helena29 skrev 2010-11-11 13:09:10 följande:
Jag ska dit idag kl 18.15! Nervös och förväntansfull, men är rädd att bli besviken om det inte finns nån äggblåsa alls.... jag äter min allra första enkeldos. HOPPAS SÅ! men det är väl ganska vanligt att man faktiskt får Äl av enkeldos?
Har du ätit enkel eller dubbel? Första kuren? Men hur vet man om maqn har svårt för att få ägget att lossn...? om det är så för mig vill jag såklart ha ÄL-spruta. Har dutagit det nån gång`?
Ok, ja det förstår jag att det är nervöst! Tyckte jag med första gången ...
Jag har ätit en enkelkur, första gången med pergo ... fick ingen äl av det, nu väntar jag in mensen som aaaldrig verkar komma ... =/=/
Nästa kur som jag ska ta blir antingen 1,5 tablett om dagen i 5 dagar eller så blir det dubbelkur, 2st tabletter om dagen i 5 dagar ... vi får se ...
Det är ju så induviduellt om man får äl av enkel, dubbel, trippel osv ... kan inte svara på vad som är vanligast så, men som det verkar så är det ju många som blir gravida på enkelkurer ... som sagt induviduellt ...
I mitt fall lär jag inte bli gravid på enkelkur iaf ...
Hur man märker att ägget har svårt att lossna .. jo, när du käkat pergon och går på vul osv ... ca en vecka efter gyn tror du haft äl, ska du göra ett blodprov (är så i dom flesta kommuner iaf), progesteronprov kallas det, på det provet ser man om du verkligen haft äl eller inte .... jag fick göra ett sånt prov 1 vecka efter jag trodde äl ägt rum, men det visade sig att jag inte hade haft nån äl ... värdena på provet var för låga ... ska ligga runt 30 nånstan om man haft bra äl ... vet inte riktigt vad jag hade för värden på mitt prov, men gyn skrev i sms att dom iaf var låga...
Iaf, om det är så att detta är din första kur, enkelkur, så tror jag inte du kommer få sprutor det första du får ...
din gyn vill nog se först om det endast hjälper med pergo, och så bra kan det ju faktiskt vara =)
du får fråga din gyn i eftermiddag om sprutorna, så får du säkert ett mer proffsigt svar =P=P
håller tummarna för stooor äggblåsa!!! =) lycka till!