• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Mad as snow

Fy fan vad jag är trött på att det är såhär, med kön och färger. Vi sitter och kollar på barnvagnar och kläder just nu, och jag vill bara spy på hur könsuppdelat det är. En släkting till mig sade senast idag att hon hoppas att jag väntar en flicka, för vem ska annars ärva hennes dotters rosa kläder? Som om det vore helt jävla omöjligt att min son skulle kunna ärva dem? Sjukt!

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Skulle inte ens reagera på en pojke i lila overall! När min son hade röda kläder på sig på öppna var det en 4årig tjej som frågade vad flickan heter,jag sa att det var en pojke. Och hon gav sig inte och gick till sin mamma och sa att jag sa att flickan var en pojke men det trodde hon inte på.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Min 4åring har alltid gillat rosa men en dag kom han hem och och sa att rosa var en tjej färg för det sa de äldre barnen på dagis. Så nu vill han int eha rosa

En del tycker det är konstigt att jag köper dockor till pojkarna. Och jag undrar varför jag inte ska göra det för dom vill ju ha en varsin docka att leka med. Lillebror blir som storebror=gillar dockor. vad e konstigt med det? De är 1.5år och 4år.

• MammaMian

Jag gillar!
    Har ingen pojke men har sagt att om jag får en så ska han få ha J´s gamla avlagda kläder oavsett färg. =)

Samhället är som det är, det kommer dröja länge (om än någonsin) innan pojkar kan gå med rosa overall utan att få på moppo av både vuxna och barn.
    Tragiskt men sant.

Vi upplysta får fortsätta jobba för en friare syn på färgval oavsett vad som döljs under kläderna.
    Å hörrni, bara för att man råkar födas som pojke behöver det inte vara så på insidan och vise versa.
    Tänk vad tråkig världen skulle vara om det BARA fanns pojk-pojkar och flick-flickor.

• Linda55

Lila passar jättebra på en pojke.. Och flicka!
    För ett par veckor sedan köpte jag en tröja till min dotter på killavdelningen i just lila!
    Jag klär min dotter, snart 1.5 år, i alla färger. Ytterkläder just nu har hon ett par rosa överdragsbyxor, svart skaljacka, lila mössa och blå overall.. När jag valde den blåa overallen, valde jag den framför den röda, som i mitt tycke var alldeles för skrikig i färgen.. Jag klär henne i kläder som är bekväma, inte i en färg som omgivningen förväntar sig att se henne i!

• Lejån

Men tröttsamt... En färg är en FÄRG. Varför måste det alltid läggas in värderingar på färger?
    Och det ÄR ju de vuxna som färgar barnens åsikter om detta, hur det än görs... De föds ju inte in i en viss färg!

För att svara dig TS, overallen är superfin! Min son kommer också att ha en lila overall i vinter, och vinterskor i lila/rosa!

Igår skulle vi köpa en ny pyjamas och då fick han välja själv, han valde en rosa med spindlar... Han tyckte ju bara den var finast. Varför kan det inte bara få vara så enkelt?

Vissa gillar röda, andra gillar blå men färgen sitter ju inte i könet...

längtar efter sommar & sol
  • Fröken Löken

jag förstår dina tankar! Tývärr är det s¨å djupt rotat i vårt samhälle vad som är manligt och vad som är kvinnligt... själv tycker jag att bara man har kläder på sig så spelar det väl ingen roll vilken färg eller form de har?

Är själv gravid just nu och planerar inte att ta reda på könet, men jag har köpt en RÖD vagn, för det vill jag ha! Jag tycker den är jättefin och passar naturligtvis båda könen enligt mitt tycke!
    Jag har redan fått höra "åh, stackars pojk", jaha? Och varför det? han kommer säkerligen att ligga lika bra i en röd som svart vagn! Eller??
    "Många kommer att tro att det är en tjej i vagnen!" Och so what? Folk får väl tro vad de vill, de vågar ju ändå inte komma fram å fråga!

jag blir bara så trött!! Innan ett barn ens är fött ska det föras in i ett fack!!

Sätt du på din son det ni och han tycker är fint så ska du se att det bli en ordentlig och redig grabb av honom!!!

Lycka till!!!

• Sommarlöv

Jättefin overall, som passar utmärkt till både pojkar och flickor. Vår pojke har en jacka i ungefär samma färg. Lila, grönt och rött är väldigt bra unisexfärger. Eller egentligen tycker jag att alla färger är unisexfärger.

TS, du hanterade det bra, när du bemötte flickan. Barn behöver fler vuxna som vågar bryta traditionella könsmönster.

• Vilmagbg

Jag har uppmanat vår son att ha många olika färger på sina kläder. I fyra års åldern började det komma frågor ang kill & tjej kläder och vilka färger som "tillhör" resp kön från honom. Jag har helt enkelt sagt att det finns Inga tjej och killfärger - Om du en tröja på dig så är det en killtröja eftersom du är en kille oavsett vilken färg.

Härom dagen hade han en lila luvtröja på sig när han kom till skolan. En tjej kommenterade det och sa varför har du en tjejtröja ? Han svarade men "Anna" vet inte du att jag är en kille? Jo men din tröja är ju lila och lila är ju en tjej färg säger tjejen. Men jag gillar lila och jag är en kille och detta är min tröja alltså är det en killtröja men hade det vart din hade det vart en tjejtröja det beror ju inte på färgen. 

Svar på tråden Pojke med lila overall