• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • VirrigaVerna

Svår fråga TS.
    Mig får de ringa även om jag är sjuk om det finns ett verkligt behov av det.
    Vi har det förhållningssättet att de hör av sig om det är absolut tvunget inte annars. Är det akut är det mobilen som gäller annars brukar det tas via mailen.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Lavish

Oj jag hade nog inte reagerat alls så. Jag hade nog tyckt det kändes bra att få lämna instruktioner till den som skulle fylla min plats så att allt gick bra. Strikt så har du väl rätt, är du hemma så är du hemma. Men... jag hade nog inte tagit det så.

• chokladmamma

Jag hade hjälpt till i den mån jag kunnat och orkat, är viktigt att saker flyter på även när man är borta. Men om jag hade tyckt att man ringt mig om skitsaker hade jag sagt det på en gång

• Kinne79

Har bara läst TS. Jobbar också som lärare och var borta hela förra veckan + två dagar veckan innan i influensa. Jobbet ringde ca 1gång per dag. För att fråga om instruktioner, hur jag mådde, om jag kom nästa dag m.m.
    Läraryrket är ju lite speciellt iom att man behöver vikarie varje minut man är borta så jag ser inget fel i att de ringde så ofta. Vi pratade ju högst 5 min varje gång.

• Minli

Jag har ett jobb där vi är många med samma arbetsuppgifter så det finns alltid någon annan att fråga om det är nåt en vikarie undrar över. Så jag skulle bli irriterad om någon ringde hem för det vore helt onödigt, om inte det är nåt som handlar om mig personligen t.ex. om jag kan byta skift med någon veckan därpå...

Min man har däremot ett jobb där det inte är möjligt att ta in vikarie eftersom det skulle ta veckor för någon att sätta sig in i hans arbete. Så hans telefon ringer oavbrutet oavsett om han är sjuk, har semester eller är pappaledig. Ofta vill de att han ska göra nåt och sedan skicka det på mail. Själv hade jag blivit skitsur om jag hamnat jobba hemifrån på semestern, men han tycker det är trevligt att hans arbete uppskattas och är viktigt.

• Miss Cee

Själv hade jag snarare på eget bevåg talat om för den som tog sjukanmälningen att det är ok att ringa mig för instruktioner, och att jag svarar om jag kan.

det är givetvis inte ok att ringa en gång i timmen eller skicka hem uppgifter osv, men jag tycker att det är rätt normalt att man låter en vikare/någon som måste ta ens uppgifter få en möjlighet att ställa frågor och få kortare instruktioner. Om inte annat så för att det lär underlätta för MIG när jag sedan kommer tillbaka och ska ta över igen.

Annars har man ju alltid möjligheten att själv skriva ihop något och mejla in...

• Fru U

Det finns uppgifter på mitt arbete som bara jag kan berätta om och om jag inte skulle svara kan det innebära att ett flertar personer står stilla utan att kunna jobba (det är osannlikt men skulle kunna ske).

Men jag räknar med att det är i nödfall som de ringer och då skulle jag också svara om bara hjärnan är tillräckligt pigg.

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • SanningKonka

Allt handlar om pengar. Har jag tillräckligt betalt för att bli störd privat oavsett om jag är sjuk eller inte. Sedan borde det ligga i ens egen intresse att det går bra för företaget. Inget företag - inget jobb.

• t0va

Min sambo fick skit för att han inte svarade på mail som kom kl 8 på morgonen när han var sjuskriven för krisreaktion pga. svår förlossning. Han fick också skit för att han pga. att han inte svarade på mailet förrens på eftermiddagen och att han hade åkt ifrån stan så han inte kunde komma in på ett möte dagen efter. 

Då hadlade det inte om att han var oersättlig utan en struntsak som chefen ville få fixat. Riktigt dålig stil tycker jag.

Sen om man är lärare så kanske det kan vara lämpligt att ge instruktioner till vad som ska göras på ett eller annat sätt, men stå i jour hela dagen tycker jag inte man ska behöva göra, och allt är efter den förmåga man har. utslagen i migrän så lär man inte ha så mycket förmåga att ge en massa instruktioner.  

• Sommarlöv

Har inte läst hela tråden, men TS jag förstår om du blir stressad. Jag avskyr att bli kontaktad av jobbet de få gånger som jag är sjuk. Jag får alltid så dåligt samvete då, och kommer tillbaka lite tidigare än vad som egentligen hade varit bra.

Kan det inte finnas någon form av plan för vikarier, som kan användas når någon är sjuk?

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???