• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • lollisen

Men tror du inte att du tolkar in liiiiiite för mycket i den lilla flickans fråga nu? Ärligt....

En helt vanlig fråga eftersom just hon kanske tycker/associerar lila till flickor... Alla dra vi olika paralleller och när man är barn är de där parallellerna lite mer begränsade...

Så jag hade nog inte tänkt mer på det utan bara gett ett svar liknande ditt och gett henne ett leende..

Så jag tror inte att samhället är snedvridet just där, utan barn är barn och de ställer såna frågor och genom svar på deras nivå utvecklas även de.

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • ploten
    Siriva skrev 2010-10-21 12:11:19 följande:
    Grattis att du har hittat en färgglad overall som passar till pojkar.
    Själv tycker jag att det är svårt att  hitta färgglada kläder som kan passa till pojkar.
    Tyvärr tycker jag ofta att kläder i lila tex har volanger eller andra detaljer som gör dem mindre neutrala.

Har dock hittat många snygga färgglada tröjor på laredoute men när det gäller ytterkläder är det svårare. 
    Håller helt med. Förra året hittade vi en jättefin lila jacka, som vi tänkte köpa till sonen, men när vi tittade närmare på den såg vi att det stod "girl" med stora bokstäver på ärmen. Så himla onödigt!

KappAhl har annars många fina färgglada och "neutrala" kläder i märket Kaxs.
  • Brasset

Den gröna overallen till höger menade jag med länken.
    Hade jag lätt kunnat köpa till en flicka också.

• Majken

Inte ett dugg konstigt!!

Vår dotter har de vackraste blå ögon och är såååå fin i blåa toner, köpte ett marinblått ullunderställ + ett turkost fleeceställ till henne igår (trots att det fanns både rosa och lila)

Love my M-girls
  • ploten
    lollisen skrev 2010-10-21 12:15:25 följande:
    Men tror du inte att du tolkar in liiiiiite för mycket i den lilla flickans fråga nu? Ärligt....

En helt vanlig fråga eftersom just hon kanske tycker/associerar lila till flickor... Alla dra vi olika paralleller och när man är barn är de där parallellerna lite mer begränsade...

Så jag hade nog inte tänkt mer på det utan bara gett ett svar liknande ditt och gett henne ett leende..

Så jag tror inte att samhället är snedvridet just där, utan barn är barn och de ställer såna frågor och genom svar på deras nivå utvecklas även de.
    Jag tror inte att barn själva drar slutsatsen att vissa färger är "tjejfärger" och vissa är "killfärger". De formas naturligtvis av hur vi vuxna väljer att klä våra barn och vilka budskap vi förmedlar.
  • lollisen
    ploten skrev 2010-10-21 12:18:42 följande:
    Jag tror inte att barn själva drar slutsatsen att vissa färger är "tjejfärger" och vissa är "killfärger". De formas naturligtvis av hur vi vuxna väljer att klä våra barn och vilka budskap vi förmedlar.
    Eller så överanalyserar vi vuxna otroligt mycket...
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Nickis

jättefin overall! Bra också att flickan på 4 år fick se och höra att pojkar kan ha lila!

• Cissi70

Vad bra både du och läraren hanterade frågan!! Jag lånar den repliken

Jag tycker färgen var fin! - det behövs färger i höstrusket!!  Overallen var dessutom klassad som "bäst i test".

Det konstiga är väl att inte fler tänker som vi ??

• Drömmen om Elin

Nej, lila på pojke är inte konstigt, snyggt!  Förstår däremot inte att du tar åt dig så mycket av en 4 åring att du känner att du behöver vädra i en tråd på familjeliv? Ochatt du drar hela samhället över samma kam bara för att en 4 åring sagt så??

• neele

Tycker den overallen passar till killar också! Tycker den var jättefin

Min dotter blir ofta tagen för att vara en pojke. Hon har på sig lika mycket blåa och mörka kläder som hon har ljusa och röda kläder. Däremot vill jag bara kräkas på föräldrar som förvånat konstaterat "Jahaaa, är det en flicka, hon har ju en blå mössa på sig". So what?! 
    Jag bor i Tyskland och här tycker jag dom är extrema i sitt flicka=rosa, pojke=blått. Suck...

Svar på tråden Pojke med lila overall