• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • Ellie86

Jag måste nog säga att jag hade inte heller blitt så glad om jobbet ringde mig när jag låg sjuk. Hur sjuk eller ej jag nu är.

Är man hemma från jobbet, så är man hemma av en anledning. Jag kan förstå om det är kris, men i första hand får man ju prata med de kollegor som är på plats och är friska å krya.

Så jag håller med dig, ts, jag tycker inte att det är helt rätt att ringa när man är sjuk. Min makes jobb ringer honom jämt när han är sjuk, jag menar hade han orkat så hade han ju vart på jobbet liksom! Han brukar inte svara, då detta händer JÄMT!

Jag är väldigt snäll av mig och ser jag att jobbet ringer när jag är hemma å är sjuk så brukar jag svara... MEN jag tycker det är irriterande. Jag arbetar inte på ett jobb där det gäller liv eller död. Inte tusan sitter jag å ringer mina kollegor så fort jag undrar över något och denna är sjuk! Är man sjuk orkar man inte jobba, å då ska man inte störas hemma heller.

Å vad gäller att jobbet betalar när du är sjukledig, vafan, det är deras SKYLDIGHET.

Jag förstår dig till hundra! Speciellt när du har lämnat instruktioner tidigare.

• Ingiz

Jag arbetar själv som pedagog och jag skickar alltid vikarieinstruktioner till vår sekreterare när jag är sjuk. Jag är ju ändå uppe för att sjukanmäla mig och då kann jag passa på att slänga ihop några vik.intruktioner. Jag ser det som att jag ser till att eleverna slipper lida för att jag är sjuk och att verksamheten kan flyta på relativt smärtfritt. Är jag inlagd på sjukhus eller så sjuk att jag inte kan vara uppe så kan man ju inte skicka instruktioner - men det är ju inte ofta det är så.

De behöver ju inte vara jätteutförliga bara att någon kan genomföra dem utan alltförstora problem.

Sedan kan jag tycka att det var dumt att vikarien ringde dig när du redan meddelat sekr. och rektorer att du lämnat lösa instruktioner till kollegor och sagt att du inte ville bli störd. I värsta fall får man väl hitta på något helt annat som vik. och skriva till dig vad man gjort så du får knyta ihop det hela på något sätt när du kommer tillbaka.

Sedan kan jag ju tycka att om dina chefer är orolig för att du tar mycket ansvar och inte kan varva ner så kan de låta bli att kontakta dig. Det kanske var så att vik. frågat kollegorna och de gett henne/honom ditt nr för de kände att de inte visste. Bara för att de gör på ett sätt när det ska komma en vik. betyder inte det att de är pigga på att du använder dig av samma sätt. Alla kanske har sagt att de inte vet vad du vill att vik. ska göra. Dubbelmoral - ja, men så funkar det tyvärr ofta.

Krya på dig!

• studentbruttan29
    MrsMommy skrev 2010-10-19 11:57:33 följande:
    Jag är mest överraskad att alla tycker att man ska jobba trots att man är sjuk. Ingen lön = inget jobb, eller? Är alla så superlojala mot sina arbetsplatser?
    Hur menar du då, jobba? 

Hur långt tid hade samtalet tagit? 8 tim? 
  • lillabebben

Oj, är jag sjuk så innebär det en massa jobb med instruktioner till vikarier och ibland även kontakt med en del elever. Undervisningen måste ju fortsätta även om jag inte är där och det är ju omöjligt för en vikarie att veta vad h*n ska göra på mina lektioner. Tycker det är helt ok, annars blir det ändå en massa merjobb för mig när jag kommer tillbaka och eleverna måste ta igen det de missat. Är gymnasielärare men det bör väl vara så även för de som jobbar med yngre barn?

• Madeleine 86
    MrsMommy skrev 2010-10-19 11:51:58 följande:
    Fast jag hade ju mailat mina instruktioner till hela mitt arbetslag, duger inte det? Och jag planerar inte alltid mina lektioner i förväg, jag lämnar fritt spelrum till vikarien att improvisera ihop en lektion. Enligt facket ska jag inte planera lektioner jag inte ska hålla....
    Problemet är ju att som lärare har man ju ofta någon form av framförhållning. Det är sällan lektioner är fristående utan de olika momenten hänger ihop med varandra. Om en vikarie bara ska gå in och "improvisera" utan att veta vad klassen arbetar med och var du har för mål med närmaste tiden så blir det bara tidsuppfyllnad. Jag är själv utbildad lärare vilket innebär att jag har kunskap att utifrån kursplanerna lägga upp undervisning mot målen. Men de målen är långsiktiga och inget som jag kan lägga upp enskilda vikariatpass utifrån. Därför behövs det nästan alltid någon form av uppdatering när man som vikarie går in. Hur utförliga direktiv som behövs beror ju helt enkelt på hur långt i förväg vikarien blir inringd. Ofta blir man inringd med 30 minuters framförhållning vilket gör det svårt att planera något alls. Då kan det vara bra med tydligare direktiv. Finns det någon timme till förberedelse räcker det med en kort brief på vad som gjorts sist och ungefär vad du vill att de ska ha med sig från lektionen så kan vikarien själv planera tillvägagångssättet.

Huruvida det är din skyldighet eller inte beror väl i dagsläget på vad man har förinställning till jobbet. Ser man jobbet som separata arbetsuppgifter som görs i utbyte mot pengar är din reaktion inte särskilt konstigt. Problemet är väl att lärare ofta förutsätts intressera sig för och engagera sig i eleverna kunskapsutveckling. Själv anser jag att om man nu ska bli lämnad helt i fred när man är lite hängig så borde vi kunna skära ner väsentligt på sjuklön. Då får man väl klara sig utan lön också.
  • M C

Jag brukar få lite lösa instruktioner när jag sjukvikar för lärare. Lite stort bara vad som ska går igenom. De brukar mejla varandra och sen berättar närvarande lärare för mig.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Mullet

Kanske inte 8 timmar, men det är ju en påbörjad halvtimme, då kanske man kan få lön för den? Eller? Skrattande

• MrsMommy
    Ingiz skrev 2010-10-19 12:00:24 följande:
    Jag arbetar själv som pedagog och jag skickar alltid vikarieinstruktioner till vår sekreterare när jag är sjuk. Jag är ju ändå uppe för att sjukanmäla mig och då kann jag passa på att slänga ihop några vik.intruktioner. Jag ser det som att jag ser till att eleverna slipper lida för att jag är sjuk och att verksamheten kan flyta på relativt smärtfritt. Är jag inlagd på sjukhus eller så sjuk att jag inte kan vara uppe så kan man ju inte skicka instruktioner - men det är ju inte ofta det är så.

De behöver ju inte vara jätteutförliga bara att någon kan genomföra dem utan alltförstora problem.

Sedan kan jag tycka att det var dumt att vikarien ringde dig när du redan meddelat sekr. och rektorer att du lämnat lösa instruktioner till kollegor och sagt att du inte ville bli störd. I värsta fall får man väl hitta på något helt annat som vik. och skriva till dig vad man gjort så du får knyta ihop det hela på något sätt när du kommer tillbaka.

Sedan kan jag ju tycka att om dina chefer är orolig för att du tar mycket ansvar och inte kan varva ner så kan de låta bli att kontakta dig. Det kanske var så att vik. frågat kollegorna och de gett henne/honom ditt nr för de kände att de inte visste. Bara för att de gör på ett sätt när det ska komma en vik. betyder inte det att de är pigga på att du använder dig av samma sätt. Alla kanske har sagt att de inte vet vad du vill att vik. ska göra. Dubbelmoral - ja, men så funkar det tyvärr ofta.

Krya på dig!
    Jag kan ju tillägga att vi oftast inte får någon vikarie, och då måste vi ändå ställa in lektioner eller lösa det med andra pedagoger som t.ex. tar större grupper.
    Naturligtvis brukar jag kasta iväg ett mail till arbetslaget, precis som jag gjorde den här gången, men det handlar mer om sunt förnuft, och det kan väl ändå inte vara något so arbetsgivaren kan kräva, eller?

Tack!
  • MrsMommy
    M C skrev 2010-10-19 12:04:15 följande:
    Jag brukar få lite lösa instruktioner när jag sjukvikar för lärare. Lite stort bara vad som ska går igenom. De brukar mejla varandra och sen berättar närvarande lärare för mig.
    Precis så som jag hade gjort! Ändå ringer de!
  • MrsMommy
    lillabebben skrev 2010-10-19 12:03:43 följande:
    Oj, är jag sjuk så innebär det en massa jobb med instruktioner till vikarier och ibland även kontakt med en del elever. Undervisningen måste ju fortsätta även om jag inte är där och det är ju omöjligt för en vikarie att veta vad h*n ska göra på mina lektioner. Tycker det är helt ok, annars blir det ändå en massa merjobb för mig när jag kommer tillbaka och eleverna måste ta igen det de missat. Är gymnasielärare men det bör väl vara så även för de som jobbar med yngre barn?
    MÅSTE det verkligen det? Överlever inte eleverna en lektion med mindre meningsfullt innehåll? Kanske är annorlunda på gymnasiet, men jag är helt övertygad om att mina elevers chanser att nå målen i grundskolan inte påverkas av en lektion utan vikarieinstruktioner...
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???