• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • augustisten
    emsmamma skrev 2010-10-21 16:18:20 följande:
    Vem är samhället?
    Jo, du och jag och våra barn. Så att använda orden "så ser samhället ut" upplever jag som ett svar där latheten fått tala. Vi har alla ett ansvar och i mitt ansvar anser jag ingår att lära mina barn en könsneutral världsbild. Vad du ansert ingår i ditt ansvar är upp till dig, men skyll inte på "samhället".
    Jag förstår verkligen inte vad du menar?

Jag är väl en person som försöker ändra samhället i så fall... min unge av hankön har i stort sett bara röda och rosa ytterkläder - han gillar det. Han har fler rosa och lila tröjor än någon annan färg. Det är hans färger... och hans favoritfigurer är Pippi, Lilla MY och Hello Kitty.

Men han går på ett dagis där 90% av barnen som har rosa kläder är flickor. Han bläddrar i leksakskataloger där rosaklädda flickor står brevid dockorna och leksaksspisarna och mörkklädda pojkar står brevid bilarna och monstergubbarna. Där flickor alltid klär ut sig till prinsessor och pojkar till spindelmannen. Han ser barnprogram där de som kallas tjejer är rosa och de som kallas killar är mörkklädda.

Själv vill han helst vara prinsessa. Det brukar han vara på dagisdiscot på fredagsmyset. Men han vet också att det är en "tjejgrej". Det har han märkt och barn lär sig genom att dra slutsatser. De börjar kalla alla med långt hår och bröst för mamma och alla med kort hår och skäggstubb pappa - de får bekräftat att det är rätt. Män och kvinnor. De kallar barnen med det långa håret och de rosa kläderna för flickor och de med det korta håret och de mörka kläderna för pojkar. Och i 90% av fallen har de rätt. Ju äldre de blir ju mer rätt får de och ju mer rätt blir de.

Jag tror inte ens det här med tjej och killgrejer är något han hört av någon utan något han upptäckt. Att inte bekräfta den upptäckten genom ett "Ja, så tycker de flesta - konstigt va?" är att inte ta hans värld på allvar!

Det är viktigt att det finns barn och vuxna som ifrågasätter och säger "nej, så tycker inte jag". Men hela samhället kan varken jag eller du göra något åt. Barn är för smarta för att låta sig luras - de förstår vad som gäller utan att vi lär dem - men de är också smarta nog att kunna välja sina egna vägar om man litar på dem (och den egna vägen kan ju vara precis vad som helst).
  • emsmamma
    augustisten skrev 2010-10-21 16:39:42 följande:
    Men hela samhället kan varken jag eller du göra något åt.
    Klart vi kan :)

Kanske är det just din son som sitter o layoutar leksakskatalogerna när han blir stor och då har du ju varit tillhjälp att påverka samhället genom din uppfostran :)
  • Slagsmålsklubben

Nej det är inte konstigt med en lila overall på en pojke. Det är bara en färg, såsom alla andra färger. Jag visste inte ens att lila kunde klassas som "tjej" färg av folk. Trodde att det var en könsneutral färg.

Håll ansiktet mot solen, så ser du inte skuggan.
  • Teskedsmamman

Min minste kille har en underbar molo lurv fleece i hallonrött och gult.... jag vet inte hur många gånger han har blivit kallad hon...

Men nä, jag håller med dig, det är ett jävla hallåande om tjejfärg och killfärg... själv efterlyser jag hello kittykalsonger!!!

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • tessan27

Jag har en liten fråga. Varför är det så hemskt att en flicka är flickig och att en pojke är pojkig?? 

• Shininganne
    Teskedsmamman skrev 2010-10-21 19:51:41 följande:
    Min minste kille har en underbar molo lurv fleece i hallonrött och gult.... jag vet inte hur många gånger han har blivit kallad hon...

Men nä, jag håller med dig, det är ett jävla hallåande om tjejfärg och killfärg... själv efterlyser jag hello kittykalsonger!!!
    Ja och jag skulle vilja ha trosor med Blixten Mcqueen

Jag köper de kläder jag tycker är fina, sen om de är blå eller rosa eller gröna eller vilken färg som helst bryr jag mig inte så mycket om.
    Min 2 åriga dotters favorit-tröja är en vit/blå randig med (återigen) Blixten McQueen.

Tror nog att din son är super-fin i sin lila overall
    Izabelle 020627 Ebba 080522 Klara 100208 BF 110422
  • seejtaan

tjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!

• Shininganne
    tessan27 skrev 2010-10-21 20:24:25 följande:
    Jag har en liten fråga. Varför är det så hemskt att en flicka är flickig och att en pojke är pojkig?? 
    Enligt mig är det inte alls hemskt. 
    Min 2 åring råkar älska allt som har med Bilar-filmen att göra så hon har en del kläder med det. Men hon har rosa och rött och massor med klänningar också. Min största tjej är just nu mycket tjejig vilket också är helt ok. Hon har haft perioder då hon vägrat klänning och kjol.
    Det ena behöver väl inte utesluta det andra??
    Izabelle 020627 Ebba 080522 Klara 100208 BF 110422
  • tessan27

Hade inte skrivit färdigt. Jag har inget emot att pojkar går i "tjejfärger" och att flickor har "killfärger" men kan man inte få välja det själv för det som jag tycker verkar vara det största folk uppfattar med genus är att alla ska vara så himla könsneutrala att man inte får vara pojkig som poke eller flickig som flicka... det är ju inte det som det handlar om utan att alla oavsett kön ska ha samma förutsättningar och behandlas lika...

Jag har sen min flicka var bebis klätt henna både pojkigt och flickigt och hon har mycket tuffa kläder neutrala färger, menhon är idag 5 år och hon älskar rosa, prinsessor och jag försöker få henna att vilja ha de tuffa kläderna på sig... men hon ska ha kjol eller klänning, finns ju i och för sig mycket tufft på den fronten också men hon vill ju helst ha rosa eller lila eller rött.
    Min son har mycket färg på sina kläder men inte rosa... men rött och lite lila, grönt, turkost, han passar bra i färg men lite mindre bra i marint och sådana tråk färger.

• Leija

åååå, den där är så himla fin, funderade på den själv till sonen =)
    Sambon sa samma när jag visade den ' den där, den är riktigt fin den'
    Sen sa jag att det är ju rosa på dragkedjorna ' ähh fjant...' haha...
    Så resonerar vi båda! Det är bara färger - desto mer desto finare.

Svar på tråden Pojke med lila overall