kattis123 skrev 2010-11-14 13:50:08 följande:
Är sprutor ungefär desamma som pergotime? Jag skulle absolut kunna tänka mig det om de inte funkar denna gång! Någon som vet om man tar sprutor samma dagar som man skulle tagit pergo i så fall? Är de olika mg då oxå? Nu har jag riktiga stickningar i äggstockarna... Så om en stund kommer killen hem o då e de mysa på G

Tycker de e lite jobbigt när de blir helg och vi är bortbjudna eller ska iväg på annat där folk räknar med att man dricker.... De e ju säkert ingen fara om jag skulle dricka ngt glas vin men de känns lixom fel! Lycka till alla
Ja, jag kan inte jättemkt om sprutorna så, men dom ska fungera ungefär samma ... har hört att man måste gå på fler kontroller, för att dom oftast är lite mer starkare/intensiva , kan vara svårt att hitta rätt mängd ... finns ju olika sorter, hittat några olika sorter som jag skrivit upp:
Gonal-F, Puregon, ovitrelle, menopur med flera ...
Oftast får man ju pergotime först, och funkar inte det så går man över till sprutor, eller en kombination av pergo + sprutor ...
Tex
gonal-f tar man såhär (Lång text som jag kopierat från
fass.se, där kan du ju även hitta alla andra sprutsorter jag skrivit ovan) ...
Om du inte har ägglossning och har oregelbundna eller inga menstruationer
GONAL-f ges vanligtvis varje dag.
Om du har oregelbundna menstruationer, börja använd GONAL-f inom de första 7 dagarna i din menstruationscykel. Om du inte har några menstruationer kan du börja använda läkemedlet en dag som passar dig.
Vanlig startdos av GONAL-f är 75 till 150 IE (0,12 till 0,24 ml) varje dag.
Dosen av GONAL-f kan ökas var 7:e eller var 14:e dag med 37,5 till 75 IE, tills du får önskat svar.
Högsta dagliga dos av GONAL-f är vanligtvis inte högre än 225 IE (0,36 ml).
När du fått önskat svar, kommer du att få en injektion av 250 mikrogram ”rekombinant hCG” (r-hCG, ett hCG som framställs på laboratorium med hjälp av en speciell DNA-teknik) eller 5 000 till 10 000 IE av hCG 24 till 48 timmar efter din sista injektion av GONAL-f. Den bästa tiden att ha samlag är samma dag som hCG-injektionen och dagen efter.
Om din läkare inte kan se önskat svar efter 4 veckor, skall behandlingscykeln med GONAL-f avbrytas. I följande behandlingscykel kommer din läkare att ge dig en högre startdos av GONAL-f än tidigare.
Om din kropp svarar för kraftigt, avbryts behandlingen och du får inte något
hCG (se avsnitt 2, OHSS). I följande cykel kommer din läkare att ge dig en lägre
dos av GONAL-f än tidigare.
Om du inte har ägglossning, inte har några menstruationer och har en diagnos med mycket låga nivåer av FSH- och LH-hormoner
Vanlig startdos av GONAL-f är 75 till 150 IE (0,12 till 0,24 ml) tillsammans med 75 IE (0,12 ml) av lutropin alfa.
Du kommer att använda dessa två läkemedel varje dag i upp till fem veckor.
Dosen av GONAL-f kan ökas var 7:e eller var 14:e dag med 37,5 till 75 IE, tills du får önskat svar.
När du fått önskat svar, kommer du att få en injektion av 250 mikrogram ”rekombinant hCG” (r-hCG, ett hCG som framställs på laboratorium med en speciell rekombinant DNA-teknik) eller 5 000 till 10 000 IE av hCG 24 till 48 timmar efter dina sista injektioner av GONAL-f och lutropin alfa. Den bästa tiden att ha samlag är samma dag som hCG-injektionen och dagen efter. Alternativt kan intrauterin inseminering ske genom att sperma förs in i livmodern.
Jo, klart det känns smått jobbigt att tacka nej till alkohol, när man vet vad folk kan troo ... dra till med att du har huvudvärk eller nått och tipsa om vinet du o sambon drack igår (så vet dom ändå att du dricker, för du drack det vinet ni testa ...) =P
Lycka till själv nu =P=P