• kattis123

Pergo start imorgon...

Hej alla!

Imorgon är det äntligen dags för mig att börja min första kur pergotime. Jag känner mig faktiskt väldigt nervös, både för hur jag kommer att må samtidigt en oro för tänk om det inte fungerar.
    Men jag ska försöka slå bort de negativa tankarna och bara fokusera på att detta SKA gå vägen!

Jag har ingen diagnos PCO, men jag kan nog misstänka de lite då jag har oregelbunden mens allt från 28 - 48 dagar. Jag har lite ökad behåring sen har jag ju då ingen ägglossning.

Tog ett progesteron test häromdagen som visade på ynka 2, 4. Vilket jag har förstått som OTROLIGT lågt.

* Är det någon annan som ska börja med pergo imorgon eller idagarna runt om kring?

* Hur mår ni efter 1:a tabletten?

* När ska jag börja ÄL testa?

* Några andra bra tips på vägen som jag kan behöva...tacksam för allt

Ha de bra och må väl!

• Svar på tråden Pergo start imorgon...
  • helena29

Jag ska på VUL idag för att förhoppningsvis se en eller två kanonfina äggblåsor redo att släppas!!!
    Har ni alla gjort Vul mitt i cykeln för att kolla äggblåsor?
    Nån som vet vad en ägglossningsspruta är? Kan man be om det eller varför får man det?

• Japan87
    helena29 skrev 2010-11-11 07:17:31 följande:
    Jag ska på VUL idag för att förhoppningsvis se en eller två kanonfina äggblåsor redo att släppas!!!
    Har ni alla gjort Vul mitt i cykeln för att kolla äggblåsor?
    Nån som vet vad en ägglossningsspruta är? Kan man be om det eller varför får man det?
    Va spännande ! När ska du dit ?
    Orkar inte gå tillbaka i tråden ... men är det enkeldos pergo du äter, eller dubbel ?

Jag gjorde vul på dag 9, dag 13 (tror jag) och sen ett till, dag 17 eller nått ...

Tror att ÄL-spruta är nått man kan kombinerar med pergon ... pergon stimmulerar ju äggens tillväxt, och om vi säger att pergon får äggen att växa ordentligt, men dom har svårt att släppa, så tror jag man kan få äl-sprutor som gör att ägget släpper ... trooor det är så ... men kan inte säga 100 egentligen =P

Är det nått du vill ha ? äl-spruta ...
  • LisaTott2012
    Japan87 skrev 2010-11-08 21:41:42 följande:
    .

Nu till pergotime =
    Vet inte om det är en liten ofarlig biverkning av pergon, men har fått mkt mer rikligare flytningar :S ...
    Har aaaldrig annars mkt flytningar .... Konstigt tycker jag.
    Någon annan som upplevt att kroppen ändrat sig lite med pergon ?
    Tex: Mer flytningar då =P, eller kanske ni som aldrig annar har ömma bröst, fått det ?
    Konstig molvärk/mensvärk ...

dela gärna med er! =P
    Ja det är normalt med de biverkningarna,saxat ur bipacksedeln står det om biverkningar:

Vanligast: blodvallningar, huvudvärk, yrsel, illamående, kräkningar, buksmärtor, förstoring på äggstockarna, blåsbildning på äggstockarna, ömmande bröst, nervositet, sömnlöshet och synstörningar.

Mindre vanliga: trötthet, onormal underlivsblödning, nässelfeber, allergiska utslag, övergående håravfall, depression, humörsvängningar, ökad risk för blodpropp och lättare kramptillstånd.

Enstaka fall av leverpåverkan har rapporterats. Överstimulerade äggstockar och/eller tidigare leversjukdom kan öka risken för att utveckla försämrad leverfunktion.
    Det har även rapporterats om äggstockscancer i samband med infertilitetsbehandling.

Helt otroligt vad man utsätter sig för att få ett litet liv i magenHjärta men man bara kämpar på!
  • kattis123

Hej! Jag sotade av dubbelkur pergo i tisdags och väntar nu på äl! Har inte haft några känningar denna gång...undra vad de betyder? Förra gången fick jag äl dag 16 och idag är jag på dag 11 så hoppas jag får lite känningar nu snart så jag vet att de e på G! Ska på VUL på måndag, då e de dag 15! Hur går de för dig lillahjärtat? Kommer mensen snart eller? Hoppas hoppas! Ni som blivit gravida av pergo? Hade ni sex varje dag i ÄL tider eller varannan? Undra vad som är de bästa? Jag lovar att skriva o berätt hur de går för mig!

• sweetgirl89
    kattis123 skrev 2010-11-11 12:20:58 följande:
    Hej! Jag sotade av dubbelkur pergo i tisdags och väntar nu på äl! Har inte haft några känningar denna gång...undra vad de betyder? Förra gången fick jag äl dag 16 och idag är jag på dag 11 så hoppas jag får lite känningar nu snart så jag vet att de e på G! Ska på VUL på måndag, då e de dag 15! Hur går de för dig lillahjärtat? Kommer mensen snart eller? Hoppas hoppas! Ni som blivit gravida av pergo? Hade ni sex varje dag i ÄL tider eller varannan? Undra vad som är de bästa? Jag lovar att skriva o berätt hur de går för mig!
    spännande med ÄL snart!! :D

vi körde på varannan dag så spermierna hade lite tid att mogna till sig däremellan ;)
    ♥Elina 22/1-2010♥BF 3/7-2011♥
  • kattis123

Då ska vi testa de med men nä de visar positivt på äl Stickan lossnar ägget 24-36 timmar efter då? Kan ju vara bra att ha sex den dagen och dagen därefter Hur mår du sweetgirl, vilken vecka e du i? Kram

• helena29
    Japan87 skrev 2010-11-11 10:38:51 följande:
    Va spännande ! När ska du dit ?
    Orkar inte gå tillbaka i tråden ... men är det enkeldos pergo du äter, eller dubbel ?

Jag gjorde vul på dag 9, dag 13 (tror jag) och sen ett till, dag 17 eller nått ...

Tror att ÄL-spruta är nått man kan kombinerar med pergon ... pergon stimmulerar ju äggens tillväxt, och om vi säger att pergon får äggen att växa ordentligt, men dom har svårt att släppa, så tror jag man kan få äl-sprutor som gör att ägget släpper ... trooor det är så ... men kan inte säga 100 egentligen =P

Är det nått du vill ha ? äl-spruta ...
    Jag ska dit idag kl 18.15! Nervös och förväntansfull, men är rädd att bli besviken om det inte finns nån äggblåsa alls.... jag äter min allra första enkeldos. HOPPAS SÅ! men det är väl ganska vanligt att man faktiskt får Äl av enkeldos?
    Har du ätit enkel eller dubbel? Första kuren? Men hur vet man om maqn har svårt för att få ägget att lossn...? om det är så för mig vill jag såklart ha ÄL-spruta. Har dutagit det nån gång`?
  • Japan87
    helena29 skrev 2010-11-11 13:09:10 följande:
    Jag ska dit idag kl 18.15! Nervös och förväntansfull, men är rädd att bli besviken om det inte finns nån äggblåsa alls.... jag äter min allra första enkeldos. HOPPAS SÅ! men det är väl ganska vanligt att man faktiskt får Äl av enkeldos?
    Har du ätit enkel eller dubbel? Första kuren? Men hur vet man om maqn har svårt för att få ägget att lossn...? om det är så för mig vill jag såklart ha ÄL-spruta. Har dutagit det nån gång`?
    Ok, ja det förstår jag att det är nervöst! Tyckte jag med första gången ...

Jag har ätit en enkelkur, första gången med pergo ... fick ingen äl av det, nu väntar jag in mensen som aaaldrig verkar komma ... =/=/
    Nästa kur som jag ska ta blir antingen 1,5 tablett om dagen i 5 dagar eller så blir det dubbelkur, 2st tabletter om dagen i 5 dagar ... vi får se ...

Det är ju så induviduellt om man får äl av enkel, dubbel, trippel osv ... kan inte svara på vad som är vanligast så, men som det verkar så är det ju många som blir gravida på enkelkurer ... som sagt induviduellt ...
    I mitt fall lär jag inte bli gravid på enkelkur iaf ...

Hur man märker att ägget har svårt att lossna .. jo, när du käkat pergon och går på vul osv ... ca en vecka efter gyn tror du haft äl, ska du göra ett blodprov (är så i dom flesta kommuner iaf), progesteronprov kallas det, på det provet ser man om du verkligen haft äl eller inte .... jag fick göra ett sånt prov 1 vecka efter jag trodde äl ägt rum, men det visade sig att jag inte hade haft nån äl ... värdena på provet var för låga ... ska ligga runt 30 nånstan om man haft bra äl ... vet inte riktigt vad jag hade för värden på mitt prov, men gyn skrev i sms att dom iaf var låga...

Iaf, om det är så att detta är din första kur, enkelkur, så tror jag inte du kommer få sprutor det första du får ...
    din gyn vill nog se först om det endast hjälper med pergo, och så bra kan det ju faktiskt vara =)
    du får fråga din gyn i eftermiddag om sprutorna, så får du säkert ett mer proffsigt svar =P=P

håller tummarna för stooor äggblåsa!!! =) lycka till!
  • sweetgirl89
    kattis123 skrev 2010-11-11 12:40:09 följande:
    Då ska vi testa de med men nä de visar positivt på äl Stickan lossnar ägget 24-36 timmar efter då? Kan ju vara bra att ha sex den dagen och dagen därefter Hur mår du sweetgirl, vilken vecka e du i? Kram
    ja, bättre att ta det säkra före osäkra,, vi körde varannan dag från sista pergotabletten tills positivt ÄL-test, sen hade vi typ inget mer sex på ett tag ;)

jag mår fint tack!! förutom illamåendet, det hade jag aldrig med Elina, men det är det värt :D är i vecka 7 nu! kramar
    ♥Elina 22/1-2010♥BF 3/7-2011♥
Svar på tråden Pergo start imorgon...