• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • 071001

Min dotter hade nog frågat samma sak dessvärre .
    Vi har inte lärt henne detta utan det är nåt som kommer från fsk barn (läs tjejer som alla vill vara prinsessor).

• Noiis

min brors son hade lila overall hela förra vintern.
    man hörde ofta "ån vilken söt tjej" så jag tror du får räkna med den kommentaren min son har en bebis (docka) som han älskar. en tant kom och gick bredvid oss och sa är de där en pojke?
    ja
    har han snott sin systers docka?
    nää det är hans
    Va?? sen följde de en föreläsning om att jag gör han till homo osv.

Jag tycker inte att det är fel. vill barn ha rosa, lila eller vilken färg som helst eller ha dockor bilar osv. spela roll. så länge det är barnen som vill ha dom och inte föräldrar som tvingar på sina barn vissa färger "bara för att man ska tänka genus"

• Philippa

Den overallen hade jag bara köpt om jag hade en flcika, så jag förstår hennes kommentar....faktiskt.

• neele
    Sjukhus Mamman skrev 2010-10-21 12:24:11 följande:
    min brors son hade lila overall hela förra vintern.
    man hörde ofta "ån vilken söt tjej" så jag tror du får räkna med den kommentaren min son har en bebis (docka) som han älskar. en tant kom och gick bredvid oss och sa är de där en pojke?
    ja
    har han snott sin systers docka?
    nää det är hans
    Va?? sen följde de en föreläsning om att jag gör han till homo osv.

Jag tycker inte att det är fel. vill barn ha rosa, lila eller vilken färg som helst eller ha dockor bilar osv. spela roll. så länge det är barnen som vill ha dom och inte föräldrar som tvingar på sina barn vissa färger "bara för att man ska tänka genus"
    Förvånad Jag har vant mig vid att höra det här i Tyskland, men har alltid inbillat mig att det inte händer i Sverige... Jag var på ett ettårskalas för någon vecka sen där min kompis fick ge en lång förklaring till farmodern varför hon önskat sig en dockvagn till sin son. Hans farmor verkade inte gilla det, särskilt eftersom alla dockvagnar är skrikrosa.
  • LillaFlingan

jag köper gärna både lila och rosa till mina pojkar, men inte på ytterkläder..
    bara för att jag inte vill att folk ska tro att de är tjejer....

Men det värsta jag hört hittills är när min kompis kom hit med sin lilla bebisdotter..
    Min son som bara då var 16mån pekade på hennes napp som låg kvar i babyskyddet och sa "e de?"..
    Han äääälskar nappar och ville nog ha den ;)
    Och då utbrister hon "nej den är rosa så den kan du inte ha!"...

vad är det för skitsnack! av en vuxen till en så pass liten pojke!!!!!
    jag blev så ställd så jag sa inget, men har gått och funderat på det där länge..

färgen gör inte könet!!!!!!!
    suck..

• sanna11111

Jag tycker att overallen är jättefin!

För ett par veckor sedan när jag hämtade sonen på dagis så hade jag med mig hans docka. När vi gick kom det en flicka å fråga vem docka det var och varför han hade den.... Ja vad ska man svara...

• ploten
    Drömmen om Elin skrev 2010-10-21 12:21:53 följande:
    Nej, lila på pojke är inte konstigt, snyggt!  Förstår däremot inte att du tar åt dig så mycket av en 4 åring att du känner att du behöver vädra i en tråd på familjeliv? Ochatt du drar hela samhället över samma kam bara för att en 4 åring sagt så??
    Jag ser 4-åringens kommentar som ett resultat av de värderingar vi vuxna ger uttryck för, och jag blir ledsen över att man redan som 3-4-åring ska behöva tänka på vad som är tjejigt och vad som är killigt. Jag blir orolig över att sonen inte kommer att vilja ha sin overall om han får många kommentarer av detta slag. Och jag blev orolig att vi är konstiga föräldrar som köper "fel" färg till vår son. Oavsett vad vi själva tycker om färger och kön är det ju ändå ett trist faktum att man trots allt måste anpassa sig något för att ens barn inte ska bli helt utmobbat i denna hårda värld. Därav mitt "behov" att vädra saken på familjeliv. Och jag blir väldigt glad att höra att de flesta som svarat här tänker ungefär som jag i den här frågan. Det ger i alla fall hopp!
  • ploten
    LillaFlingan skrev 2010-10-21 12:33:29 följande:
    jag köper gärna både lila och rosa till mina pojkar, men inte på ytterkläder..
    bara för att jag inte vill att folk ska tro att de är tjejer....

Men det värsta jag hört hittills är när min kompis kom hit med sin lilla bebisdotter..
    Min son som bara då var 16mån pekade på hennes napp som låg kvar i babyskyddet och sa "e de?"..
    Han äääälskar nappar och ville nog ha den ;)
    Och då utbrister hon "nej den är rosa så den kan du inte ha!"...

vad är det för skitsnack! av en vuxen till en så pass liten pojke!!!!!
    jag blev så ställd så jag sa inget, men har gått och funderat på det där länge..

färgen gör inte könet!!!!!!!
    suck..
    Det är just det som är problemet, att vuxna redan till bebisar (som jag tycker en 16 mån är) förmedlar vilka färger som passar deras kön. Jag förstår att du blev ställd - och tyvärr hittar man ofta ingen bra kommentar i sådana lägen. Suck, verkligen.
  • augustisten

Jag har ofta rosa och lila på min pojke. Han väljer oftast de färgerna om han får välja själv. Idag har han rosa överdragsbyxor och en rödorange jacka. Jättesnyggt :)

...men. Barn är bra på att generalisera och läsa av koder. Det är så de lär sig. Ingen behöver tala om för en fyraåring att rosa och lila är tjejfärger. De kan väldigt enkelt dra de slutsatserna själva - det är uppenbart i många sammanhang. Däremot kan man göra som du TS och tala om att den slutsatsen är fel. Att den faktiskt inte stämmer. Det brukar barn köpa, det finns alltid massor av undantag till deras generella regler - det är de vana vid helt enkelt.

• Ellen Dellen

Suck...
    Självklart är det så att detta med flick och pojkfärger är ett vuxet påfund. Tycker du svarade precis rätt ts. Min son kommer ibland med liknande kommentarer efter att han varit och lekt med grannpojken och då svarar jag på liknande sätt. Det finns inte något som heter tjejfärg, det finns lila, blå, grön osv och det är färger...han köper det resonemanget och säger nåt i stil med "ja just det ja, det var ju så jag tänkte" men är ju medveten om att det är så JAG tycker och att majoriteten av hans kompisar tycker annorlunda. Jag hade gärna köpt rosa och lila till honom och gjorde tills för ca  1 år sedan. Nu har han åsikter om vad han ska ta på sig och han får bestämma till en viss grad...dock kommer fula tryck-kläder aldrig innanför dessa väggar!;)

Sjukhusmamman - vilka jä-la idioter det finns!:(

Svar på tråden Pojke med lila overall