• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Nynne

Tja, nu var ju hon fyra år, så man kanske inte ska dra hela samhället över en kam och gå efter vad en fyraåring anser.

Mina tjejer har en grön respektive blå overall i år :D

• MrsCD
    pigglet skrev 2010-10-21 21:08:55 följande:
    Jamen just det - nu ska vi tom byta VAGN när vi får ett syskon av ett anant kön då?!? Vilken konsumtionshysteri!!!
    Dessutom köper väl de flesta vagn innan barnet är fött? Eller gör man köns-ul innan, så man vet vilken färg man ska köpa på vagnen?
    Nej, den där kommentaren var ju bara konstig...
    En kompis bekant ville göra köns-UL så hon visste vilken färg hon skulle ha på vagnen.

TS: Lila är väl den ultimata unisexfärgen, en blandning av rött och blått ! Jag gillar lila för det passar ihop med nästan alla andra färger.
  • 4 grabbar

fd svärmor tyckte att det var förskräckligt att jag köpt en röd vagn, "tänk om det är en pojke?"

Karma slår tillbaka - gott som ont
  • FARMOR HÄR

Min näst yngste son hade allt i lila när han var i 5-6 årsåldern.. Och då menar jag ALLT... Gissa om vi fick leta innan vi hittade den LILA BMX:n. Ingen annan färg dög.

• Limael
    Jamen just det - nu ska vi tom byta VAGN när vi får ett syskon av ett anant kön då?!? Vilken konsumtionshysteri!!!
    Dessutom köper väl de flesta vagn innan barnet är fött? Eller gör man köns-ul innan, så man vet vilken färg man ska köpa på vagnen?
    jaa hon är ju inte född än och jag vet att det är en tjej, men jag vill inte köpa en svart, och sen vill jag inte behöva köpa en ny till nästa barn bara för det blir ett annat kön liksom..
  • linas fina

NEJ det är inte ett dugg konstigt. Däremot är det konstigt att föräldrar så tydligt har "lärt" sina barn att det båda könen inte kan ha alla färgerna.
    Men jag känner igen det där, fast tvärtom. Dottern har fått höra ett och annat om sina turkosa överdragsbyxor.
    Enormt tröttsamt. 

• Caramella

min dotter har svart overall.....e det kill färg eller? så dumt att påpeka färger på barn o folk överhuvudtaget!

• linas fina
    SaramedM skrev 2010-10-21 21:07:15 följande:
    jag trodde faktiskt ärligt attt ingen brydde sig om just färger på kläder längre!

Helt sjuk att det finns folk som tror att vissa färger hör till vissa kön

Jag ska medela min man att han får ¨byta ut sin tröja....
    Joo då, det får jag motvilligt hävda att det gör. 
    Ja, de som resonerar så måste ju vara handelns våta dröm. Går rakt i fällan att konsumera mera!
  • jenlul

Låt din pojke ha lila overall om han vill ha det!

Dottern har precis fyllt ett, och det bästa hon vet just nu är att köra med saker, oavsett om det är ett fordon eller inte. Så självklart köper vi henne några plastbilar, och traktorer. Plus att hon fick en bobbycar av mormor och morfar. Vi fick frågan av farmor om hon inte skulle få någon docka, och nej, hon har en redan men är överhuvudtaget inte intresserad av dem. Ej heller när vi är någon annanstans...

Min dotter kommer iaf att få det hon är intresserad av, inte vad hon förväntas vara intresserad av. Inte heller kommer hon att få dem kläder hon förväntas ha, utan dem kläder som hon vill ha. Det kan aldrig bli fel, det gäller bara att hjälpa sitt lilla barn att klara av att hantera dessa konstiga kommentarer så barnet inte tar åt sig.

Svar på tråden Pojke med lila overall