• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Limael

blev också förvånad här om dagen när en kompis till mig tyckte jag var knäpp som köpte en mörkblå barnvagn till våran dotter.. är väl inge fel eller?

• MamiMoa

Inget fel på det! :) Min son hade en lila/svart overall en vinter. Det passar båda pojkar/flickor. Bry dig inte om folk om dom säger nått om de. Som dom andra säger; varför ska man begränsa sig?
    Ett barn är ett barn oavsett färg. :)

• november09

Det som är riktigt tråkigt är ju att det oftas är rosa och lila på tjejavdelningen. Jag har inget emot dessa färger på pojkar. Men oftas är det ju volanger och annat som är mer tjejigt på dessa kläder. (Sen har jag märkt att byxor o tröjor ofta är smalar på tjejavdelningen. Har en stor grabb. Så han har inte kunnat haft kläder därifrån! Ännu sjukare! )Tyvärr tror jag att de sitter så djupt i folk att rosa/lila är tjejkläder. Men våra barn kanske inte komemr tänka lika när de får barn. Förhoppningsvis! Har fått hört jättesjuka saker när min son har haft tex rosa napp!!

Overallen är jättefin TS. Tänk på att det är du och er familj som bidrar till hur din som ska känna o tycka! Även om folk reagerar konstigt för han har lila. Så är det du som kan få din son att tänka annorlunda och inte ta åt sig på fel sätt. Mycket tråkigt att det är så. Men det är bra att lära barn det, även om man tycker inte de bör gälla en färg.

• Tinnys

Min två åring älskar lilalila, (som han kallar det) han valde ett par rosa vinterskor, han tycker han är så fin. Min fyra åring i stället vill bara ha blått, svart, star wars, spindelmannen osv.

• Hellogoodbye

Klart pojken kan ha lila overall!
    Min dotter har en grön overall och även fast hon har en knallrosa mössa och långt hår som hon brukar ha i flätor så tror folk att hon är en pojke varenda gång som hon har på den overallen, förmodligen endast pga den gröna färgen, det är ju sjukt!

Det är absurt att dela in människor i onda och goda. Människor är antingen charmerande eller tråkiga.
  • Mammisen

Jättefin overall! Passa utmärkt på både pojkar och flickor :) Lila är ju superfint! Vi har en lila mörkbarnvagn till vår lilla grabb.

• SaramedM

jag trodde faktiskt ärligt attt ingen brydde sig om just färger på kläder längre!

Helt sjuk att det finns folk som tror att vissa färger hör till vissa kön

Jag ska medela min man att han får ¨byta ut sin tröja....

• pigglet
    Limael skrev 2010-10-21 20:56:04 följande:
    blev också förvånad här om dagen när en kompis till mig tyckte jag var knäpp som köpte en mörkblå barnvagn till våran dotter.. är väl inge fel eller?
    Jamen just det - nu ska vi tom byta VAGN när vi får ett syskon av ett anant kön då?!? Vilken konsumtionshysteri!!!
    Dessutom köper väl de flesta vagn innan barnet är fött? Eller gör man köns-ul innan, så man vet vilken färg man ska köpa på vagnen?
    Nej, den där kommentaren var ju bara konstig...
  • Guld gossarnas Super Mamma

Man kan ju börja undra var ifrån småbarn på 4-5 år fått sitt``  kille/tjej`` ifrån!?
    Blir så trött på det...4,5åringen älskar rött,rosa,lila och allt som glittrar,han har flertal gånger fått kommentarer från kompisar på 4-5år om just flick färger mm,fast min son han har svar att ge i dessa stunder,han säger typ:jaha,det kanske det är,men jag gillar det ändå.   

KLART en kille kan ha den overallen,jätte snygg ju! 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
Svar på tråden Pojke med lila overall