• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • EnAnka

Har ingen aning om huruvida det finns några regler kring det men jag hade inte tyckt det var några problem om jag bara var förkyld. Skillnad om jag hade legat inlagd med  någonting allvarligt eller så, men inte brukar jag få svårt att prata när jag är  förkyld. Det skulle väl vara att säga "m" som kan bli svårt.:)

• studentbruttan29

Ja, jag tycker det är helt okej..du är ju inte döende precis..du är förkyld och de vill ha DIN VÄRDEFULLA ÅSIKT. jag skulle ta det som en komplimang att de vill ha instruktioner. Men det är väl jag det.

• carbe

Jag tycker det är ok om det är ett akut läge och dom på jobbet måste veta. Sen beror det ju på vad man är för sjuk..... Jag kan tycka att eftersom du orkade sitta vid datorn och svara på mailet, så kunde du väl lika gärna givit några intruktioner. Det hade jag gjort i allafall....

• eec82

till mig ringer de ibland även nu som mammaledig om det är något de undrar över. Tycker inte de är några problem alls. Spec inte då jag är sjuk, är ju hemma å är jag klar i huvudet å orkar hjälpa till gör jag det. Har ju iaf sjuklön.

Men på min semester får de absolut inte ringa. Då vill jag misann vara ledig.

• NiXxI

Måste ju hålla med om att om du trots din kraftiga förkylning faktiskt orkar svara på mail vid datorn, ja då hade du ju likväl kunnat svara i telefon. Förstår inte hur det kan irritera dig att de värderar din kunskap och åsikt?
    Låter mer som om du har annat bakom din irritation, kanske du inte trivs på din arbetsplats? 

jahapp
  • Pickeli

Ja jag tycker det är helt okej, jag anser att de ansvar man har på jobbet har man även när man är sjuk till viss del. Du får ju lön för att vara sjuk av ditt arbete och då tycker inte jag det är fel att ställa upp så gott man kan. Orkar man inte ta tag i det så får det lösa sig ändå. Men jag skulle aldrig neka att hjälpa till att lösa problemet "bara för att"

Är man på semester tycker jag det är en annan femma. Men inte när man är sjuk eftersom det inte är planerat.

Google it!
  • Birgitta2

Är jag sjuk kan det bli ett jäkla ringande. Och självklart ställer jag upp. Prata i telefon klarar väl de flesta när de är förkylda - om man inte har 40 graders feber. Själv vill jag inte komma till jobbet och det är kaos pga att jag varit borta. Så hellre att nån ringer och frågar och det blir rätt, än att jag får ta flera dagar för att röja upp i kaoset.

• nica83

Det är ju inga problem om jag bara är förkyld, sen kanske de inte behöver ringa och väcka mig utan då ringer jag upp när jag sovit klart.

Bra att tänka på: det samtalet kommer inte påverka ditt tillfrisknande och du får dessutom ett bättre arbete utfört av din vikarie = mindre saker du behöver rätta till när du väl är frisk igen.

- Lycklig mamma till J -
  • BuoBä

När jag jobbade som lärarvikarie för några år sedan fick man alltid telefonnumret till den ordinarie läraren när man blev inringd. Det kändes ju lagom kul att ringa upp en sjuk person kl 7 på morgonen, men hur skulle man annars veta vad man skulle göra??

Nog för att rektor och kollegor finns på plats, men de vet väl inte exakt vad du hade planerat för just de här lektionerna?

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???