SaramedM skrev 2010-10-21 15:51:57 följande:
inte det samhälle jag uppfostrar mitt barn i, i hennes samhälle så har man rätt att bli bemöt som en person, inte ett kön
Yohanna1985 skrev 2010-10-21 15:42:10 följande:
Lila är väl fint.
Jag hade inte valt att köpa en lila overall till min son, dock så tycker jag att folk kan klä sina barn hur de vill. Personligen hade jag inte reagerat märkvärt.
Men skickar man sonen till fsk i en lila overall eller barbietröja eller vad det nu kan vara så kommer ju vissa av de andra barnen kanske reagera med kommentarer. Inte för att vara elaka, för att de undrar kanske. Barn är barn, de måste få fråga och få bekräftelse. Tycker heller inte att man kan gnälla på föräldrarna till barnen som "kommeterar" tjej och killfärger. Tror inte att nån förälder i dagens samhälle sitter med en färgkarta och säger till sina barn: "här du lilla Kalle, här är rosa, det är en TJEJFÄRG, akta dig som ögat för den du, det här är BLÅ det SKA pojkar ha..." etc..
Barn SER i böcker, på tv överallt, barn HÖR allt, barn drar egna slutsatser och tänker själva..
tja uppenbarligen finns det folk som gör det
I det samhället som jag bor, (Sverige), så ser det dessvärre ut så.
Kläderna på affärerna är uppdelade efter kön och då är rosa till tjejer och blått till killar... Det är inte jag som har gjort det så.
Fortfarande så säger jag inte att det är förbjudet att klä sig som man vill, självklart får man det.
Men man får också vara beredd på andra reaktioner än man själv vill ha om man klär sig utanför de "normala ramarna", fortfarande ens eget val och fortfararande säger jag varken bu eller bä om det.
Jag säger bara hur JAG uppfattar världen och hur jag hade tänkt.
Men klä alla pojkar i klänning så kommer det säkert att ändras åsikter om klänningar inom några årtionden