• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • mallanis
    R Franklin skrev 2010-10-25 20:43:18 följande:
    Hör det inte till grundskolekunskaper att veta hur ebb och flod fungera? Och ja, ligger du på fel plats på en långgrund strand vid ebb och flod så lär du känna av det.
    Oj hoppsan,  ursäkta mig att jag inte var tvärsäker! Har nu uppdaterat mina ofullständiga grundkunskaper då jag var osäker på om det var månen som orsakade ebb eller flod. 
    Har inga planer på att ligga vid en långgrund strand så du behöver inte vara otrevlig trodde det hörde till grundskolekunskaperna att bemöta människor på ett hysat sätt!
    Tredje gången gillt!?
  • Millan83
    R Franklin skrev 2010-10-25 21:45:33 följande:
    Vad jag sett så är det ingen här som sagt att det inte finns en korrelation mellan att sova dåligt och fullmåne? Vad jag säger är att det inte bero på månens dragningskraft. Och att det inte heller finns någon korrelation mellan fullmåne och antal födda barn, våldbrott osv.

Jag har också sagt flera gånger redan i tråden att det knappast kan vara en överaskning att folk sover sämre när det är ljusare ute.
    Fast det verkar ju nu som att du förutsätter att folk som sover dåligt under fullmåne gör det för att de får det ljusare i sovrummet och påverkas av det? Att de inte har mörkläggningsgardiner etc. 

Jag för min del har inte det, men har tunna pinnvävsjalusier året om, sover som en stock ändå, trots det otroliga ljuset på sommaren. 

Så ljuset påverkar inte mig iaf. Det är något annat. Samma sak med min mor. Hon är dock "bättre" på att känna väder också. 
  • R Franklin
    mallanis skrev 2010-10-25 21:45:53 följande:
    Har inga planer på att ligga vid en långgrund strand så du behöver inte vara otrevlig trodde det hörde till grundskolekunskaperna att bemöta människor på ett hysat sätt!
    Så gammal är jag inte...

"Betyg i ordning och uppförande upphörde i och med läroplanen för grundskolan Lgr 69, som började tillämpas läsåret 1970/71."

http://www.skolverket.se/sb/d/208/a/6338
  • bäbbä
    R Franklin skrev 2010-10-25 21:45:33 följande:
    Jag har också sagt flera gånger redan i tråden att det knappast kan vara en överaskning att folk sover sämre när det är ljusare ute.
    I mitt sovrum kommer inget månsken in iaf, och jag sover sämre vid fullmåne.
  • R Franklin
    Millan83 skrev 2010-10-25 21:49:41 följande:
    Fast det verkar ju nu som att du förutsätter att folk som sover dåligt under fullmåne gör det för att de får det ljusare i sovrummet och påverkas av det? Att de inte har mörkläggningsgardiner etc. 
    Finns naturligvis mängder av andra förklaringar. Månens dragningskraft är dock inte en av dem.
  • mallanis
    R Franklin skrev 2010-10-25 21:50:51 följande:
    Så gammal är jag inte...

"Betyg i ordning och uppförande upphörde i och med läroplanen för grundskolan Lgr 69, som började tillämpas läsåret 1970/71."

www.skolverket.se/sb/d/208/a/6338
    Pratar inte om betyg bara vanligt hyfs.
    Tredje gången gillt!?
  • fallen angel
    KvonB skrev 2010-10-24 13:42:23 följande:
    Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?
    svar ja jag brukar sova dåligt vid fullmåne...

och väderväxlingar känner jag ändast när årstider byts...
  • HannaS86

Nej, känner aldrig av fullmåne, väderväxlingar o sånt. Sover alltid gott :)

• svampbobfyrkant

Ja, men det är mest på grund av oväsendet från varulvarna som försöker ta sig in. *suck* :(

• HannaS86

Jag har också läst fysik förresten och väntar med spänning på att få höra vilken undersökning som visar att det föds fler barn vid fullmåne!

Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?