• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Jam08

Germany, kör ju immun beh via Dr D i grek och har sprutstart om två v ca. Måste dubbelkolla men vill minnas att han ordinerade mig 10 mg pred fr sprutdg 1. När kör du igång? Jag jfr gärna upplägg. Ang att kortison skulle påverka äggens kval har jag lite svårt att tro då han ordinerar det t alla oss som har div prob. Om det skulle vara dåligt för äggprod skulle man först satt in det bet senare tänker jag.

• hemulen

Jag började spruta i onsdags och hade lite lyckats glömma att jag skulle börja med prednisolon. Fattade ett lite snabbt beslut om att prova ungefär som Miss Cat, d.v.s 10 mg om dagen initialt och sedan ökning. Ska bli spännande se hur det går. Är dock redan förkyld så jag vet inte om jag nu kommer bli mycket sjukare pga prednisolonet och dess verkan på immunförsvaret....

• MissCat

Hemulen: Jag tror inte du kommer bli sjukare av din förkylning. Det är bra att din kropp har reagerat nu på kortisonet, då vet man att det fungerar iaf :) jag fick också en förkylning när jag sprutade och hade hoppats på att få den vid ET men det gick bra ändå :)

Lycka till nu, jag håller mina tummar för er.

• germany
    Hemulen - Härligt med sprutstart! Önskar dig lycka till på kommande VUL, hoppas det visar på fina folliklar.
    Får jag fråga om du medicinerar själv eller på läkares rekomendation?
    Har du några immunologiska sjukdomar?

Miss Cat - Du är för gullig som vill bry dig i oss som ännu inte lyckats. All heder till dig och andra som har lyckats bli gravida, men som ändå fortfarande vill finnas för oss andra. Du / Ni hade lika gärna kunnat "dragit" vidare i eran lycka och lämnat kvar oss i "träsket". Fint gjort att du fortfarande stöttar andra! HjärtaSolig
  • Colourful

Om någon har prednisolon över, så köper jag tacksamt! Vill så gärna prova, har just misslyckats med IVF 5... Har ett försök kvar i trepacket och Carlanderska vägrar skriva ut. :(

• germany
    Colourful skrev 2012-09-02 22:32:02 följande:
    Om någon har prednisolon över, så köper jag tacksamt! Vill så gärna prova, har just misslyckats med IVF 5... Har ett försök kvar i trepacket och Carlanderska vägrar skriva ut. :(
    Kan du inte prova att vända till dig något annat ställe än just IVF kliniken och därmed fråga någon annan läkare som kanske ställer sig lite mera positiv till det hela? Men prova också att puscha på din klinik om att du nu gjort 5 IVF som misslyckats (antar jag) och att du aldrig fått prova stödmedicin i form av Prednisolon. Begär att få diskutera igenom det hela och fråga varför det är stört omöjligt att en gång få prova.
    Jag skrev nyligen ett långt mail till min läkare och jag tror att mina önskningar om stödmediciner nu kommer att gå i uppfyllelse, trots att det varit nej tidigare. Men jag har allergi och framhävde verkligen att i och med att jag valt att leva med flertalet djur så utsätts mitt immunförsvar dagligen för att jobba hårt och att jag därmed ansåg att jag borde vara en lämplig kandidat för att få testa bla kortison.

Om inte annat så kolla i Aten tråden (om immunogiska orsaker) ifall någon ska till Grekland där det är receptfritt.
    Tyvärr kan inte jag hjälpa dig.....men jag har själv fått fin hjälp av andra. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa dig.
    Lycka till med allt!
  • Vårsol

Colourful: Finns receptfritt att beställa från e-apotek, dock inte lagligt. (finns ett företag i UK) Man får fylla i ett formulär att man är frisk etc. och sedan ska en av deras läkare godkänna innan det skickas. 

• hemulen
    germany skrev 2012-09-02 12:53:19 följande:
    Hemulen - Härligt med sprutstart! Önskar dig lycka till på kommande VUL, hoppas det visar på fina folliklar.
    Får jag fråga om du medicinerar själv eller på läkares rekomendation?
    Har du några immunologiska sjukdomar?

Miss Cat - Du är för gullig som vill bry dig i oss som ännu inte lyckats. All heder till dig och andra som har lyckats bli gravida, men som ändå fortfarande vill finnas för oss andra. Du / Ni hade lika gärna kunnat "dragit" vidare i eran lycka och lämnat kvar oss i "träsket". Fint gjort att du fortfarande stöttar andra! HjärtaSolig
    Håller med Germany, vad gullig du är som är här och stöttar och hejar på oss som fortfarande kämpar Hjärta.

Germany, jag har inte just några autoimmuna sjukdomar. Lite pollenallergi men både pappa och farmor har psoriasis och jag är väldigt lik dem så jag tänker att jag kanske harlite anlag från dem. Mest tarjag prednisolon för att jag fått två MA och tänker att OM det skulle bero på något autoimmunt så skadar det inte att försöka. Jag medicinerar helt på eget bevåg. På Akademiska har jag inte träffat någon läkare som varit intresserad av tiläggsmediciner...
  • MissCat

Jag tycker det är självklart att vara med och peppa, jag vet hur jobbigt det är. Vi är alla olika men vi kan absolut dela de erfarenheter vi har med oss i bagaget, alltid kan det gynna någon Solig

Jag var själv glad över att de som blivit gravida fortfarande fanns kvar. Det var tryggt på något vis, man kände igen personerna.

Säger det igen. Håller mina tummar hårt för att det kommer gå vägen för er, sen också för att kunna trycka upp i ansiktet på ivf läkarna att kortison kan hjälpa de som faktiskt har besvär.

Det som intresserar mig mest är att en del av IVF läkarna säger att det inte har någon betydelse om man tar kortison medan någon läkare säger att har man en autoimmun sjukdom så skall man ta det. Det var min diabetesläkare som skrev ut till mig och när jag väl lyckades så frågade min IVF läkare vilken dos jag hade tagit...och då sa hon att det inte hade någon betydelse innan försöket. Oskyldig

Varför kan de inte bara starta en studie här hemma i Sverige så kanske många skulle bli hjälpta av detta.

• Kärlekens gåva
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-21 15:44:07 följande:
    Oj då har jag nog har tur, jag har inte fått några biverkningar alls, trots att jag ätit 20 mg i flera månader.

Hur många gånger har du testat IVF efter att du har ätit dessa tabletter?
Svar på tråden Prednisolon?