• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • Malin 72

Har haft precis samma problem på min förra arbetsplats! Och NEJ, tycker inte det är ok! Blev sjukskriven för stress och de hetsringde från jobbet, administratör, rektor, vikare, you name it! Dessutom skulle JAG göra upp en plan för vikarien! Logiskt när man är hemma för att man är sönderstressad! Det är skolans värld det =(

• bumsis mamma

De får gärna ringa,men då vill jag ha de där 20% som jag förlorar när jag har sjukpening....Är man sjuk så är man.De kan ringa men jag lägger inte ner några ansträngningar på att hjälpa då jag inte stannar hemma för skojs skull...

• Tangent

Där jag jobbar är det självklart att man ger instruktioner om något måste göras när man är borta eller om det är möten som man skulle varit på. Men det mesta av mitt jobb blir liggande om jag är borta kortare tid.
    Tycker inte det är konstigt att du får frågan om du är hemma och förkyld.

• peolexa

Men alla ni som tycker att man ska jobba hemifrån trots att man är sjuk: ska man inte ha lön då också? Eller tycker ni faktiskt att det är rimligt att man jobbar hemifrån när man är sjuk ändå? Volontärarbete? För det kan inte ingå i någons arbetsbeskrivning att man ska behöva jobba när man är sjukskriven. Ingen ställer väl upp på det, med en enkel lärarlön? (och nej, jag själv tjänar inte ett dugg bättre, därför förstår jag till fullo att man inte vill ställa upp).

• PSMalin
    peolexa skrev 2010-10-21 20:09:23 följande:
    Men alla ni som tycker att man ska jobba hemifrån trots att man är sjuk: ska man inte ha lön då också? Eller tycker ni faktiskt att det är rimligt att man jobbar hemifrån när man är sjuk ändå? Volontärarbete? För det kan inte ingå i någons arbetsbeskrivning att man ska behöva jobba när man är sjukskriven. Ingen ställer väl upp på det, med en enkel lärarlön? (och nej, jag själv tjänar inte ett dugg bättre, därför förstår jag till fullo att man inte vill ställa upp).
    Men att ge instruktioner till en vikarie via telefon eller mail tar kanske 10 minuter. Kan man inte kompa ut dem minutrarna en annan gång i så fall om man inte kan offra den tiden för eleverna.
  • mamma till 2 frön
    peolexa skrev 2010-10-20 21:15:53 följande:
    Du måste förstå att läraryrket är precis som mitt sjuksköterskeyrke - ett kall! Att vara sjuk är inte en ursäkt för att inte jobba! Lön? Det behöver man väl inte ha? Du måste ju OFFRA ditt eget liv för barnens skull, det förstår du väl? Flört

Är så trött på att man inte förväntas ha något eget liv inom vissa yrken.
    Ja, tänk visst är det så... ett kall... hur många gånger har man inte hört denFlört. Var glad du inte blir påhoppad om 10 veckors semester oxå (Behöver väl inte tillägga att de extra veckorna är inarbetad tid.. nä... förmodligen!). Jag var föräldraledig för inskolning av mitt ena barn på dagis då de ringde hem 10 minuter innan lektionen började och undrade vad de skulle göra... i mina ögon är det respektlöst mot de som är hemma att begära att man dessutom ska sköta sitt arbete. Jag återupprepar mig igen, arbetslaget har till uppgift att ha koll på vad som ska göras och det måste finnas en pedagogisk planering som grund för arbetsområdet. Dessa två ligger som grund för hela undervisningen under de dagar jag är frånvarande numera och det funkar fin, fint.
    Ps En pedagogisk planering innehåller bl.a mål vi arbetar mot, hur vi praktiskt kommer att arbeta, när barnen har nått målen alltså en långsiktig arbetsbeskrivning. Vet man inte hur man ska följa dessa bör man först få information om detta innan man blir vikarie, för det är inte förvaring vi sysslar med. 
  • Fru U

Men att någon KAN lösa situationen utan att prata med den sjuka/sjuke innebär ju inte att det blir den bästa lösningen eller ens en bra.

Jag skulle inte bli jätteglad men jag skulle acceptera om mitt jobb ringde och frågade något som bara jag kan svara på.

Som jag skrivit innan skulle jag inte tycka det var okej om jag var nyopererad eller så men de skulle inte ringa i det läget heller, utan då hade de löst det så bra som det gick ändå.

Saken är den att jag inte blir stressad över att de ringer och det är nog det som är det viktiga i den här frågan. Blir man stressad så ska man naturligtvis inte störas.

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Stinky
    PSMalin skrev 2010-10-21 20:34:27 följande:
    Men att ge instruktioner till en vikarie via telefon eller mail tar kanske 10 minuter. Kan man inte kompa ut dem minutrarna en annan gång i så fall om man inte kan offra den tiden för eleverna.
    Varför ska man göra det när man är sjukskriven, menar du? Om DU känner att du vill göra det, är det väl helt upp till dig att göra det också. Din arbetsgivare uppskattar säkert ditt tänk. Drömmer Men det är inget som ska tillämpas systematiskt av arbetsgivaren. Det finns en anledning till att en sjukskrivning är just en sjukskrivning, och det är för att arbetstagaren ska kunna kurera sig från sjukdom utan att behöva ha sitt arbete i åtanke.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Ljushuvud

Har bara läst ett par inlägg, men ser tydligt vad de flesta anser,,

Visst, det är inte konstigt att arbetsgivaren känner att de "måste" ringa för att få verksamheten att fungera som vanligt.

Min lilla twist på det hela är att arbetsgivaren har misslyckats om man inte klarar sig utan en person som är hemma i ett par dagar!

Det är ju faktiskt inte tillåtet att arbeta när man är sjukskriven! Låter säkert byråkratiskt i mångas öron, men om man hårddrar det så finns det en potentiell risk att den sjukskrivne inte blir berättigad den ersättning som han/hon borde få. Arbetsgivaren har ju knappast tänkt sig att betala ut lön för den aktuella konsultationen?!

Givetvis skall man alltid försöka hjälpa till, även om man är sjuk så skall man försöka och arbetsgivaren måste vara både ödmjuk och förstående! Vill eller orkar den sjukskrivne inte hjälpa till så är det helt ok!

Det finns något som fint kallas för "risk management". D.v.s man lägger inte alla äggen i samma korg.

• Ramborg

Ni lärare är verkligen inte de enda som förväntas ställa upp 100%. Jag har ofta blivit uppringd av kunder både kvällar och helger och semestrar och det är såklart jobbigt men sånt man får tåla. Alla där jag jobbar måste uppge telefonnummer där man kan nås om det blir kris under semestern. Det är fullständigt normalt att man förväntas lösa sånt som vikarieinstrukrioner etc. Däremot självklart inte lägga flera timmars jobb när man är hemma sjuk. Men såpass mycket ansvarskänsla får man väl ha att man hellre lägger några minuter på att underlätta för kollegorna, hellre än att sitta och surfa... Känns lite ogint faktiskt, att kräva lön för 10-30 minuters "damage control".

• Ljushuvud

Jag tycker att "ansvarskänslan" skall vara klart mycket tydligare lagd på arbetsgivaren! Men givetvis skall man själva försöka hjälpa till...

• mamma till 2 frön
    Ramborg skrev 2010-10-22 10:02:09 följande:
    Ni lärare är verkligen inte de enda som förväntas ställa upp 100%. Jag har ofta blivit uppringd av kunder både kvällar och helger och semestrar och det är såklart jobbigt men sånt man får tåla. 
    Där skiljer vi oss . Står inte i mitt arbetsavtal att jag ska finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet året runt (även om vissa föräldrar tror det) och jag skulle heller inte skriva på ett sådant inom något yrke. Jag värderar mitt privatliv och familj högt.
  • Stinky
    mamma till 2 frön skrev 2010-10-23 10:20:09 följande:
    Där skiljer vi oss . Står inte i mitt arbetsavtal att jag ska finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet året runt (även om vissa föräldrar tror det) och jag skulle heller inte skriva på ett sådant inom något yrke. Jag värderar mitt privatliv och familj högt.
    BRA!
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Janni8
    Ramborg skrev 2010-10-22 10:02:09 följande:
    Ni lärare är verkligen inte de enda som förväntas ställa upp 100%. Jag har ofta blivit uppringd av kunder både kvällar och helger och semestrar och det är såklart jobbigt men sånt man får tåla. Alla där jag jobbar måste uppge telefonnummer där man kan nås om det blir kris under semestern. Det är fullständigt normalt att man förväntas lösa sånt som vikarieinstrukrioner etc. Däremot självklart inte lägga flera timmars jobb när man är hemma sjuk. Men såpass mycket ansvarskänsla får man väl ha att man hellre lägger några minuter på att underlätta för kollegorna, hellre än att sitta och surfa... Känns lite ogint faktiskt, att kräva lön för 10-30 minuters "damage control".
    Du kan välja att inte svara när det är helt, semester etc.
  • Ramborg

Klart jag kan välja att inte svara. Men jag vet att om kollegan ringer på semester eller sjukdagar är det för att hon behöver min hjälp och att det är akut. Sjysst att bara klicka bort henne då... Det är ju inte så att hon ringer av lathet eller elakhet. Såna kollegor har jag varit förskonad ifrån!

• SuzR

tycker det är är helt ok att svara. På mitt förra jobb ringde dom någon gång (eller den enda gång jag var sjuk) och jag låg i sängen och redde ut några saker bara. På mitt nuvarande jobb är det också ok att dom ringer om jag är sjuk , jag jobbar på familjeföretag så visst kan dom ringa när som:)

• Ljushuvud

Tror också att det beror på arbetsgivarens attityd. Är det en bra chef/arbetsgivare så är det mycket lättare att ha överseende med att man blir uppringd när man är sjuk.

Min förra arbetsgivare? Jag hade skrikit rakt ut "Dra åt hvt!" och slängt på luren...

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???