• kattis123

Pergo start imorgon...

Hej alla!

Imorgon är det äntligen dags för mig att börja min första kur pergotime. Jag känner mig faktiskt väldigt nervös, både för hur jag kommer att må samtidigt en oro för tänk om det inte fungerar.
    Men jag ska försöka slå bort de negativa tankarna och bara fokusera på att detta SKA gå vägen!

Jag har ingen diagnos PCO, men jag kan nog misstänka de lite då jag har oregelbunden mens allt från 28 - 48 dagar. Jag har lite ökad behåring sen har jag ju då ingen ägglossning.

Tog ett progesteron test häromdagen som visade på ynka 2, 4. Vilket jag har förstått som OTROLIGT lågt.

* Är det någon annan som ska börja med pergo imorgon eller idagarna runt om kring?

* Hur mår ni efter 1:a tabletten?

* När ska jag börja ÄL testa?

* Några andra bra tips på vägen som jag kan behöva...tacksam för allt

Ha de bra och må väl!

• Svar på tråden Pergo start imorgon...
  • helena29
    Japan87 skrev 2010-11-12 16:05:37 följande:
    Så lite så, man får ju liksom dela med sig av de fakta man kan =)
    Ja den äb ska du släppa ur tankarna, eftersom inte ens gyn är säker =P

Mja, alltså, det är ju säkert bra om man inte dricker 700liter vätska o kissar var 4e minut ... men ett tag kan du ju försöka hålla dig =P

Ja, jag tror varannan dag blir kanon! då får mannen lite tid på sig att producera nya soldater =P
    så det är nog ett klokt val! och har ni lust till mer mys så kör på det med =P gourmé-sex är ju det bästa sexet för bebisproduktion har jag hört ... mannen "skjuter" hårdare då, eftersom han är mer upphetsad ... haha
    Ha ha ha, är det helt sant eller? Har läst nånstans att det produceras mer sermier om förspelet är längre...?
    Tror du det räcker att sexa på varannan dag fram till tisdag?
    14-15 mm igår på cd 13...
    Fre= ca 16mm. lör =18mm  Sö=20 mm Må=22 mm. När var det vanligast att den lossnar?
  • Japan87
    helena29 skrev 2010-11-12 16:18:04 följande:
    Ha ha ha, är det helt sant eller? Har läst nånstans att det produceras mer sermier om förspelet är längre...?
    Tror du det räcker att sexa på varannan dag fram till tisdag?
    14-15 mm igår på cd 13...
    Fre= ca 16mm. lör =18mm  Sö=20 mm Må=22 mm. När var det vanligast att den lossnar?
    Haha, ja, jag tror det ... såg ett program på kunskapskanalen om "spermiernas kamp", då sa dom det att vid gourmésex så mannen blir riiiiktigt upphetsad skjuts spermierna iväg med en himla fart =P så antar att det stämmer!

Kör på så mkt ni hinner och kan =P - vet inte vad som är vanligast, kan inte svara på det riktigt, är nog rätt induviduellt och säkert från cykel till cykel också ... som sagt, kör på så mkt ni kan och orkar, så får det vara bra sen =P

blir aviiis måste jag säga, vill med ha stor ÄB och att det är dags för äl här ... sj sitter jag o väntar på den där hiiimla mensen ... sen börja med pergo, men pergon verkar ju vara slut i hela sverige =/ var på apoteket o frågade förut,,, damen där sa att det var inne en tjej lite tidigare än mig och frågat samma sak, men apotektdamen hade ringt runt o kollat, fanns inte nånstans i hela sverige ... suuuuuck =/ och dom vet inte när det kommer in igen ... =/ ännu värre ...
  • kattis123

Hej på er! Hur går de för alla i tråden? Vad väntar ni på? Mens, äl, bim eller annat? Själv väntar jag på äl från dubbelkur pergo, är just nu på dag 13. Ska på VUL på måndag, dag 15! Känner mej dumt nog orolig för att pergo e slut överallt trots att jag inte ens är klar med denna kur! Kanske bli gravid men har en förmåga att tänka negativt! E jag ensam om de? Hur tänker ni angående att köpa Clomefin på nätet? ( pergo tabletter) Kram

• kattis123

Glad gubbe nu precis på äl testet när ska vi sexa då? Kan vi vänta till ikväll??

• Japan87
    kattis123 skrev 2010-11-13 22:19:00 följande:
    Hej på er! Hur går de för alla i tråden? Vad väntar ni på? Mens, äl, bim eller annat? Själv väntar jag på äl från dubbelkur pergo, är just nu på dag 13. Ska på VUL på måndag, dag 15! Känner mej dumt nog orolig för att pergo e slut överallt trots att jag inte ens är klar med denna kur! Kanske bli gravid men har en förmåga att tänka negativt! E jag ensam om de? Hur tänker ni angående att köpa Clomefin på nätet? ( pergo tabletter) Kram
    Hej på dig! Här väntas det fortfarande på mens! SEGT!
    Och det där med att pergon är slut, känns väääldigt deppigt =/
    Så fort min mens kommer så får jag ringa min gyn och be om annat allternativ isåfall, typ sprutor eller nått, om hon går med på det. För jag vill inte vänta på att pergon ska komma till sverige =/
    Förstår hur du tänker med det där "tänka negativt", är precis likadan, får ibland för mig att jag är totalt infertil, men sen brukar min sambo peppa mig tillrätta igen .... men man tror liksom på något sätt att alla andra kan, men inte jag ...

Clomifen på nätet = Jag var inne på goldpharma-sidan, där dom säljs, och jag hade "plockat ner mina clomifen-varor i korgen", skulle göra ett köp, men det beviljades inte, då man inte kunde kunde handla där med maestrokort ... (ska byta, men inte blivit av) ... men sen när jag fick reda på att köpet inte gick igenom, så kände jag ändå nån sorts lättnad, för jag är rädd för det här med tullarna osv ... läste på nån sida på flasch forum att dom beslagtar varor för dom tror det är narkotika, och nån polis hade kommit hem till en som köpt piller där (i och för sig var det lugnande mediciner osv, det är ju verkligen inte clomifen-tabletter), men vet inte, blev nojjig iaf ... så jag kollar med gyn om sprutor istället ... så får vi se!
    Funderar du på att internethandla kattis123?
    kattis123 skrev 2010-11-14 08:06:28 följande:
    Glad gubbe nu precis på äl testet när ska vi sexa då? Kan vi vänta till ikväll??
    Wohoo =P=P Har ni sexat dagarna innan nu med ? Kan ni inte ses förens ikväll, eller varför ska ni vänta tills ikväll? - Men iaf, om du fick glad gubbe imorses så släpper ägget inom 12-24 tim ... så kör på nu 2 ggr, nån gång idag och nån gång imorn, för att vara på den säkra sidan =)
  • kattis123

Är sprutor ungefär desamma som pergotime? Jag skulle absolut kunna tänka mig det om de inte funkar denna gång! Någon som vet om man tar sprutor samma dagar som man skulle tagit pergo i så fall? Är de olika mg då oxå? Nu har jag riktiga stickningar i äggstockarna... Så om en stund kommer killen hem o då e de mysa på G Tycker de e lite jobbigt när de blir helg och vi är bortbjudna eller ska iväg på annat där folk räknar med att man dricker.... De e ju säkert ingen fara om jag skulle dricka ngt glas vin men de känns lixom fel! Lycka till alla

• Japan87
    kattis123 skrev 2010-11-14 13:50:08 följande:
    Är sprutor ungefär desamma som pergotime? Jag skulle absolut kunna tänka mig det om de inte funkar denna gång! Någon som vet om man tar sprutor samma dagar som man skulle tagit pergo i så fall? Är de olika mg då oxå? Nu har jag riktiga stickningar i äggstockarna... Så om en stund kommer killen hem o då e de mysa på G Tycker de e lite jobbigt när de blir helg och vi är bortbjudna eller ska iväg på annat där folk räknar med att man dricker.... De e ju säkert ingen fara om jag skulle dricka ngt glas vin men de känns lixom fel! Lycka till alla
    Ja, jag kan inte jättemkt om sprutorna så, men dom ska fungera ungefär samma ... har hört att man måste gå på fler kontroller, för att dom oftast är lite mer starkare/intensiva , kan vara svårt att hitta rätt mängd ... finns ju olika sorter, hittat några olika sorter som jag skrivit upp: Gonal-F, Puregon, ovitrelle, menopur med flera ...
    Oftast får man ju pergotime först, och funkar inte det så går man över till sprutor, eller en kombination av pergo + sprutor ...

Tex gonal-f tar man såhär (Lång text som jag kopierat från fass.se, där kan du ju även hitta alla andra sprutsorter jag skrivit ovan) ...

Om du inte har ägglossning och har oregelbundna eller inga menstruationer

GONAL-f ges vanligtvis varje dag.

Om du har oregelbundna menstruationer, börja använd GONAL-f inom de första 7 dagarna i din menstruationscykel. Om du inte har några menstruationer kan du börja använda läkemedlet en dag som passar dig.

Vanlig startdos av GONAL-f är 75 till 150 IE (0,12 till 0,24 ml) varje dag.

Dosen av GONAL-f kan ökas var 7:e eller var 14:e dag med 37,5 till 75 IE, tills du får önskat svar.

Högsta dagliga dos av GONAL-f är vanligtvis inte högre än 225 IE (0,36 ml).

När du fått önskat svar, kommer du att få en injektion av 250 mikrogram ”rekombinant hCG” (r-hCG, ett hCG som framställs på laboratorium med hjälp av en speciell DNA-teknik) eller 5 000 till 10 000 IE av hCG 24 till 48 timmar efter din sista injektion av GONAL-f. Den bästa tiden att ha samlag är samma dag som hCG-injektionen och dagen efter.

Om din läkare inte kan se önskat svar efter 4 veckor, skall behandlingscykeln med GONAL-f avbrytas. I följande behandlingscykel kommer din läkare att ge dig en högre startdos av GONAL-f än tidigare.

Om din kropp svarar för kraftigt, avbryts behandlingen och du får inte något hCG (se avsnitt 2, OHSS). I följande cykel kommer din läkare att ge dig en lägre dos av GONAL-f än tidigare.

Om du inte har ägglossning, inte har några menstruationer och har en diagnos med mycket låga nivåer av FSH- och LH-hormoner

Vanlig startdos av GONAL-f är 75 till 150 IE (0,12 till 0,24 ml) tillsammans med 75 IE (0,12 ml) av lutropin alfa.

Du kommer att använda dessa två läkemedel varje dag i upp till fem veckor.

Dosen av GONAL-f kan ökas var 7:e eller var 14:e dag med 37,5 till 75 IE, tills du får önskat svar.

När du fått önskat svar, kommer du att få en injektion av 250 mikrogram ”rekombinant hCG” (r-hCG, ett hCG som framställs på laboratorium med en speciell rekombinant DNA-teknik) eller 5 000 till 10 000 IE av hCG 24 till 48 timmar efter dina sista injektioner av GONAL-f och lutropin alfa. Den bästa tiden att ha samlag är samma dag som hCG-injektionen och dagen efter. Alternativt kan intrauterin inseminering ske genom att sperma förs in i livmodern.

______________________________________________________________________________

Va skönt att det är på G =) Ja myyyyys på som bara deeen nu =)

Jo, klart det känns smått jobbigt att tacka nej till alkohol, när man vet vad folk kan troo ... dra till med att du har huvudvärk eller nått och tipsa om vinet du o sambon drack igår (så vet dom ändå att du dricker, för du drack det vinet ni testa ...) =P

Lycka till själv nu =P=P
  • AmaBlue

Hej om ni kommer ihåg det här inlägget (se nedan) så har jag nu ett litet tillägg...

Jag är gravid! Nu i 6e veckan, plussade på BIM+1, höll mig och testade först då. Ett svagt streck som blev starkare nästa morgon.

Vill skicka en uppmuntrande kram till er alla, håll modet uppe, det är inte omöjligt även om längtan blir lång, för vår del två år eller 25 cykler. Sambon kan fortfarande knappt tro det (men det kan jag eftersom mina bröst värker!) Nu ska jag berätta för min familj, ville berätta för er först!

Kram.

Hej,

här är min story.

29 år, sambo, har försökt sedan okt-08 och detta är tredje omgången med Clomid/Pergotime. Fick de första två i slutet på 2009, sedan bestämde vi oss för att ta en paus, det blev för påfrestande att räkna dagar och ha sex på beställning. Efter sommaren har vi bestämt oss för att försöka igen. Jag ägglossar av mig själv, men har oregelbundna cykler 28-40 dagar och enligt gyn en för kort luteal fas. Min man har något nedsatt spermieproduktion.

Fick Clomid igen som jag började med 11 okt, ÄL kom den 19e.

Sedan ÄL+5 har jag haft rikliga flytningar och hugg i nedre delen av magen, jag som aldrig känner något. Så är försiktigt hoppfull. BIM 8 nov.

Tack Kattis 123 för att du startade tråden, lycka till till er alla.

• kattis123

Amablue: GRATTIS, det är underbart att få höra härliga historier jag hoppas att jag får mitt plus snart! Vad hade du för symptom innan du testade dig? När testade du? Jag fick glad gubbe igår morse på äl test, idag när jag testade var de inte positivt längre! Men igår och även idag har jag jäkligt ont i äggstockarna! Men en sak jag är fundersam över är att jag ska på VUL idag kl 15. Vad kan dom se då om jag redan haft utslag? Vi trodde jag skulle få utslag imorgon de va därför vi bokade VUL idag! Hmmm?? Tänk om jag haft flera äggblåsor ? Ops! Ha de gott alla

• Japan87
    kattis123 skrev 2010-11-15 08:13:14 följande:
    Amablue: GRATTIS, det är underbart att få höra härliga historier jag hoppas att jag får mitt plus snart! Vad hade du för symptom innan du testade dig? När testade du? Jag fick glad gubbe igår morse på äl test, idag när jag testade var de inte positivt längre! Men igår och även idag har jag jäkligt ont i äggstockarna! Men en sak jag är fundersam över är att jag ska på VUL idag kl 15. Vad kan dom se då om jag redan haft utslag? Vi trodde jag skulle få utslag imorgon de va därför vi bokade VUL idag! Hmmm?? Tänk om jag haft flera äggblåsor ? Ops! Ha de gott alla
    Gyn kan nog se om ett eller fler ägg lossat ... kan då finnas vätska i äggstocken!
    Men om det inte skulle finnas vätska i äggstocken så betyder nog inte det att du inte ägglossat heller ... =)

lyyyycka till idag =)!!!!
Svar på tråden Pergo start imorgon...