• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Shininganne
    tessan27 skrev 2010-10-21 20:31:45 följande:
    Hade inte skrivit färdigt. Jag har inget emot att pojkar går i "tjejfärger" och att flickor har "killfärger" men kan man inte få välja det själv för det som jag tycker verkar vara det största folk uppfattar med genus är att alla ska vara så himla könsneutrala att man inte får vara pojkig som poke eller flickig som flicka... det är ju inte det som det handlar om utan att alla oavsett kön ska ha samma förutsättningar och behandlas lika...

Jag har sen min flicka var bebis klätt henna både pojkigt och flickigt och hon har mycket tuffa kläder neutrala färger, menhon är idag 5 år och hon älskar rosa, prinsessor och jag försöker få henna att vilja ha de tuffa kläderna på sig... men hon ska ha kjol eller klänning, finns ju i och för sig mycket tufft på den fronten också men hon vill ju helst ha rosa eller lila eller rött.
    Min son har mycket färg på sina kläder men inte rosa... men rött och lite lila, grönt, turkost, han passar bra i färg men lite mindre bra i marint och sådana tråk färger.
    Håller med dig! Precis så känner jag också.
    Tycker det är upp till var och en hur man vill klä sina barn. Sen vill mina barn gärna vara med och välja och det får dom göra, ja inte alltid men ibland iaf
    Izabelle 020627 Ebba 080522 Klara 100208 BF 110422
  • Elli77

Äsch, sådana är de ju när de är 4 år. Totalt absoluta i sina åsikter - regler och normer är det de kör på hela vägen (min dotter, som för övrigt tycker allting är fult som inte är rosa) kan få ett sammanbrott om man råkar göra något som hon fått lära sig att man inte får på dagis. 

Det går över. Och gör det inte det så får man ta tag i det då! När de är 7 och kommit över sin moralkakeperiod ja, då kan man börja diskutera och öppna upp. Men inte när de är fyra.

Därför hade jag inte blivit så upprörd TS om jag vore du. Jag förstår att du tyckte det var trist för din sons skull - men så kan det gå.  

• Lajkie
    Philippa skrev 2010-10-21 12:24:25 följande:
    Den overallen hade jag bara köpt om jag hade en flcika, så jag förstår hennes kommentar....faktiskt.
    Jag också... jag hade inte köpt den till min son heller.

Han ärver mkt av syrrorna sina, men jag skippar att låta han ha rosa och lila plagg, när han var 1 vecka så hade han Hello Kitty-plyschoverall på sig för jag tyckte den var så söt. Men det var det enda
    Mamma till världens bästa trio! ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • pigglet
    Teskedsmamman skrev 2010-10-21 19:51:41 följande:
    Men nä, jag håller med dig, det är ett jävla hallåande om tjejfärg och killfärg... själv efterlyser jag hello kittykalsonger!!!
    Åh, de skulle vi nog måsta köpa. Sonen ääääälskar  "eeeelå gitiii"!  (Han har svårt med pratet, det låter SÅ coolt när han säger det...)
  • tant Plasthandske

Får alltid höra att våran son är så söt............ folk antar att det är en kille bara för att hon har mycket mörka kläder, men det är faktiskt av praktiska skäl. Fast nu ska vi faktiskt slå till och köpa en ROSA overall ;)

• zickim

man kan väl ha vilken färg som helst =)
    men jag klär min tös mest i lila eller rosa för hon e bara 2 månader och det syns liksom inte att hon e en liten tjej annars och alla  tror hon är en pojk... men pojkar kan själklart oxå ha rosa tex. det e ju super fint!

• MsLili

Absolut inget fel med plagget!!...Min son har lila och röda plagg. Inget konstigt med det.

• MsLili
    tessan27 skrev 2010-10-21 20:24:25 följande:
    Jag har en liten fråga. Varför är det så hemskt att en flicka är flickig och att en pojke är pojk till flickig eller pojkig?
    Hur är man pojkig eller flickig??
  • 4 grabbar

mina grabbar och just nu 4 och 6 åringen använder rosa och lila kläder, har köpt på "tjej"avdelningen. de har aldrig blivit retade. 4 åringen brukar ha diadem till dagis och nagellack, hemma har han klänning och lånar mina högklackade skor, för han ska sjunga i melodifestivalen på tv när han blir stor  

STOLT MAMMA

Karma slår tillbaka - gott som ont
  • Limael

killar kan absolut ha lila, precis som tjejer kan ha blått :)

Svar på tråden Pojke med lila overall