• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Little me

Jag skulle också undra varför pojken hade en flickoverall, när det var den lila färgen

• SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:31:31 följande:
    Jag skulle också undra varför pojken hade en flickoverall, när det var den lila färgen
    Vad trevligt, då är det barn som dina som sen kommer att få dagiskompisen att känna sig dum!

Är min man mindre man för att ha gillar rosa kläder?
  • augustisten
    Little me skrev 2010-10-21 15:31:31 följande:
    Sedan finns det ju uppenbarligen barn som får det hemifrån också - men det behöver ju inte vara så.

Varför menar du att det är en flickoverall pga färgen? Om min pojke har den är den per definition en pojkoverall.
  • Little me

jag menar bara att jag förstår flickans reaktion på dagis.  Jag skulle också ha reagerat så, på samma sätt som om pojken hade kommit i en knallrosa overall

• SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:38:50 följande:
    jag menar bara att jag förstår flickans reaktion på dagis.  Jag skulle också ha reagerat så, på samma sätt som om pojken hade kommit i en knallrosa overall
    för att?
    vad gör färger till könsbunda?

jag har inte ett enda rosa plagg, men min man har
    Big deal liksom

Om man tom tycker att färger hör till olika kön hjar man en del kvar att lära
  • Jennass

Lila är väl fint.
    Jag hade inte valt att köpa en lila overall till min son, dock så tycker jag att folk kan klä sina barn hur de vill. Personligen hade jag inte reagerat märkvärt.
    Men skickar man sonen till fsk i en lila overall eller barbietröja eller vad det nu kan vara så kommer ju vissa av de andra barnen kanske reagera med kommentarer. Inte för att vara elaka, för att de undrar kanske. Barn är barn, de måste få fråga och få bekräftelse. Tycker heller inte att man kan gnälla på föräldrarna till barnen som "kommeterar" tjej och killfärger. Tror inte att nån förälder i dagens samhälle sitter med en färgkarta och säger till sina barn: "här du lilla Kalle, här är rosa, det är en TJEJFÄRG, akta dig som ögat för den du, det här är BLÅ det SKA pojkar ha..." etc..
    Barn SER i böcker, på tv överallt, barn HÖR allt, barn drar egna slutsatser och tänker själva..

Vila i frid älskade pappa, saknaden är enorm och du fattas mig! 14/6-2010 * johannaslillavita.blogg.se
  • Little me
    SaramedM skrev 2010-10-21 15:39:47 följande:
    för att?
    vad gör färger till könsbunda?

jag har inte ett enda rosa plagg, men min man har
    Big deal liksom

Om man tom tycker att färger hör till olika kön hjar man en del kvar att lära
    för att det är så vårat samhälle är... säger inte att det är rätt eller fel, säger bara hur jag själv skulle reagera och förstår att andra reagerar så...

på samma sätt hade jag också reagerat om pojken hade haft klänning, kjol eller baddräkt på sig..
  • rreeaa

Jag har svårt för "tjejfärger" på killar så förstår flickans fråga

• SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:42:47 följande:
    för att det är så vårat samhälle är... säger inte att det är rätt eller fel, säger bara hur jag själv skulle reagera och förstår att andra reagerar så...

på samma sätt hade jag också reagerat om pojken hade haft klänning, kjol eller baddräkt på sig..
    inte det samhälle jag uppfostrar mitt barn i, i hennes samhälle så har man rätt att bli bemöt som en person, inte ett kön
    Yohanna1985 skrev 2010-10-21 15:42:10 följande:

Lila är väl fint.
    Jag hade inte valt att köpa en lila overall till min son, dock så tycker jag att folk kan klä sina barn hur de vill. Personligen hade jag inte reagerat märkvärt.
    Men skickar man sonen till fsk i en lila overall eller barbietröja eller vad det nu kan vara så kommer ju vissa av de andra barnen kanske reagera med kommentarer. Inte för att vara elaka, för att de undrar kanske. Barn är barn, de måste få fråga och få bekräftelse. Tycker heller inte att man kan gnälla på föräldrarna till barnen som "kommeterar" tjej och killfärger. Tror inte att nån förälder i dagens samhälle sitter med en färgkarta och säger till sina barn: "här du lilla Kalle, här är rosa, det är en TJEJFÄRG, akta dig som ögat för den du, det här är BLÅ det SKA pojkar ha..." etc..
    Barn SER i böcker, på tv överallt, barn HÖR allt, barn drar egna slutsatser och tänker själva..

tja uppenbarligen finns det folk som gör det
  • Little me
    SaramedM skrev 2010-10-21 15:51:57 följande:
    inte det samhälle jag uppfostrar mitt barn i, i hennes samhälle så har man rätt att bli bemöt som en person, inte ett kön
    Yohanna1985 skrev 2010-10-21 15:42:10 följande:

Lila är väl fint.

tja uppenbarligen finns det folk som gör det
    I det samhället som jag bor, (Sverige), så ser det dessvärre ut så.
    Kläderna på affärerna är uppdelade efter kön och då är rosa till tjejer och blått till killar... Det är inte jag som har gjort det så.
    Fortfarande så säger jag inte att det är förbjudet att klä sig som man vill, självklart får man det.
    Men man får också vara beredd på andra reaktioner än man själv vill ha om man klär sig utanför de "normala ramarna", fortfarande ens eget val och fortfararande säger jag varken bu eller bä om det.

Jag säger bara hur JAG uppfattar världen och hur jag hade tänkt.

Men klä alla pojkar i klänning så kommer det säkert att ändras åsikter om klänningar inom några årtionden
Svar på tråden Pojke med lila overall