• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • killershrew
    7 små apor skrev 2010-10-27 14:59:06 följande:
    Tja..
    Det finns undersökningar som pekar på det motsatta.
    Du menar t.ex den där undersökningen som du uppenbarligen inte kan hitta igen?
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • B2011
    snillis skrev 2010-10-25 09:12:53 följande:
    Det är ju ingen som ifrågasätter att vissa säger sig sova sämre när det är fullmåne.  Frågan är dock vad det beror på. Och tesen att det skulle bero på månens dragningskraft har motbevisats så det kan det inte vara utan det måste i så fall bero på något annat.

Ibland spelar ju hjärnan spratt med oss.

För att ge ett belysande exempel.
    När man skall låsa sin cykel känns det som att reflexen i hjulen typ alltid hamnar precis där låset skall vara.
    När man gör studier visar det sig (givetvis) att så inte är fallet utan det är statistiskt bevisat att lika många gånger som reflexen faktiskt hamnar vid låset så är reflexen långt därifrån. Men det minns vi inte utan vi minns bara de gångerna då vi står och svär över att låset alltid hamnar i vägen.

Lite samma tänker jag att det kan vara här - att man minns de gånger man sover dåligt och det är fullmåne. Alltså drar man den slutsatsen att man bara sover dåligt när det är fullmåne - aldrig annars.

För min egen del sov jag som skit i helgen och hade migrän också.
    Men det är mitt normaltillstånd.

Men hade någon frågat mig om jag sover dåligt när det är fullmåne är svaret ja. Sedan kan jag ju strunta i (medvetet eller omedvetet) att lägga märke till att jag sover dåligt även annars.
    jodå, R Franklin ifrågasätter att folk sover sämre vid fullmåne.
  • killershrew
    B2011 skrev 2010-10-27 15:58:25 följande:
    jodå, R Franklin ifrågasätter att folk sover sämre vid fullmåne.
    Nej, han ifrågasätter om det finns ett samband.
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • B2011
    killershrew skrev 2010-10-27 16:00:34 följande:
    Nej, harn ifrågasätter att vi som sover dåligt vid fullmåne verkligen gör det.
  • bäbbä
    killershrew skrev 2010-10-27 14:42:58 följande:
    Så du tycker det där var kul. Själv tycker jag inte kunskapsfientlighet är speciellt underhållande.
    Ja jag tyckte det var fantastiskt kul!!
  • killershrew
    B2011 skrev 2010-10-27 16:03:03 följande:
    Nej, harn ifrågasätter att vi som sover dåligt vid fullmåne verkligen gör det.
    Kan du läsa?
  • B2011
    killershrew skrev 2010-10-27 16:06:07 följande:
    Kan du läsa?
    Ja, kan du?
  • 2underbara
    killershrew skrev 2010-10-27 16:00:34 följande:
    Självklart finns det inget samband, allt är glasklart nu.

Att det bara råkar inträffa för så många är er ren tillfällighet och är det någonting jag inte tror på så är det tillfälligheter. Har inte läst en enda studie om just tillfälligheter men det kanske är en tillfällighet.

Eller... nej, det kan det inte vara.

Kan någon upplyst länka en tillfällighetsstudie? 

Peer review'ad naturligtvis.
  • B2011
    2underbara skrev 2010-10-27 16:19:13 följande:
    Självklart finns det inget samband, allt är glasklart nu.

Att det bara råkar inträffa för så många är er ren tillfällighet och är det någonting jag inte tror på så är det tillfälligheter. Har inte läst en enda studie om just tillfälligheter men det kanske är en tillfällighet.

Eller... nej, det kan det inte vara.

Kan någon upplyst länka en tillfällighetsstudie? 

Peer review'ad naturligtvis.
    Varför skulle det inte finnas nåt samband? Jag sover dåligt varje gång det är fullmåne, men aldrig annars. Klart som fan det är ett samband då
  • 7 små apor
    killershrew skrev 2010-10-27 15:54:24 följande:
    Du menar t.ex den där undersökningen som du uppenbarligen inte kan hitta igen?
    Har du något fel på läsförståelsen?
    Jag undrar eftersom det inte är vad jag skrivit.
    Läs om, läs rätt och förstå helst också det du skriver.
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?