• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • SaramedM
    Little me skrev 2010-10-21 15:56:23 följande:
    I det samhället som jag bor, (Sverige), så ser det dessvärre ut så.
    Kläderna på affärerna är uppdelade efter kön och då är rosa till tjejer och blått till killar... Det är inte jag som har gjort det så.
    Fortfarande så säger jag inte att det är förbjudet att klä sig som man vill, självklart får man det.
    Men man får också vara beredd på andra reaktioner än man själv vill ha om man klär sig utanför de "normala ramarna", fortfarande ens eget val och fortfararande säger jag varken bu eller bä om det.

Jag säger bara hur JAG uppfattar världen och hur jag hade tänkt.

Men klä alla pojkar i klänning så kommer det säkert att ändras åsikter om klänningar inom några årtionden
    Man kan lära sig barn nått annat vet du, min dotter har ingen aning om att klädaffärerna är uppdelade eftersom vi handlar från HELA affären

Jag vill fortfarande veta varför du anser att färger är av olika könstyp? vad anser du om män som bär rosa? om män som sminkar sig?
  • Jennass
    SaramedM skrev 2010-10-21 15:51:57 följande:
    inte det samhälle jag uppfostrar mitt barn i, i hennes samhälle så har man rätt att bli bemöt som en person, inte ett kön
    Yohanna1985 skrev 2010-10-21 15:42:10 följande:

Lila är väl fint.
    Jag hade inte valt att köpa en lila overall till min son, dock så tycker jag att folk kan klä sina barn hur de vill. Personligen hade jag inte reagerat märkvärt.
    Men skickar man sonen till fsk i en lila overall eller barbietröja eller vad det nu kan vara så kommer ju vissa av de andra barnen kanske reagera med kommentarer. Inte för att vara elaka, för att de undrar kanske. Barn är barn, de måste få fråga och få bekräftelse. Tycker heller inte att man kan gnälla på föräldrarna till barnen som "kommeterar" tjej och killfärger. Tror inte att nån förälder i dagens samhälle sitter med en färgkarta och säger till sina barn: "här du lilla Kalle, här är rosa, det är en TJEJFÄRG, akta dig som ögat för den du, det här är BLÅ det SKA pojkar ha..." etc..
    Barn SER i böcker, på tv överallt, barn HÖR allt, barn drar egna slutsatser och tänker själva..

tja uppenbarligen finns det folk som gör det
    Som sagt, jag tror verkligen inte att folk gör det, men vill du tro det så är det ju din ensak och din åsikt och det må så vara. Vad man än präntar in i sina barns små öron så är de inte korkade små potatisar utan har egna ögon att se med. Samhället ser ut som det gör, barn ser och hör själva. Men det är vad JAG tror, vill du tro annorlunda så är det fint.
    Vila i frid älskade pappa, saknaden är enorm och du fattas mig! 14/6-2010 * johannaslillavita.blogg.se
  • EowynAurora

det är absolut inte konstigt,själv så har jag har en ljus-lila vagn till min son

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • SaramedM
    Yohanna1985 skrev 2010-10-21 15:58:23 följande:
    Som sagt, jag tror verkligen inte att folk gör det, men vill du tro det så är det ju din ensak och din åsikt och det må så vara. Vad man än präntar in i sina barns små öron så är de inte korkade små potatisar utan har egna ögon att se med. Samhället ser ut som det gör, barn ser och hör själva. Men det är vad JAG tror, vill du tro annorlunda så är det fint.
    du ser ju här i tråden att det finns folk som inte har några problem med att lära sina barn att vissa färger kan inte en pojke bära
  • Aros

Löjligt.

Förstår verkligen inte hela grejjen med "tjejfärger" och "tjejkläder". Tror folk att pojkar som har sånt blir bögar eller vad? Man undrar ju. Och om dem nu skulle visa sig vara homosexuella är det verkligen så hemskt? Fjantigt!!

Och om man nu ska lära sina barn att rosa/lila är för färger så hoppas jag verkligen att dessa föräldrar inte sätter på sina döttrar pojkfärger eller pojkkläder! Tjejer ska ha söta kjolar, blusar och klänningar i skira och vackra färger. Gärna vackra små skor också. Flickor som blir påsatta jeans, tuffa tröjor och gympaskor blir ju i bästa fall pojkflickor och i värsta fall flator. Det förstår ju vem som helst. Foten i munnen

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Little me
    SaramedM skrev 2010-10-21 15:58:00 följande:
    Man kan lära sig barn nått annat vet du, min dotter har ingen aning om att klädaffärerna är uppdelade eftersom vi handlar från HELA affären

Jag vill fortfarande veta varför du anser att färger är av olika könstyp? vad anser du om män som bär rosa? om män som sminkar sig?
    jag kommer knappast lära mina barn eller andras för den delen heller vilka färger vem ska bära, alla väljer själva.

Samma sak med rosa på vuxna män eller sminkade män, alla väljer själva.

Dock tror jag att din man är en riktig jävla toffel under dig som orkar bo tillsammans med en så trångsynt person som du verkar vara. Alla har olika åsikter om saker, jag också! Jag står för det.

Nu lämnar jag den här diskussionen.

Det enda jag ville säga var att jag förstår flickans reaktion och det beror ganska mycket på hur samhället faktiskt ser ut, belive it or not.
    Men det är väl jättebra att hon nu säkert förstår att lila kan bäras av killar också!
  • Lilli74

Jag blir uppriktigt förvånad när jag stöter på vuxna människor som tycker att en pojke inte kan ha en viss färg. Där jag bor (i Uppsala) är det inte alls sådan stämning bland föräldrarna. Visst klär man barnen olika beroende på kön, men de flesta verkar sträva efter att inte begränsa sig till vissa färger. 

Min sons favorittröja är en rosa t-shirt med Lille Skutt på. Den har han väldigt ofta på dagis och aldrig har något barn eller förälder kommenterat det. Här på FL däremot verkar det krylla av folk som tycker det är helt normalt att välja bort vissa färger till sina pojkar. Märkligt... och lite omodernt måste jag säga.

Den lila overallen är jättefin!

• Dr Mupp

åp rkommer två av mina barn ha rosa overaller. Den ena får en grårosa och den andra får en hallonrosa.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mariatheresia

Första gången jag svarar på något jag läser faktiskt och man kan ju undra ibland vart det är på väg när till och med små barn fäller kommentarer om färger, har en snart 2,5 årig tjej som älskar blixten och thomas tåget kanske lite för pojkigt då men på gympan varje söndag har vi blixten tröja och skor och jag kan nog se en del mammor titta när deras döttrar står bredvid men rosa tylldräkt men min tjej har valt själv that´s it

Jobbar i förskolan och där jag arbetar är vi väldigt noga med att inte dela in barnen efter kön, har dessutom 4 tjejer och 12 killar så alla leker med allt och det är så det ska vara

Vi älskar också lila i vår familj och har nyligen köpt en lila fleece från didriksons, deras kläder är kanon.

• emsmamma

Vem är samhället?
    Jo, du och jag och våra barn. Så att använda orden "så ser samhället ut" upplever jag som ett svar där latheten fått tala. Vi har alla ett ansvar och i mitt ansvar anser jag ingår att lära mina barn en könsneutral världsbild. Vad du ansert ingår i ditt ansvar är upp till dig, men skyll inte på "samhället".

Svar på tråden Pojke med lila overall