• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Hjärtefröjd

En gång, den misslyckades. Sen blev jag gravid naturligt med intralipid, fragmin, tromby och prednisolon.

• Tuvalina
    Hjärtefröjd skrev 2012-09-05 14:13:30 följande:
    En gång, den misslyckades. Sen blev jag gravid naturligt med intralipid, fragmin, tromby och prednisolon.
    Nu blir jag lite nyfiken med... åt du prednisolon hela tiden, alltså utan uppehåll, 20 mg?
    Ni gjorde IVF och den misslyckades och du fortsatte att äta 20 mg prednisolon och sen blev du gravid naturligt?
  • Hjärtefröjd

Jag åt pred när jag sprutade och sen fram till TD. Sen slutade jag och började inte förrän jag helt oväntat plussade. Men då hade jag å andra sidan från intralipid-dropp som balanserad immunförsvaret.

• Tuvalina
    Hjärtefröjd skrev 2012-09-05 14:27:24 följande:
    Jag åt pred när jag sprutade och sen fram till TD. Sen slutade jag och började inte förrän jag helt oväntat plussade. Men då hade jag å andra sidan från intralipid-dropp som balanserad immunförsvaret.
    Okej! Tack för svar! Hjärta
  • Kärlekens gåva
    Hjärtefröjd skrev 2012-09-05 14:27:24 följande:

Pratade med läkaren idag, hon skriver inte ut det då det inte är bevisat att det fungerar så jag får inte det...
  • Cathy

Hej tjejer!
    Ser att ni diskuterar prednisolon...Colourful, jag förstår att du inte bor i Sthlm men jag kan berätta att jag fått prednisolon utskrivet både av en gyn i Sthlm och av min klinik här i Sthlm. Det behövdes lite övertalande på kliniken men jag visade dem bl a den här studien (läs sista sidan!) http://www.hindawi.com/journals/cdi/2012/762541/ . Det finns även andra studier -  kolla på pubmed.com. Och kom ihåg - man kan ofta övertala läkare om man tror tillräckligt på sin sak.

Det finns även studier som visar att fragmin kan öka chansen efter ET/FET. Kolla på pubmed.com - fragmin ivf som sökord.

Colourful; jag köpte prednisolon när jag var i Aten och har säkert några paket över till dig om du vill prova. inboxa mig om du vill Flört 

Stor kram på er alla {#emotions_dlg.flower}

• germany
    Cathy - När började du med kortison i förhållande till IVF och hur såg din dosering ut?
    Jag är fortfarande tveksam om det kan räcka att börja med Prednisolon några dagar innan ÄP eller om det är vettigare att börja vid sprutstart?
    Har fortfarande inte fått något grepp om hurvida kortison kan påverka folliklarna om man börjar vid just sprutstart.
    Samtidigt som jag tycker det känns lite sent att börja vid ET.

Jam - Har för mig att Dr D ofta inte vill sätta in Prednisolon ganska sent, stämmer det? Eller ordinerar han olika beroende på vilka sjukdomar hans patienter har, dvs han anpassar medicinering för var och en och att det därmed kan se helt olika ut från person till person?
  • germany

Jam - Tryckfelsnisse har varit framme! Menar att Dr D sätter in kortison ganska sent?

• Cathy

germany; Dr D tycker man ska börja sent med kortison och inte ta det länge. Han vill att man börjar sent för annars har det inte samma kraft om man kör det väldigt länge innan. Men jag tog pred av och till hela våren och 5-10mg i minst 4 veckor innan jag började spruta. Man kan ha antikroppar i äggen som gör att det blir dålig befruktning (vilket vi hade de tidigar försöken) och därför ville jag testa pred men jag vet ju inte om det som gjorde att äggen blev finare än nån annan gång. Dels säkert tack vare pred men även fler sprutdagar.

• germany

Tack Cathy , jag undrar om du då tog kortison även under sprutperioden eller om du då hade uppehåll fram tills ÄP?

Jag har inga problem att börja med kortison, men den enda fundering som faktiskt inte kan sluta gnaga i mig om & om igen är om det verkligen är bra just för äggens kvalite när folliklarna börjar växa till sig rejält när man påbörjar hormonbehandling. Tänker som så att läkare är ju ändå läkare och varför rekomenderar dom inte kortison förrän vid ÄP oftast och inte tidigare? Någon som har fått förklaring från sin läkare ang. detta?

Jag har fått tagit del av andra som tagit kortison tidigare på inrådan av IVF kliniker i Sverige och jag är mest inne på ett upplägg som jag tycker bäst om, men då är det med från sprutstart som jag ska ta kortison....törs jag eller ska jag ändå göra som min klinik säger?
    Att fråga min klinik är ingen större mening för jag vet att de vill sätta in Kortison först vid ÄP / ET.

Jag kan diskutera detta i oändlighet, tror jag Flört. Men det är ju en prednisolon tråd så jag diskuterar gärna vidare med er som har någon input att ge tills jag är framme vid mitt beslut. Alla synpunkter är välkomna.

Svar på tråden Prednisolon?