alldeles för tidigt men jag ska till Malmö i helgen och hade ö skat att de visade ett plus imorse ....men men....! Jaja BIM e inte försen 1 december, men man har ju hört dom som de iallafall fall kommit ett litet litet pluss...! Jag har faktiskt haft molvärk och ont i bröstvårtorna (hoppas inte de e innbillning) Hur går de lilla hjärtat87?? Mens ännu?? Någon som har pratat med merck och fått ett datum när pergo komme? Jag tror inte på januari!
    Hej!
    De symptomen du har hade även jag efter ÄL och för min del var det bara biverkning av medicinerna, men hoppas för din skull att det betyder ett plus istället!

Konstigt att alla får olika besked om pergon??
  • helena29

Är ganska så säker på att jag har åkt på en svampinfektion! Inte skoj! Det kan bero på att jag fick en kur med flagyl/doxyferm antibiotika. Det är visst vanligt att man får svampinfektion av pencillin. Detta var visst rutin när man utreds att både kvinnan och mannen skulle ta antibiotika mot främmande bakterier....
    För det är väl inget tidigt gravtecken med svamp va??
    Vet att man kan behandla, men vill helst inte om det inte behövs, då det är lättare att få tillbaka det!
    Några huskurer? Fler än jag som fått svampinfektion efter ÄL?

• Japan87
    helena29 skrev 2010-11-19 14:58:07 följande:

Är ganska så säker på att jag har åkt på en svampinfektion! Inte skoj! Det kan bero på att jag fick en kur med flagyl/doxyferm antibiotika. Det är visst vanligt att man får svampinfektion av pencillin. Detta var visst rutin när man utreds att både kvinnan och mannen skulle ta antibiotika mot främmande bakterier....
    Vet att man kan behandla, men vill helst inte om det inte behövs, då det är lättare att få tillbaka det!

Nejje, va jobbigt!
    Kan både bero på antibiotikan, men hört att det även kan bli så i början av graviditet ...

Hoppas på det sistnämnda ;)
  • Japan87

För övrigt flickor så är min kära MENS Här! =D

Håll era tummar för att jag får en spontan ÄL denna månad ... fasen att man inte hade pergotime hemma ... suger!!!!

• Miranda79

Tovalisa: Javisst är det konstigt att alla får olika bud om pergon!!! Min apotekare hade pratat med Merck, men man kan ju hoppas att de får igång produktionen snarast, det är ju tydligen produktionsproblem...

Jag har kört 2 omgångar med pergo, mensen kom inatt, har så sjuuuuukt ont, världens mensvärk!!!!Gråter Har jag aldrig annars, ingen kul biverkning, fick gå från jobbet tidigare idag...

Jag fich Gonal-f utskrivet för jag vill inte vänta på att pergo skall behaga komma, vi kan nämligen inte på egen hand, jag har för lite östrogen o progesteron, sambon har 49% fungerande spermier o nästan alla långsamma... Vi har kämpat i 3 år!!!! Sprutorna ska jag ta själv, fyyyyyyy, hur många dagar vet vi inte, ska in på flera ul o kolla hur jag reagerar på dom... Dom ska vara färdigblandade, måste bara övervinna min sprut o nålrädsla!!!!

Hur länge har ni försökt??? Har ni barn sen tidigare??? Gjort ngn utredning???

Ha en bra helg!!!!

• LisaTott2012
    Japan87 skrev 2010-11-19 15:06:18 följande:
    För övrigt flickor så är min kära MENS Här! =D

Håll era tummar för att jag får en spontan ÄL denna månad ... fasen att man inte hade pergotime hemma ... suger!!!!
    Om man har tagit pergotime månaden innan så kan det finnas kvar lite i kroppen, så hoppas du får egen ÄL!
    (vissa äter bara pergo varannan månad)
  • LisaTott2012
    helena29 skrev 2010-11-19 14:58:07 följande:

Aldrig hört talas om att man äter antibiotika på rutin vid utredning??
Svar på tråden Pergo start imorgon...