• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Primrose

Nej, det är verkligen inte konstigt. Vi funderar själva på att köpa en lila overall till vår son, det är hans favoritfärg för närvarande.
    Tråkigt att ni fick kommentaren.

• Lantani

Samma här. Sambon var i lekparken för några månader sedan, sonen hade en lila skaloverall och då frågade barnen där (runt 5-6 års åldern) om det var en flicka och sen varför han hade en flickoverall på sig..

Jag tycker den passar jättebra till pojkar också!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • mamma i malaga

Har också haft en lila/svart overall till min äldsta son och har i år köpt en röd overall till min yngsta pojke. Just för att det var den jag tyckte var snyggast (han är 1 år, så det är jag som bestämmer vad som är snyggt ;) Har en tuff svart mössa med Blixten Mc Queen på och än så länge är det inte såååå många som trott att han är tjej, färgen till trots :)

• bolaboll
    Vilmagbg skrev 2010-10-21 22:23:35 följande:
    Jag har uppmanat vår son att ha många olika färger på sina kläder. I fyra års åldern började det komma frågor ang kill & tjej kläder och vilka färger som "tillhör" resp kön från honom. Jag har helt enkelt sagt att det finns Inga tjej och killfärger - Om du en tröja på dig så är det en killtröja eftersom du är en kille oavsett vilken färg.

Härom dagen hade han en lila luvtröja på sig när han kom till skolan. En tjej kommenterade det och sa varför har du en tjejtröja ? Han svarade men "Anna" vet inte du att jag är en kille? Jo men din tröja är ju lila och lila är ju en tjej färg säger tjejen. Men jag gillar lila och jag är en kille och detta är min tröja alltså är det en killtröja men hade det vart din hade det vart en tjejtröja det beror ju inte på färgen. 

Här är en till som tycker du verkar vara en ytterst rekorderlig förebild för ditt/dina barn!! Och jag tror att flickan som ställde sig frågande fick sig en liten tankeställare och säkert ett nytt perspektiv, tack vare din sons fina respondering. Jättehärligt! Det är med så enkla och kloka ord man kan förändra människors sätt att se saker ur fler perspektiv.
  • Coursell

Frågan är var det kommer ifrån...har bland annat en liten tjej på 4 år (+dotter 9 och son15)

När hon skulle sätta sig och pärla ett halsband med berlocker så plockade hon ut hjärtat och blomman och sa "det här är till tjejer, de andra är ju till killhalsband" (en krabba och nåt annat djur)...Jag blev helt paff och förklarade att det var ju jättefint till tjejer också, men hon tittade på mig som om jag inte vore riktigt klok

Dagis kanske, men det är ju inte många ungar i den åldern som har smycken på sig, varken killar eller tjejer....

• JuliaåRonjasmammis

Lila är min 8-årings favvofärg, tätt följt av rött, silver, orange och turkos. Han kombinerar gärna ihop färgerna också, ibland med rätt hiskeligt resultat men what the hell, liksom, han gillar ju det! Glad

Ibland har andra barn kommenterat, men oftast är det faktiskt vuxna som ifrågasätter hans klädval. Det är inget han bryr sig om oftast även om han tycker att de resonerar konstigt. Som den lite äldre tjej som sa att "hjärtan är för tjejer", då kom han hem och sa "men förstår du så dumt, hjärtan har ju ALLA människor!".
    Hjärta

Stinky skrev 2010-10-21 22:37:20 följande:
    Min far köpte en fin täckjacka som är lila-svartrutig åt min son. Min första tanke var "tjejigt" (yeah, shoot me!), men ändrade åsikt lika snabbt och tänkte att lila är väl en könsneutral färg?
    Jag har inga problem att erkänna att jag är lite genusskadad när det gäller kläder. Jag skulle inte dra på min son rosa kläder frivilligt, men jag köper mest könsneutrala färger på hans plagg, så jag tycker att jag är ändå är på "rätt väg" så att säga. Man behöver ju inte vara extrem åt varken det ena eller andra hållet i den här frågan.  
    Är det HM's? I så fall är det samma som sonen valde ut själv, efter att ha provat sig igenom hela sortimentet i alla olika färger.  (*stön* ) Den är ju otroligt tuff, och inte alls särskilt traditionellt "tjejig", tycker jag. Dock gömde jag faktiskt häromdagen hans mest färgglada mössa i färger som totalt skar sig mot den jackan. Inte för risken att han skulle bli mobbad eller nåt, utan för att kombinationen störde mitt estetiska sinne alldeles för mycket! Ja, jag är en ond mor.
    Don't mess with my integrity!
  • HäxanSurtant3

Coolast på läkemedelsmötet för psykiatriker idag var en 60-årig manlig  läkare i lila sticka tröja, gult armbandsur och rosa glasögonbågar. Han såg underbar ut!

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • AnnaT

Vi har också köpt en didriksons lila overall till våran 2½åring, tycker lila är mer en kill färg än en tjej färg haha. Annars skulle jag aldrig köpt den.
    Han är i alla fall as cool den :)

Svar på tråden Pojke med lila overall