• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • asfaltsbarn

Kul att höra att det inte bara är jag som blir uppringd hemma! Jag kör skolbuss, jag har haft telefonkontakt med en av mina arbetskamrater, när jag hade kräksjukan, han tyckte inte det var trevligt att höra mig kräkas, men det var ju bara jag som visste var barnen bodde. Önskar att jag hade ett jobb där jag fick vara sjuk i lugn och ro..

• WhiskeyRiver

På mitt jobb finns inte ens alternativet att inte bli störd- oavsett om semester, sjukdagar, begravning eller what ever. Jag reagerar inte ens över det, det liksom bara är så.

Hade jag ringt en kollega för instruktioner och blivit avsnäst hade jag nog suttit som en fågelholk i tio minuter. Minst. 

• In your face
    Birgitta2 skrev 2010-10-19 11:47:30 följande:
    Är jag sjuk kan det bli ett jäkla ringande. Och självklart ställer jag upp. Prata i telefon klarar väl de flesta när de är förkylda - om man inte har 40 graders feber. Själv vill jag inte komma till jobbet och det är kaos pga att jag varit borta. Så hellre att nån ringer och frågar och det blir rätt, än att jag får ta flera dagar för att röja upp i kaoset.
    Precis så. För mig är det också betydligt jobbigare att komma tillbaka till kaos än att ta några samtal när jag är hemma sjuk...
    Dagens FL-citat: SD har fått en Hovmästar roll
  • Mammatilltvåprinsar

Jag är lärare och har fixat en utförlig vikariepärm som finns i klassrummet. Skulle de ändå behöva ringa och jag bara är förkyld är det helt ok. Två gånger på mina sju år dar har jag bett dem låta bli. En gång när jag hade magsår pga jobbet och en gång när jag hade havandeskspsförgiftning och mitt blodtryck inte fick gå upp. Där går min gräns.

• MymlanMy
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-10-20 07:27:24 följande:
    Jag är lärare och har fixat en utförlig vikariepärm som finns i klassrummet. Skulle de ändå behöva ringa och jag bara är förkyld är det helt ok. Två gånger på mina sju år dar har jag bett dem låta bli. En gång när jag hade magsår pga jobbet och en gång när jag hade havandeskspsförgiftning och mitt blodtryck inte fick gå upp. Där går min gräns.
    Vilken bra idé med vikariepärm!
  • Shelti

Jo, jag tycker att det är ditt ansvar som lärare att ha några instruktioner för vikarien. Det är ändå du som har ansvar för barnens inlärning. Tyvärr.

Jag brukar få ett mail med instruktioner eller så har läraren i fråga lämnat instruktioner då h*n sjukskrev sig.

Kan se ut såhär typ:
    8:00-8:45 Matte, s 7-10 Kolla läxan
    9:00-945 svenska, ge läsläxa s 15 och skriv uppsats om höstlovet
    10 MNK kapitel 17 om grävlingen, läs igenom och gör arbetsboken
    OBS rastvakt
    11 Bild fortsätt på självporträtt och snabba får rita fritt
    12 mat (matsalen finns i källaren)
    12:15-13:00 Innegymnastik med bollar, eleverna får kasta bollar över nätet och leka tafatt
    Slut

Och jag brukar skicka mail.sms eller skriva ett brev efteråt och berätta hur dagen gått. För att läraren ska kunna kolla vad vi gjort och för att läraren ändå har ansvaret för elevernas inlärning. För jag som vikarie kan omöjligen se helheten med elevernas inlärning.  

• Shelti

Men jag har inte hittills ringt hem till nån har frågat kollegorna istället. Tycker inte att den sjuka ska störas i onödan

• JanetR

Jag hade inte heller mejlat eller svarat i telefon. För sådant ska redan finnas på arbetsplatsen klart. För är jag hemma sjuk så är jag, annars kan jag lika gärna få betalt för att lämna instruktioner å arbeta hemifrån.

• augustisten

Jag jobbar på en liten arbetsplats och kan även behöva arbeta lite hemifrån - maila eller så - när jag är sjuk eller vabbar. Brukar sätta upp det på mitt flexkonto i så fall.

Det har även hänt att jag fått störa en person på ett företag vi sammarbetar med då han var sjuk. Det var bara han som kunde svara på mina frågor och vi hade en akut situation. Det var inga problem med honom, men kändes förstås dumt för mig.

Är jag så sjuk att jag inte kan hjälpa till är det ju en annan sak, men det har aldrig hänt mig hittills.

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???