• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Kävlingetjej

Det är trisst att det är så =(
    Vi har en dotter och vi har väldigt könsneutralt på henne tycker jag, fast att det ändå är färg på kläderna....

någon skrev innan att barnen, tjejerna får det från varandra, att vara prinsessa o så, men barnen får det nånstans ifrån, det är ju föräldrarna som formar dom, fast man inte tänker på det...

ni som har pojkar, om ni frågar pojkarna om de vill ha en rosa eller blå tröja o håller upp dom så tror jag nog att de flesta väljer rosa, för det är en klarare färg, men de är de vuxna som väljer den blå, för det är ju en "killfärg"

• augustisten
    Kävlingetjej skrev 2010-10-21 14:27:20 följande:
    någon skrev innan att barnen, tjejerna får det från varandra, att vara prinsessa o så, men barnen får det nånstans ifrån, det är ju föräldrarna som formar dom, fast man inte tänker på det...
    Jag tror inte alls att någon behöver lära dem. De ser det ju överallt. I leksakskataloger, på tv, pådagis, i reklam...

Det vi behöver lära dem är att det inte stämmer - och det gjorde ju TS med den här flickan. Och TS son kommer - precis som min - att visa ytterligare några barn att de här könskoderna inte är någon absolut sanning.
  • pamilya

Jag väljer att klä min son i färger som jag gillar och jag är jätteförtjust i lila och rosa men det är oftast svårt att hitta utan en massa lullull på. Sen struntar jag helt i om någon annan skulle uppfatta honom som tjej. Han är 15 månader och vad han har mellan benen ska väl ingen bry sig om och det är inte ett dugg viktigt för mig att förmedla hans kön till omgivningen.

Jag kallar honom ofta för Juli och folk kan reagera genom att säga saker som "Oj, jag trodde att det var en kille" och ursäkta sig själva.

• Carniwhore

Fint med lila :)
    Min son på 16 månader blir ofta tagen för en flicka, pga sitt längre lockiga hår.
    Han har också ofta lila.

Men barn är barn. De är frågvisa :)

• mimosin

Det är väl härligt med färg!! En lila overall låter snyggt oavsett om en pojke eller flicka har den.

Jag bor i Spanien och här har män ofta rosa/lila skjortor eller piké-tröjor och det finns gott om plagg i dessa färgerna på pojk-avdelningen t ex på Zara.

• TantZ

Allvarligt.. jag har kört min dotter, som är klädd helt i rosa, i hennes rosa barnvagn och folk har frågat "är det en pojke el flicka".. så jag vet inte ja..

Folk är olika överallt.. som tur är..   Baby

• Takhiza
    ploten skrev 2010-10-21 12:01:33 följande:
    Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bas...
    Min son är världens stoltaste över sina lila fodrade regnstövlar! Alla de andra barnen på dagis smiter gärna ut i hallen och lånar dem  så fort de kan och när de är dags att gå ut vill alla ha HANS stövlar för dom är så fina! Ingen har nämt något om att de skulle vara "tjej" stövlar. Hurra för GENUS tänk tycker jag! Klart pojken ska ha en lila overall!

Sonen lekte med grannflickan häromdagen och jag hörde dem inne på hans rum (han är snart 3år, hon nästan10) och min son ville då laga mat på sin lossas spis han har. Hör hur flickan säger "Nej, mammorna i familjen lagar mat och pappan kör bilen och jobbar så du får gå och lossas köra bil!"  Jag vet att de funkar så i hennes familj men här är de maken som lagar mat och jag som kör bilen så min son bara tittade konstigt på henne. Dessutom jobbar min make på förskola och jag ska efter min graviditet utbilda mig till lokförare så vi är kanske lite tvärt om "normen"?
  • emsmamma

Min son gick till dagis med rosa Hello Kitty-tröja och fick kommentaren "har du en tjejtröja?" från en 4årig pojke. Min son tittade bara konstigt på pojken och jag svarade "inte visste jag att kläder har kön" riktat mot pojkens pappa som skamset log mot mig...

Det är ju trots allt emot föräldrarna man vill rikta kommentaren då det garanterat är därifrån åsikten kommer.

• SaramedM
    071001 skrev 2010-10-21 12:23:17 följande:
    Min dotter hade nog frågat samma sak dessvärre .
    Vi har inte lärt henne detta utan det är nåt som kommer från fsk barn (läs tjejer som alla vill vara prinsessor).
    det finns ju ett lätt sätt att visa hemma att det inte är så, genom att pappan har alla färger på sig
  • augustisten
    emsmamma skrev 2010-10-21 15:22:04 följande:
    Min son gick till dagis med rosa Hello Kitty-tröja och fick kommentaren "har du en tjejtröja?" från en 4årig pojke. Min son tittade bara konstigt på pojken och jag svarade "inte visste jag att kläder har kön" riktat mot pojkens pappa som skamset log mot mig...

Det är ju trots allt emot föräldrarna man vill rikta kommentaren då det garanterat är därifrån åsikten kommer.
    ...men det där tror jag verkligen inte på. Ungar är smarta. De ser väl hur samhället ser ut, hör från kompisar och ser i leksakskatalogen.

Min unge har fler rosa kläder än blå - för han gillar rosa. Vi har aldrig pratat med honom om flick eller pojksaker... ändå sa han häromdagen att han hade haft ett par "tjejglasögon" på sig på dagis (rosa solglasögon)... fast han har snarlika själv hemma. Och fast han gärna ville ha just de här "tjejglasögonen" med sig hem. Han hade kanske hört det av ett annat barn, men troligen hade han dragit slutsatsen själv eftersom 90% av alla barn med rosa glasögon är tjejer. Han är ju inte dum.

Personligen tror jag att det är en mycket bättre taktik att säga "Visst är den fin - killar kan också ha sådana vet du!" som svar på kommentaren din pojke fick än att säga något till föräldern. Oavsett om åsikten kommer från dem eller inte.
Svar på tråden Pojke med lila overall