• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • Mjolle

Hade jag varit förkyld hade jag självklart svarat i telefon eller mailat så mycket jag behövde.

Jag behövs på min arbetsplats och jag har ett starkt intresse av att verksamheten funkar även när jag är borta.

• Kan inte bli bättre än såhär

jag har ett intresse i att mitt arbete fungerar bra oavsett om jag är på plats eller ej och det har ingenting med att vara duktig att göra. I detta fallet så hade det varit en självklarhet att prata med vikarien för att sätta in den i hur det vanliga upplägget brukar vara för att underlätta för alla. Men vill man vara fyrkantig så gör man precis som i ts.

• LabLover

Nu har jag ett sådant jobb att det inte sätts in någon vikarie när jag är borta men om jag hade det så hade jag nog gärna svarat på några frågor för att få verksamheten att flyta tills jag var tillbaka. Förutsatt att jag var i skick att svara i telefon. I mitt fall ett rent hypotetiskt svar dock.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & en bulle i ugnen ♥
  • Leoella
    MrsMommy skrev 2010-10-19 11:38:30 följande:
    Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????
    För mig är det SJÄLVKLART att man kan bli uppringd och också ge instruktioner även om man är sjuk! Det är för mig fullständigt normalt och naturligt. Så gör jag och mina kollegor om så krävs. Så har det varit på samtliga arbetsplatser där jag arbetat. Däremot kan det ju inte vara så att den sjuke hemifrån ska tvingas "lära upp" och ge direktiv till en vikarie i detalj. Det ska i så fall handla om specifika frågor som bara du kan svara på. Kan chefen eller kollegor "lära upp" så bör väl den sjukskrivne kunna få vara ifred.

De gånger jag tycker det är fullständigt olämpligt att ringa en sjukskriven om jobbfrågor är dels om det handlar om utbrändhet, depression, en mycket svår fysisk diagnos, sjukskrivning pga sorgereaktion och dylikt.
    Däremot tycker jag det är lämpligt att ringa även dessa personer, men i ett annat ärende; att tala om att man bryr sig, tänker på personen och visa sitt deltagande.
  • Niiskuneiti

TS - jag förstår att du kan känna dig stressad! När man är hemma och är sjuk vill man inte behöva ta tag i jobbet OCKSÅ.

Är lärare själv, har inte det här problemet riktigt då jag brukar försöka förbereda om jag kan. Tycker det för min egen del är för jobbigt om det inte är uppstyrt. Men om du inte tycker det så har du all rätt att slippa bli störd.

• sherlock

Jag arbetar som lärare i england och här får rektorn eller någon annan på skolan inte kontakta en när man är sjuk. Undantag om man lämnat medelande till rektorn eller annan anställd att ringa tillbaka. Annars kan det visst ses som trakaserier att störa en som är sjuk.

Så här ser det ut:
    Man ska ringa själv till rektorn mella 07:30 och 08:00 och lämna medelande om sjukanmälan.

Sedan ringer man sin avdelnings chef för att ge intruktioner om lektioner för ev vikarie.

Sedan ska man visst ringa igen på eftermiddagen och ge besked om man är frisk nog att jobba nästa dag eller ge ett datum eller dag då man återkommer till jobbet.

Så man måste alltså ge instuktioner om vad som ska undervisas av vikarien men annars får man vara ifred

• Kinsale

Nja, jag förstår TS men håller inte med fullt ut. Jobbar som lärare och jag brukar hänvisa till min planering - med nån liten justering, kanske. Just det där att ha en planering tycker jag personligen är skönt just när det gäller vab eller om jag blir sjuk själv - jag slipper att ge instruktioner samtidigt som jag vet att eleverna gör (ungefär iaf) det jag tänkt att de ska göra. Jag ser det inte riktigt som om jag gör jobbet en tjänst - jag gör mig själv en tjänst genom att hålla koll, för annars blir det gärna rejält mycket merarbete när jag väl är tillbaka.

• PetraCecilia

...och sen undrar man varför man inte får löneökning och en massa förmåner...tänker jag när jag läser ditt inlägg. Det är väl klart att man svarar om någon ringer. Jag stänger telefonen om jag sover, men om någon behöver få tag på mig så är det helt självklart att man svarar eller ringer tillbaka.

Löpande bandet finns inte mer, ingen kan ersättas rakt av någonstans idag.

• Havsluft

Om jag är sjuk tas det inte in någon vikarie. Och jag vågar nog påstå att ingen på mitt jobb ens skulle komma på tanken att ringa hem till någon som är sjukanmäld. Det behövs helt enkelt inte. Så OM det ändå skulle ske någon gång, så skulle jag nog bli mer förvånad än irriterad och sedan svara på frågorna. Men principiellt så tycker jag nog att man bör få vara ifred när man är sjuk, om det inte är jätteviktigt.

• Atamon
    MrsMommy skrev 2010-10-19 13:17:18 följande:
    Tack!

Misstänker att det finns gott om "duktiga flickor" här som gärna alltid vill göra sitt bästa och riskerar att bli sjukskrivna pga stress.... Jag vill inte hamna där, det är därför jag försöker sätta ner foten!

Det har nu framkommit att det inte alls är sekreteraren som lämnat ut mitt nummer, troligtvis är det någon i arbetslaget. Har tagit upp det där och det kommer att diskuteras vidare.
    Så kan det nog vara, duktiga i att de riskerar att bli utbrända alltså. Om det är så att man inte kan slappna av för att jobbet ringer, att tankarna på en gång snurrar i gång på jobbet då och man inte kan vila, då ska man nog "sätta ner foten". Men för många av oss är det inga problem att svara på något jobbsamtal om det är så att de behöver ytterligare instruktioner (antingen för att de inte kan tänka själva eller för att något verkligen är oklart) för jag förutsätter att de inte bara ringer bara för att. Men känner man sig verkligen störd, att det är ett verkligt problem och det upptar en stor del av ens tankeverksamhet då ska man nog ta upp det på arbetsplatsen för gemensam policy och sedan nog också fundera över hela sin arbetssituation.
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???